SU4220 w PKP Intercity. Po modernizacji w FPS

inforail
04.06.2020 09:15
0 Komentarzy

Lokomotywy manewrowezmodernizowane dla PKP Intercity przez poznańską FPS dostaną oznaczenie SU4220.

Jak podał w odpowiedzi na interpelację posła JanaSzopińskiego wiceminister Andrzej Bittel będzie ich 13. Po modernizacjilokomotywy typu 6D zostaną oznaczone jako 6D-FPS.

Przypomnijmy, że prace przy modernizacji lokomotywrozpoczęły się w grudniu 2019 roku. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych wPoznaniu wykona naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz zmodernizacją lokomotyw. Całkowita wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto,koszt naprawy i modernizacji jednego pojazdu to niemal 7 mln zł brutto.Modernizacja jest współfinasowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastrukturai Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnieniewagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamykomfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP IntercityS.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z CentrumUnijnych Projektów Transportowych wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskałdofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł. Poznańska firma ma 24 miesiące odzawarcia umowy na realizację całego zamówienia.

Lokomotywy serii SM42 zostaną zmodernizowane nadwuagregatowe z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną. Pojazdyzyskają nowoczesne silniki spalinowe, spełniające najnowszą normę emisjispalin. Rozwiązania, które pojawią się w lokomotywach, takie jak  m.in. mikroprocesorowe sterowanie, poprawiąwłaściwości trakcyjne pojazdu, a także pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa. Pomodernizacji poprawi się bezpieczeństwo pracy lokomotyw, a także ichniezawodność. Niższe będą także koszty eksploatacji unowocześnionych pojazdówserii SM42. Zaplanowane prace przyczynią się do zwiększenia komfortu pracy maszynistów.Zastosowane rozwiązania wpłyną na obniżenie hałasu i drgań zarówno tychemitowanych do otoczenia, jak i tych, które mają wpływ na personel obsługującylokomotywę oraz opcjonalnie na pasażerów.

Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane przedewszystkim do pracy manewrowej. Ponadto będą mogły być wykorzystywane do obsługiczasowo zamykanych części szlaków z uwagi na modernizacje linii kolejowych,obsługi pociągów w awaryjnych sytuacjach związanych z uszkodzeniami trakcjioraz sezonowo uruchamianych składów, prowadzonych po niezelektryfikowanychszlakach.

Co z innymi lokomotywamimanewrowymi?

Jak wyjaśnił Andrzej Bittel PKP Intercity dotychczas niezłomowały lokomotyw SM42/SU42 Obecnie Spółka posiada na stanie 30 lokomotyw seriiSM42 typu 6D (bez modernizacji). Z tej puli 14 lokomotyw jest wyłączonych zuwagi na upływ terminu ważności świadectwa sprawności technicznej. Remontyprzedmiotowych lokomotyw prowadzone są na podstawie zawartych umów w ramachnapraw okresowych. Spółka wysłała do zakładów naprawczych odpowiednio:

– 5 lokomotyw celem wykonania naprawy poziomu P4,

– 3 lokomotywy celem wykonania naprawy poziomu P5 połączonejz modernizacją,

– 1 lokomotywę celem wykonania naprawy poziomu P4 z wykorzystaniemwłasnego zaplecza technicznego,

– pozostałe lokomotywy oczekują terminów przyjęcia doposzczególnych rodzajów naprawy zgodnie z harmonogramami.

Komentarze