Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sześć nowoczesnych węzłów przesiadkowych na Pomorzu

inforail
13.12.2016 07:30
0 Komentarzy

Ponad 173 mln złkosztować ma budowa transportowych węzłów integracyjnych w Kościerzynie,Chojnicach, Człuchowie, Starogardzie Gdańskim, Malborku i Kwidzynie. Celem ichbudowy jest zwiększenie liczby pasażerów oraz poprawa transportu zbiorowego wregionie.

85 proc. kwalifikowanych kosztów budowy węzłów, czyli ponad127 mln zł stanowić będzie dofinansowanie z UE. Pieniądze pochodzą zRegionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata2014-2020.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk wponiedziałek w Kościerzynie podczas uroczystości podpisania umowy na budowęwęzłów nie ukrywał, że w ten sposób samorząd województwa chce zachęcićmieszkańców Pomorza do podróżowania pociągiem. Mówiąc o planowanych węzłachpodkreślił, że „to muszą być miejsca obsługi pasażerów o dobrym standardzie”.

„To mają być przyjazne stacje, gdzie będzie można zostawićsamochód, rower, przesiąść się do autobusu, pociągu i pojechać dalej” ? dodał.

Powiedział, że na Pomorzu planuje się budowę ponad 20transportowych węzłów integracyjnych. Zaznaczył, że to, gdzie one powstaną, wdużym stopniu zależy od władz lokalnych poszczególnych miast i miasteczek.”Samorząd województwa zachęca do tego, bo jest pula środków z funduszyunijnych” ? dodał. Wyjaśnił, że chodzi o budowę kolejnych węzłów np. naobszarze metropolii trójmiejskiej na trasie z Tczewa do Wejherowa oraz naPółwysep Helski. Wcześniej podpisano umowy ws. budowy węzłów w Kartuzach iStężycy.

Na budowę planowanych już węzłów i przystanków w aglomeracjima być przeznaczone ponad 250 mln zł.

Burmistrz Kościerzyny, Michał Majewski wyjaśnił, że budowawęzła integracyjnego w Kościerzynie połączona będzie z rewitalizacją iadaptacją dworca kolejowego oraz utworzeniem komunikacji zbiorowej w powieciekościerskim. Powstaną m.in. parkingi P+R, tunel, ponad 15 km ścieżek rowerowychi ma być kupionych dziesięć autobusów.

Burmistrz Chojnic, Arseniusz Finster zauważył, że pieniądzeprzeznaczone na rozwój transportu publicznego świadczą o prowadzonej wPomorskiem polityce zrównoważonego rozwoju regionu. „Jesteśmybeneficjentami takiej polityki i będzie to nasza najważniejsza inwestycja wbieżącej kadencji” – dodał. Projekt obejmuje utworzenie dwóch integracyjnychwęzłów transportowych w Chojnicach i Człuchowie, zakup niskopodłogowegoproekologicznego taboru autobusowego, rozwój systemu ścieżek rowerowych iwdrożenie systemu roweru miejskiego. Węzły w Kościerzynie, w Chojnicach iCzłuchowie mają być gotowe do 2020 roku. Natomiast dwa lata wcześniej mają byćoddane do użytku węzły w Malborku, Starogardzie Gdańskim i w Kwidzynie.

W ramach projektów, istniejąca infrastruktura w Malborku,Starogardzie Gdańskim i w Kwidzynie ma być przebudowana, mają powstać parkingi,ścieżki rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki, mają być zakupione autobusy.W ramach projektów planowana jest też kampania informacyjno-promocyjnazachęcająca mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i węzłaintegrującego różnego typu środki transportu tj. pociągi, autobusy miejskie,regionalne i międzynarodowe, rowery i ciągi piesze.

Dyrektor Departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych(RPO) woj. Pomorskiego, Jan Szymański powiedział PAP, że w bieżącejperspektywie budżetowej na przedsięwzięcia w zakresie transportu zbiorowego,głównie kolejowego, z RPO ma być przeznaczone prawie miliard złotych. Mająpowstać m.in. węzły integracyjne w regionie i w aglomeracji trójmiejskiej orazlinie kolejowe Malbork-Grudziądz, Szczecinek-Słupsk-Ustka. Inwestycje muszą byćzrealizowane do 2023 roku.


Komentarze