TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Spalinowe Desiro Classic
Ryszard Piech - Opublikowano: 31.03.2009 18:48:00 1 komentarz
Spalinowe Desiro Classic

W artykule Regio-Torpeda opisujemy połączenie na trasie Warszaw –Drezno, które obsługiwane jest składem spalinowym Siemens Desiro Classic należącym do DB Regio. Ponieważ pojazd ten stał się kolejnym dopuszczonym do ruchu w Polsce, więc warto szerzej poznać parametry tej konstrukcji.

Regionalne składy spalinowe określane obecnie mianem Desiro Classic dały tak naprawdę początek nowej rodziny pojazdów Desiro produkowanych przez Siemens, w skład której wchodzą pojazdy spalinowe i elektryczne rodziny Desiro Classic, spalinowe i elektryczne zespoły Desiro UK oraz nowa gama pojazdów określana mianem Desiro Main Line, która ma ostatecznie zastąpić generację Desiro Classic. Ponieważ konstrukcje te diametralnie różnią się od siebie, więc w niniejszym artykule skupimy się jedynie na wersji spalinowej Desiro Classic. Wcześniej na łamach InfoRail opisywaliśmy również spalinowe zespoły Desiro UK oraz elektryczne Desiro Classic dla BDŻ.

Cała historia składów Desiro rozpoczyna się w 1999 roku wraz z pierwszym pojazdem dostarczonym dla kolei niemieckich DB, a dokładniej jej regionalnej spółki DB Regio. Produkcja tych regionalnych spalinowych składów motorowych ruszyła w zakładzie koncernu Siemens w Krefeld-Uerdingen, gdzie rodzina ta jest wytwarzana po dziś dzień, choć część produkcji odbywała się również w Pradze. Składy otrzymały numer serii 642. Słowo Desiro miało nawiązywać do angielskiego słowa „desire”(pożądanie), co można przyznać udało się producentowi osiągnąć. Pomimo problemów wieku dziecięcego, które doprowadziły do nadania zespołom przydomka „desastrio”(wolno tłumaczona katastrofa), po ich eliminacji składy stały się wzorem dla wielu innych, co doprowadziło do wielu kontraktów eksportowych. Choć trzeba przyznać, że trend do konstrukcji takich pojazdów zapoczątkował Bombardier ze składem Talent, jednak Siemens bardzo dobrze wykorzystał swoje opóźnienie by naprawdę dopracować swój pojazd pod wieloma względami. Pojazd cechuje się schludną, ponadczasową stylistyką, typowym dla pociągów regionalnych w Niemczech wnętrzem oraz wysokim komfortem podróży. Wersja spalinowa od początku była produkowana jako dwuwagonowa i pomimo wielu kontraktów nikt nie zamówił dłuższych pojazdów, choć w wariancie elektrycznym wszystko toczyło się nieco inaczej.

Pudła wagonów wykonane zostały z profili aluminiowych, gdzie o produkcji w tej technologii szerzej pisaliśmy tutaj. Kształt pudła wagonu prezentuje się bardzo estetycznie. Dużo daje zaokrąglenie konstrukcji oraz dopracowanie wyglądu ściany czołowej niemal do perfekcji. Desiro Classic z zewnątrz bezsprzecznie może się podobać. Pojazdy od początku otrzymywały malowanie typowe dla pociągów regionalnych DB, za wyjątkiem tych dostarczanych dla odbiorców zewnętrznych. Centralne miejsce na czole pojazdu zajął sprzęg automatyczny typu Scharfenberga, który umożliwia eksploatację składów w trakcji ukrotnionej do trzech zespołów. Pierwotnie planowano, że trakcja ukrotniona będzie również możliwa z pojazdami konkurencji, jednak z racji odmienności oprogramowania z rozwiązania tego zrezygnowano.

 

Pojazd posiada trzy wysokości podłogi. Nad skrajnymi wózkami napędowymi, oraz nad Power Pack-ami podłoga jest najwyżej. Z niej prowadzą stopnie do części niskopodłogowej znajdującej się 575 mm nad główką szyny. Część niskopodłogowa stanowi 60% długości składu i są w niej zlokalizowane dwuskrzydłowe drzwi wejściowe. Jednak w części pomiędzy wagonami jest ona podwyższona, aby pomieścić środkowy wózek toczny wspólny dla obu wagonów. Ciekawym rozwiązaniem stylistycznym było zastosowanie w obszarze podwyższonym nad wózkami dużych okiem. Dzięki temu pojazd z zewnątrz wygląda tak, jakby miał niską podłogę na całej długości, choć we wnętrzu siedzenia są posadowione wyżej. To powoduje, że siedzisko wypada mniej więcej na wysokości dolnej krawędzi okna, co niekoniecznie może się spodobać paniom. Oprócz tego Desiro cechuje zastosowanie wysokich panoramicznych okien w strefie niskiej podłogi, co daje dobrą widoczność, jednak pomiędzy półką bagażową a szybą jest zbyt duża przestrzeń, w którą wpadają nawet dosyć duże przedmioty.

We wnętrzu znajduje się 98 miejsc siedzących w klasie drugiej oraz 12 w klasie pierwszej, jak również w części niskopodłogowej zabudowano siedzenia rozkładane wzdłuż ściany bocznej tworząc przestrzeń wielofunkcyjną do przewozu rowerów, wózków dziecięcych oraz wózków inwalidzkich. Ubikacja została zabudowana jedynie w jednym członie. W przeciwieństwie do konkurentów Desiro oferowało bardzo wysoki standard wykończenia, który przewidywał między innymi końcowe ścianki działowe pokryte fornirem. Takie rozwiązanie spotykane jest raczej w droższych pociągach dalekobieżnych. Być może dlatego w Rumunii składy te kursują w dużej mierze jako dalekobieżne pociągi pospieszne. Owszem składy są ciche i bardzo dobrze wykonane, jednak typ zastosowanych siedzeń raczej preferuje lokalne trasy, choć gdzie tu daleko patrzeć, skoro również między Polską a Niemcami składy te kursują na trasie długości prawie 300 km. Przedział pasażerski jest wyposażony w klimatyzację oraz ogrzewanie, jak również w system informacji pasażerskiej. W razie awarii klimatyzacji istnieje możliwość otwarcia górnych partii wybranych okien.

