Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Startuje tramwaj na Naramowice. Umowa podpisana

inforail
15.11.2018 12:10
0 Komentarzy

W czwartek miastoPoznań podpisało umowę na budowę drogi i trasy tramwajowej na Naramowice zkonsorcjum firm Gulermak z Ankary, Mosty Łódź i Gulermak sp. z. o. o. Kosztinwestycji, która ma zostać zakończona wiosną 2022 roku, to blisko 380 mlnzłotych.

Inwestycja będzie prowadzona w formule „projektuj ibuduj”, a jej koszt to niemal 380 mln złotych, z czego ponad 155 mlnstanowi dofinansowanie ze środków unijnych. Składa się ona z dwóch projektów.Pierwszy to „Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92w Poznaniu”, a drugi to budowa trasy tramwajowej od pętli Wilczak doNaramowic. Efektem realizacji tych projektów będzie torowisko o długości 3,3 kmoraz 7,5 km dróg (łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami). Na trasietramwaju zlokalizowanych będzie osiem przystanków.

W ramach przedsięwzięcia zbudowany lub przebudowany zostanieukład drogowy w rejonie ul. Naramowickiej, od skrzyżowania z ul.Słowiańską/Szelągowską/Wilczak do ul. Błażeja. W rejonie skrzyżowania ul.Naramowickiej z ul. Lechicką (droga krajowa nr 92) wybudowany zostanie węzełdrogowy Nowa Naramowicka wraz z wiaduktem dla tramwajów.

Zgodnie z założeniami przetargowymi, roboty budowlanepowinny zakończyć się do końca roku 2021. Uruchomienie tramwaju planowane jestna wiosnę 2022 roku.

To jedna z największych i jak powiedział prezydent PoznaniaJacek Jaśkowiak, jedna z najważniejszych inwestycji w mieście. Przygotowania doniej trwały cztery lata.

„Od początku objęcia funkcji prezydenta bardzo mocnopracowaliśmy nad tym, by ten tramwaj jak najszybciej mógł pojechać, ale też,żeby ten przebieg trasy był optymalny. Tak, żeby ta inwestycja służyłamieszkańcom na kolejne dziesięciolecia” – mówił Jaśkowiak po podpisaniuumowy.

Jak dodał, przedsięwzięcie będzie miało kluczowe znaczeniedla komunikacji w północnej części miasta. Naramowice to jedna z najbardziejzakorkowanych dzielnic Poznania, a dzięki nowej trasie tramwajowej, mieszkańcybędą mogli szybciej dostać się do centrum.

„Staramy poprzez kolej metropolitarną, czy szereginwestycji w transport zbiorowy, stwarzać mieszkańcom warunki do tego, by moglimieć dobrą alternatywę do samochodu. A ta decyzja co wybiorą, należy już donich samych” – zaznaczył.

Na niektórych odcinkach tramwaj będzie mógł poruszać się zprędkością do 40 km/h. Jest to podyktowane bliskością budynków mieszkalnychoraz odległościami między przystankami.

„To jest prędkość, która nie odbiega od standardóweuropejskich. Musimy pamiętać, że to nie metro czy kolej metropolitarna.Tramwaj przebiega przez tereny zamieszkałe, musimy mieć więc na uwadze komfortżycia mieszkańców” – podkreślił prezydent.

Jak poinformował przedstawiciel jednego z wykonawców firmyGulermak Bulent Ozdemir, zgodnie z umową prace budowlane rozpoczną się za dwamiesiące. Na początku będą prowadzone one na pętli Wilczak. Projekt tej częściinwestycji jest już gotowy, a wykonawca otrzymał pozwolenie na budowę.

Podpisana w czwartek umowa to tylko część większejinwestycji, którą planuje miasto. Docelowo tramwaj ma pojechać od pętliWilczak, przez ul. Szelągowską i Garbary do skrzyżowania z ul. Estkowskiego.


Komentarze