TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Sprzedaż nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego po III kwartale 2009 roku
Ryszard Piech - Opublikowano: 27.10.2009 14:46:13 9 komentarzy
Sprzedaż nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego po III kwartale 2009 roku

Po pierwotnym załamaniu dostaw nowego kolejowego taboru pasażerskiego w III kwartale dostawy nieco nabrały tempa, choć nadal są znacznie poniżej tego jakie powinny być. Podobnie jak w pierwszym półroczu, również i w trzecim kwartale jedyne dostawy prowadziła Pesa, która zyskała 100% udział w dwóch segmentach (SZT i wagonów).

  

W trzecim kwartale 2009 roku Pesa zakończyła realizację kontraktów na 5 pojazdów dla opolskiego oraz nieoczekiwanie znacznie przyspieszone dostawy 4 pojazdów dla podlaskiego. Oprócz tego Pesa dostarczyła 5 sterowniczych wagonów pasażerskich serii SA123. Daje to łączną ilość dostarczonych jednostek taborowych na poziomie 13 sztuk o łącznej długości 456,1 metra. W analogicznym okresie roku 2008 zostało dostarczonych aż 48 SZT, EZT i wagonów o łącznej długości 1987,9 metra. Oznacza to spadek dostaw o 72% licząc w jednostkach oraz o 77% licząc długości.

W segmencie SZT Pesa dostarczyła od początku roku 8 dwuwagonowych składów o łącznej długości 333,6 metra, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego było to 9 SZT oraz 323,7 metra długości. Oznacza to spadek dostaw 11% licząc w ilości jednostek, jednak wzrost o 3% licząc w długościach, co jest efektem dostawy wyłącznie długich pojazdów. Według naturalnego procesu wymiany teoretyczne zapotrzebowanie na SZT w tym okresie można szacować na 6 jednostek, więc dostawy przewyższają zapotrzebowanie i utrzymują się na mniej więcej stałym poziomie. W efekcie ponownie możemy stwierdzić, że rynek SZT jest w fazie dojrzałości, a dostawy zaspokajają nie tylko bieżące zapotrzebowanie, ale również pozwalają na odbudowę zaległości. W efekcie tego roczne zapotrzebowanie na SZT można oceniać na 8 pojazdów, co jasno wskazuje, że budowanie pojazdów dla tego segmentu wyłącznie na rynek polski nie ma szans ekonomicznego powodzenia.

Trzeci kwartał przyniósł również ożywienie dostaw w segmencie nowych wagonów pasażerskich, gdzie Pesa dostarczyła swoje pierwsze w historii wagony sterownicze, które stały się pierwszymi wagonami sterowniczymi w Polsce wykorzystywanymi w ruchu planowym (oczywiście pomijając wagony stanowiące jednolitą część zespołów trakcyjnych). W efekcie dostawy w tym segmencie wynoszą 5 sztuk oraz 122,5 metra łącznej długości, podczas gdy w zeszłym roku przez pierwsze trzy kwartały dostarczono 26 wagonów o łącznej długości 686,4 metra. Daje to spadek dostaw o 80,76% liczony w jednostkach oraz o 82,15% liczonego w długościach. Podczas gdy same potrzeby związane z naturalną wymianą taboru w przeciągu trzech kwartałów można szacować na około 80 nowych wagonów! Niewiele pocieszającym jest tutaj perspektywa dostarczenia 17 nowych wagonów dla PKP IC. Z racji już półrocznych opóźnień w dostawach tych wagonów pozostaje mieć nadzieję, że prezentowany na Trako pojazd klasy pierwszej zwiastuje rychłą dostawę pojazdów.

 

Niestety żadnych dostaw nie prowadzono w segmencie lokomotyw spalinowych i elektrycznych. Oczywiście zapotrzebowanie na lokomotywy spalinowe jest zaspokajane poprzez nowe SZT, stąd jedyne braki można odczuwać w obszarze lokomotyw elektrycznych, gdzie w przeciągu trzech kwartałów dostawy powinny obejmować 12 maszyn. Niestety żadna nie została dostarczona. Jednak tutaj pojawia się zwiastun poprawy w postacie wyjechania w październiku na szlaki pierwszych Taurusów z pociągami planowymi.

