Stadler zaprezentował Giruno

inforail
22.05.2017 07:24
0 Komentarzy

18 maja odbyła sięuroczysta premiera Giruno, niskopodłogowego zespołu trakcyjnego dużychprędkości, stworzonego przez Stadlera dla SBB. Nowy pojazd zostałzaprojektowany i zbudowany w zaledwie dwa i pół roku.

Teraz producent rozpoczyna postępowanie w celu uzyskaniadopuszczenia do eksploatacji w czterech krajach – Szwajcarii, Niemczech,Austrii i Włoszech. Zgodnie z planem Giruno pojawi się na torach Szwajcarii jużpod koniec 2019 roku i będzie obsługiwał Tunel Świętego Gotarda – najdłuższytunel kolejowy na świecie, łącząc Zurych i Bazyleę z Mediolanem, a w kolejnymetapie także z Frankfurtem. Stadler wyprodukuje dla SBB łącznie 29niskopodłogowych zespołów trakcyjnych złożonych z 11 członów. Zamówienieprzewiduje także opcję powiększenia go o dalsze 92 pojazdy.

Pod koniec października 2014 roku Koleje Szwajcarskie SBBzłożyły w firmie Stadler zamówienie na 29 elektrycznych pociągów dużejprędkości przeznaczonych do jazdy w Tunelu bazowym Świętego Gotarda, na trasiełączącej Bazyleę i Zurych z Mediolanem, z rozpoczęciem eksploatacji zaplanowanymna koniec 2019 roku. We wrześniu 2016 r., w niecałe dwa lata po podpisaniuumowy, Stadler zaprezentował model zamówionego pociągu podczas InnoTrans wBerlinie, największych targów poświęconych sektorowi transportu szynowego.Pojazd został nazwany przez SBB „Giruno” (pol. Myszołów) i był złożony z pięciuczłonów. Podczas wczorajszej uroczystości Stadler świętował wraz z SBB premieręjedenastoczłonowej wersji zespołu trakcyjnego. Uroczysta premiera wyznaczapoczątek skomplikowanych procedur homologacji tego modelu w czterech różnychkrajach, co stanowi jeden z najważniejszych etapów przygotowania pojazduszynowego o tak zaawansowanej technologicznie konstrukcji.

Świętujemy wspaniałeosiągnięcie – ze względu na korzyści dla naszych klientów-pasażerów, aletakże ze względu na firmę Stadler.Składam Stadlerowi gratulacje z okazji 75 rocznicy działalności i jednocześniepremiery modelu Giruno, który został opracowany w rekordowo szybkim czasie.Niezawodni dostawcy, tacy jak Stadler, pozwalają pasażerom SBB korzystać zewszystkich zalet podróży koleją: prostoty i szybkości, możliwości unikaniakorków i personalizacji tras, a także korzystania z doskonałych połączeń zinnymi środkami transportu. Giruno jest obecnie jednym z największychprojektów, w którym bierzemy udział jako SBB. Pociągi takie jak ten są podstawąnowoczesnego systemu kolejowego. Pomagają nam zwiększyć naszą konkurencyjność wzakresie transportu międzynarodowego: W przyszłości przejazd Giruno będzienajwygodniejszym sposobem podróży pomiędzy Włochami a Szwajcarią –podkreślił Andreas Meyer, prezes zarządu SBB.

Cieszę się, żeświętujemy premierę tego niezwykłego pociągu akurat teraz, w 75. rocznicęrozpoczęcia działalności naszej firmy. Giruno jest pierwszym produkowanymseryjnie niskopodłogowym zespołem trakcyjnym dużych prędkości. Będzie jeździłprzez najdłuższy tunel kolejowy na świecie i jest pierwszym pociągiem, któryspełnia wszystkie wymagania szwajcarskiej, bardzo restrykcyjnej ustawy odyskryminacji osób niepełnosprawnych. Jestem bardzo dumny i dziękuje wszystkim,którzy przyczynili się do naszego sukcesu, a także tym, którzy nadal będąwnosić wkład w rozwój tego projektu. To, że zespoły pracujące nad nim były wstanie zaprojektować i wyprodukować ten pociąg w ciągu zaledwie 30 miesięcystanowi niepowtarzalne osiągnięcie – podsumował Peter Spuhler, prezeszarządu i właściciel grupy Stadler Rail.