Do napędu zespołów postanowiono wykorzystać napędowe Power Packi, dzięki czemu istnieje możliwość zamawiania pojazdów w różnych wariantach wykonania i mocach. Do wyboru są jednostki napędowe MAN i MTU, które za pomocą pięciostopniowej przekładni hydromechanicznej napędzają pojazd. Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h, a układ napędowy został wyposażony w retarder. Oprócz tego skład jest hamowany przez hamulce tarczowe oraz dodatkowo przez magnetyczne hamulce szynowe.

Podstawowe dane techniczne

Długość

41,7 m

Szerokość

2,83 m

Wysokość

4,229 m

Ilość wagonów

2

Rozstaw szyn

1435 mm

Układ osi

B’(2’) B’

Moc

2x275 kW do 2x 360 kW

Masa (pusty/pełny)

68 / 88 t

Prędkość maksymalna

120 km/h

Ilość miejsc siedzących w klasie 1

12

Ilość miejsc siedzących w klasie 2

98

 

  

Oprócz podstawowego odbiorcy, jakim stały się koleje niemieckie DB, które odebrały 234 składy, Desiro trafiły również do szeregu innych prywatnych przewoźników pasażerskich w Niemczech. Dane te zostały zestawione w poniższej tabeli. Jednak oprócz tego spalinowe Desiro Classic stały się sukcesem eksportowym. Najwięcej trafiło do Rumunii, gdzie CFR zakupiło łącznie 144 składy tego typu! Drugie w kolejności to koleje austriackie ÖBB, które odebrały 60 składów. Jednak to nie kończy listy referencyjnej, która zawiera łącznie 598 dostarczonych spalinowych składów Desiro Classic. Wraz z odmiennymi zamówieniami również dostarczany tabor był nieco zmieniany, głównie w zakresie silników oraz mocy, choć zdarzały się również inne wykończenia wnętrza, jak w przypadku pojazdów dla Austrii, czy też rezygnacja z klasy pierwszej.

Lista dostarczonych spalinowych Desiro Clasic

Kraj

Przewoźnik

Lata dostaw

Ilość jednostek

Uwagi

Niemcy

DB

od 1999

234

Silniki 2x 275 kW

Niemcy

Elbe-Saale-Bahn

2004

27

 

Niemcy

HLE Hessenbahn

2005

6

Silniki 2x275 kW

Niemcy

Märkische Regiobahn

2007

4

 

Niemcy

Ostdeutsche Eisenbahn

2007

6

 

Niemcy

Veolia Verkehr Regio Ost

2008?

2

 

Niemcy

Vogtlandbahn

2000 - 2004

26

9 szt 2 x 275 kW, pozostałe 2x315 kW

Niecy

Siemens

2003

1

Silniki 2 x 275kW, pojazd testowy ETCS Trainguard

Rumunia

CFR

2000-2007

144

Silniki 2 x 275kW

Dania

DSB

2002

12

Silniki 2 x 315 kW

Dania

Nordjyske Jernbaner

2004

7

Silniki 2 x 315 kW

Dania

Hornbækbanen HHGB

2001

1

Silniki 2 x 315 kW

Austria

ÖBB

2003-2008

60

Silniki 2 x 315 kW

Węgry

MÁV

2002-2006

23

Silniki 2x 275 kW

Grecja

OSE

2003

8

Silniki 2x 275, odsprzedane do MÁV

Bułgaria

BDŽ

2005

25

Silniki 2x 275 kW

USA

NCTD - Sprinter

2006

12

Bez klasy 1

    

    

Suma

598

    

 

Jak więc widać składy Desiro Classic po 10 latach budowy zostały sprzedane w dosyć dużej ilości jednostek, jednak czas jaki mają za sobą oznacza konieczność odświeżenia oferty. Ich następcą staje się rodzina Desiro Main Line, o której szerzej pisaliśmy tutaj. Jednak Desiro ML zrywa w dosyć dużym stopniu z tym, co spotykamy w Desiro Classic. Według producenta zmiany te są wywołane potrzebami użytkowników, dla których pojedyncze wagony dają większą elastyczność oraz są bardziej praktyczne. Tak więc nowe Desiro zostało pozbawione wspólnych wózków, a w wersji spalinowej zrezygnowano z przekładni hydromechanicznej na rzecz przekładni elektrycznej. Czas pokaże czy takie zmiany zostaną przyjęte przez rynek, natomiast przez pewien czas wersja Classic będzie produkowana równolegle z ML. Jednak dla Polski nadszedł czas odkrywania Desiro Classic w obsłudze pociągów Wrocław –Drezno.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Niemcy
Siemens
DB
DB Regio
642
Desiro
Desiro Classic
Desiro ML
Desiro UK
Veolia
Rumunia
CFR
Dania
DSB
Austria
OBB
Węgry
MAV
Grecja
OSE
Bułgaria
BDŻ
USA
Sprinter
NCTD
  • wziemo – 01.04.2009

    Starannosc tekstu!!! mowi za siebie: "W artykule Regio-Torpeda opisujemy połączenie na trasie Warszaw –Drezno, które obsługiwane jest składem spalinowym Siemens Desiro Classic należącym do DB Regio."

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....