 

Niestety najgorzej sytuacja prezentuje się w obszarze EZT, gdzie z zapotrzebowania w przeciągu trzech kwartałów na 30 EZT nie dokonano żadnych dostaw, a do końca roku ten negatywny trend będzie utrzymany. W przeciwieństwie do tego w tym samym okresie 2008 roku dostarczono zaledwie 13 jednostek o długości 977,8 metra, natomiast w bieżącym roku dostawy wynosiły 0.

 

Dostawy nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego po III kw. 2009 roku.

 

Lp

Dostawca

Typ

Trakcja

(przekładnia lub napięcie)

Odbiorca

(użytkownik)

Ilość jednostek

Ilość członów lub wagonów

Długość

zespołu lub wagonu

Niska podłoga

1

Pesa

SA134 –011-014

Spalinowa (hydrauliczna)

Województwo Opolskie

(PKP PR)

4

2

41,7

tak

2

Pesa

SA133-009 - 012

Spalinowa (hydrauliczna)

Województwo Podlaskie (PKP PR)

4

2

41,7

tak

3

Pesa

SA123-001 - 005

Wagon

Województwo Kujawsko-pomorskie (PKP PR / Arriva PCC)

5

1

24,5

tak

   

   

    

    

W sumie

13

Długość x ilość

456,1

 

 

Na ostatni kwartał jest przewidziana dostawa dwóch lokomotyw Taurus, 17 wagonów z FPS oraz 1 SZT dla warmińsko-mazurskiego. Lokomotywy Siemensa są już w Polsce od dłuższego czasu, jednak ich oficjalne przejęcie przez PKP IC ma nastąpić dopiero w IV kwartale 2009 i wówczas jako odebrane znajdą się w zestawieniu. Oczywiście jak już wzmiankowane było wyżej za wyjątkiem segmentu SZT wszystkie pozostałe nadal będą cierpiały na niedostateczną ilość dostaw w stosunku do naturalnej wymiany taboru.

Nieco optymizmu pojawiło się również w obszarze przetargów. Niestety wzorem rynku tramwajowego również tutaj wszystko zaczyna grzęznąć w mniej lub bardziej uzasadnionych protestach. W poniższym zestawieniu znajdują się już parafowane zamówienia jak również te, gdzie został wyłoniony dostawca a jednocześnie podpisanie umowy z różnych przyczyn się przeciąga. Jednak nie sposób nie zauważyć, iż ilość zamówień jest nadal skromna i nijak nie pozwala zaspokoić zapotrzebowania związanego z naturalną wymianą taboru, co może skutkować kolejnymi ograniczeniami w ofercie pasażerskiej w najbliższej przyszłości.

 

Zestawienie aktualnych kontraktów na nowy tabor

Zleceniodawca / odbiorca

Dostawca

Ilość

Typ

Wartość zamówienia

Cena jednostkowa

Dostawy

Uwagi

PKP IC

FPS

17

wagony Z1

100mln zł

5,88mln zł

2009

PKP IC

Siemens

10

lokomotywy elektryczne

44,5 mln €

4,45mln €

2009-10

warmińsko-mazurskie

Pesa

3

SZT

28,232mln zł

9,41mln zł

2009-10

SKM Warszawa

Newag

4

19WE

87,2mln zł

21,8mln zł

2010

Śląskie

Pesa

8

ELF

187,329mln zł

23,41 mln zł

2012

KM

Pesa i ZNTK MM

20

ELF

101,26mln €

5,063mln €

2011

Małoposlkie

Pesa

5

Acatus 2

91,19 mln zł

18,238 mln zł

Od 2010

 

Oprócz już rozstrzygniętych postępowań, w toku znajdują się kolejne, wyszczególnione poniżej. Na pierwszym miejscu nadal widnieje postępowanie na dostawę 20 szybkich EZT do obsługi połączeń dalekobieżnych, natomiast PKP IC zapowiada wyłonienie wykonawcy w najbliższym czasie, po tym jak JASPERS wyraziło się pochlebnie o zaproponowaniu obsługi tymi składami linii CMK i tras Gdynia –Warszawa –Katowice / Kraków. Trwa nadal postępowanie na dostawę 13 EZT dla SKM w Warszawie, gdzie na placu boju pozostały Newag oraz Pesa, jednak z racji znacznie niższych cen tego pierwszego producenta, oraz otrzymaniu zamówienia na leasing 4 sztuk 19 WE pozycja Newagu w tym postępowaniu jest dosyć wysoka. Natomiast najnowsze zamówienia dotyczą dostawy SZT dla dolnośląskiego, lubelskiego i zachodniopomorskiego. W tabeli zestawiono dodatkowo listę oczekiwanych w najbliższym czasie przetargów, gdzie bez wątpienia najważniejszym będzie postępowanie na 70 EZT dla spółki PKP PR. Niedawno wyłoniono firmę, która przygotuje SIWZ oraz dokumenty potrzebne do tego postępowania, o które bez wątpienia zawalczą nie tylko krajowi ale i zagraniczni dostawcy.