Podczas ceremonii Spuhler i Meyer podkreślali wyjątkowodobrą współpracę pomiędzy dwoma zespołami pracującymi nad projektem, copozwoliło na jego szybki i sprawny przebieg.

Podczas konstruowania modelu Giruno Stadler uwzględniłzarówno sprawdzone technologie wykorzystywane w cieszącym się dużąpopularnością pociągu FLIRT, jak również wymogi eksploatacyjne nowego Tunelubazowego Świętego Gotarda. Innowacyjna budowa pojazdu uwzględnia wymogidotyczące ochrony przed działaniem ciśnienia, klimatyzacji, a takżezaawansowanej izolacji termicznej i akustycznej, które wyznaczają nowestandardy dla długodystansowego transportu szynowego.

Giruno zaprojektowano ze szczególnym uwzględnieniem wygodypasażerów – rodzin, seniorów i osób o ograniczonej mobilności. Pojazd posiadawysuwany stopień dopasowany do peronów o wysokości zarówno 55 centymetrów jak i76 centymetrów, pozwalający na eliminację schodów na wejściu do wnętrza. Niskopodłogowe wejście, stanowiące innowacjęw zespołach trakcyjnych dużej prędkości produkowanych seryjnie sprawia, żepasażerowie mogą wsiąść do pociągu wygodnie, bez pokonywania stopni.

Wnętrze pociągu jest przestronne i jasne, a światłozapewniają najnowocześniejsze rozwiązania oświetleniowe. Aby zadbać o komfortpasażerów podróżujących przez długi tunel, pociągi Giruno zostały takżewyposażone w szereg dodatkowych udogodnień, takich jak: wzmacniacz sygnałutelefonii komórkowej (3G/4G), gniazdka przy każdym siedzeniu, duża przestrzeńna bagaż, oddzielne toalety dla kobiet i mężczyzn, a także specjalne toaletydla osób niepełnosprawnych. Pociągi mają długość 202 metrów i mogą przewieźć405 pasażerów, oferując 288 miejsc w drugiej klasie oraz 117 w pierwszej.Zostały też wyposażone w strefy wielofunkcyjne oraz specjalny przedział dlarowerów, co pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni.

Model Giruno jest certyfikowany zgodnie z wymogami TSI dlapociągów dużych prędkości i został zaprojektowany w sposób spełniającywszystkie wymagania zgodnie z niemiecką normą DIN EN 15227. Przed uruchomieniempociągów na ich docelowej trasie, Giruno zostanie przetestowany w tuneluklimatyczno-aerodynamicznym Rail Tec Arsenal w Wiedniu. Jak sama nazwawskazuje, pociąg może osiągać dużą prędkość – maksymalnie do 250 km/h. Pojazdjest wyposażony w cztery wózki napędowe, z napędem na obie osie. Maksymalna mocna kole wynosi 6000 kW. Na dachu zostały zamontowane cztery pantografy. Girunozostał też przystosowany do jazdy w trakcji podwójnej i zostanie dopuszczony doeksploatacji nie tylko w Szwajcarii, ale także w Niemczech, Austrii i weWłoszech.

Stadler świętuje pierwsze75 lat swojej działalności

Stadler świętuje nie tylko premierę nowego Giruno, ale takżeswoją 75. rocznicę powstania. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1942 rokuprzez Ernsta Stadlera, jako firma inżynierska specjalizująca się wprojektowaniu i produkcji lokomotyw. 20 lat później firma, wraz z pracownikami,przeniosła się do Bussnang w kantonie Thurgau, gdzie założono jej istniejącą podziś dzień siedzibę. Po śmierci Ernsta Stadlera kierownictwo w spółce przejęłajego druga żona Irma. Peter Spuhler dołączył do firmy w 1987 roku, a dwa latapóźniej kupił ją za pieniądze z pożyczki udzielonej przez lokalny bankThurgauer Kantonalbank. W tamtym czasie firma zatrudniała 18 pracowników, a jejobroty wynosiły 4,5 miliona franków szwajcarskich.


Komentarze