 

Przetargi w toku i oczekiwane

Organizator

Ilość jednostek

Typ taboru

Uwagi

PKP IC

20

EZT o V max 250 km/h

W toku

SKM Warszawa

13

EZT

W toku

Lubelskie

5

SZT

W toku

Dolnośląskie

9

SZT

W toku

Zachodniopomorskie

10

SZT

W toku

KM

11

Lokomotywy

Przetarg oczekiwany

KM

11-22

Wagony piętrowe

Przetarg oczekiwany

KM

16 +8

EZT

Przetarg oczekiwany

KM

3

Elektr. wagony motorowe

Przetarg oczekiwany

KM

12

Dwuwag. EZT

Przetarg oczekiwany

PKP PR

70

EZT

Przetarg oczekiwany

 

Jednak pomimo napływających pozytywnych sygnałów w formie przetargów ilość zamawianego taboru jest nadal na bardzo skromnym poziomie niepozwalającym na dokonywanie rozsądnej wymiany przestarzałego już taboru. Modernizacji nie da się przeprowadzać w nieskończoność, dlatego tym bardziej należy mieć nadzieję, że w końcu licznie zapowiadane postępowania przetargowe oraz te znacznie się przeciągające zostaną wdrożone w fazę realizacji.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Siemens
Taurus
FPS
wagon
158A
Pesa
SA133
SA134
SA123
PKP PR
Arriva PCC
opolskie
podlaskie
kujawsko-pomorskie
EZT
SZT
lok
  • – 27.10.2009

    *Liczba* jednostek, *liczba* członów...

  • NightSky – 28.10.2009

    "KM Pesa i ZNTK MM 20 ELF 101,26mln zł 5,063mln € 2011" Chyba całkowita wartość kontraktu powinna być wyrażona w euro a nie PLN.

  • R. Piech – 28.10.2009

    Tak, miało być €, dziękuję za zwrócenie uwagi.

  • Rafal – 30.10.2009

    A EZT dla WKD?

  • R. Piech – 30.10.2009

    Przetarg anulowany.

  • Warszawiak – 30.10.2009

    Czy umowa na 20 Elfów dla KM jest faktycznie podpisana? Jeśli tak, to dlaczego przeoczyłem to - pamiętam wybór najkorzystniejszej oferty (Pesa) i jakiś prostest Stadlera...

  • R. Piech – 30.10.2009

    Tabela zawiera przetargi zakończone podpisaniem umowy oraz te z wyłonionymi wykonawcami. KM plasuje się do tej drugiej kategorii.

  • Warszawiak – 31.10.2009

    OK, rozumiem. Obserwuję także ten przetarg na zakup 13 EZT dla SKMW. Ma on formę negocjacyjną i podobno miał się zakończyć jeszcze w październiku, czyli...

  • Piotr – 31.10.2009

    Coz, mimo niecheci do wielu dzialan pana Struzika i ska. na Mazowszu, to jednak KM jest zdecydowanie najbardziej prezna firma. Kiedy inne wojewodztwa skupialy sie na zakupach najtanszych szynobusow, KM zabralo sie za cos wiekszego. Podroz Flirtem jest nieporownywalna pod wzgledem komfortu z EN57, pietrusami podobnie (minus dla KM za opoznienie z nowoczesnymi lokomotywami). Teraz dolaczy 20 Elf'ow (miejmy nadzieje, ze komfort nie bedzie gorszy niz we Flircie) i nastepnych 16 pociagow na trase Okecie-Modlin. Rownoczesnie modernizuje sie pociagi, wiekszosc jest juz w mniejszym lub wiekszym stopniu przebudowana (pamietam PKP W-wa pare lat temu: pociagi ubazgrane grafiti, niedomykajace sie drzwi, brak swiatla, brud... dzis to zupelnie inny swiat). Wkrotce generalna przbudowe ma przejsc 80 EN57, to tyle ile PKP PR ma po modernizacjii w calym kraju. Nie wszystko jest perfekt, ale skok jakie dokonaly KM jest duzo wiekszy niz w innych regionach.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....