Szybciej z Berlina do Szczecina. O 20 minut od 2026 roku

inforail
10.07.2020 12:45
0 Komentarzy

Rozbudowa liniikolejowej między Angermünde a Szczecinem może się rozpocząć. Rząd niemiecki przeznaczaokoło 380 milionów euro na rozbudowę i elektryfikację linii między Angermünde agranicą polsko-niemiecką.

Ponadto kraje związkowe Berlin i Brandenburgia wnoszą doprojektu w sumie 100 milionów euro, aby umożliwić dwutorową rozbudowę linii nacałej długości. 9 lipca Angermünde uzgodniono, że prace budowlane będąprowadzone w latach 2021-2026. Linia zostanie zmodernizowana do 160 km/h izelektryfikowana na całej długości. Na odcinku pomiędzy Passow a granicąpolsko-niemiecką Deutsche Bahn ułoży drugi tor.

W regionie Uckermark zmodernizowanych zostanie pięć stacjikolejowych. Po zakończeniu prac kolej łączyć będzie metropolie Berlin iSzczecin w 90 minut, 20 minut szybciej niż dziś. Również z regionu Uckermark wprzyszłości szybciej dojedziemy do Berlina i Szczecina.

Będzie to sprawne,atrakcyjne połączenie, które zbliży do siebie zarówno regiony metropolitalne,jak i gminy oraz ludzi mieszkających wzdłuż trasy. Tworzymy warunki dozwiększenia ruchu na przyjaznej dla środowiska kolei, do zapewnienia szybszychi lepszych połączeń z polskimi sąsiadami oraz zamykamy lukę w europejskimtransporcie kolejowym. Składam podziękowania rządowi federalnemu oraz krajomzwiązkowym Berlin i Brandenburgia za umożliwienie realizacji tego projektu –powiedział Członek zarządu DB ds. infrastruktury Ronald Pofalla.

Dziękizelektryfikowanej i po raz pierwszy od 1945 roku nieprzerwanie dwutorowejlinii, zgodnie z duchem czasu łączymy Berlin z ważnym polskim miastem portowym,jakim jest Szczecin. Jest to trzeci modernizowany przez nas odcinektransgraniczny – po zelektryfikowanym przejściu granicznym we Frankfurcie nadOdrą i rozbudowie przejścia w Horce. Niemcy i Polska jeszcze bardziej zbliżająsię do siebie. Dzięki kolei wzmacniamy Europę – dodała Tamara Zieschang,sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i InfrastrukturyCyfrowej.

Wspólne wysiłki krajówzwiązkowych Brandenburgia i Berlin na rzecz dwutorowej rozbudowy tego ważnegopołączenia między europejskimi obszarami metropolitalnymi regionuBerlin-Brandenburgia i Szczecin opłaciły się. Wraz z uruchomieniem tejatrakcyjnej linii kolejowej stworzymy nowe możliwości rozwoju regionu Uckermarki wzmocnimy powiązania między Brandenburgią a Polską. Poza tym kładziemyrównież nacisk na ochronę klimatu, ponieważ rozbudowa linii pozwoli na przeniesieniewiększej ilości przewozów pasażerskich i towarowych z dróg na tory –powiedział Guido Beermann, minister ds. infrastruktury i planowaniaprzestrzennego kraju związkowego Brandenburgia.

Dzięki dwutorowejrozbudowie linii pomiędzy Berlinem a Szczecinem Niemcy i Polska, a także Berlini Brandenburgia zbliżą się do siebie jeszcze bardziej. W ten sposób nie tylkozamykamy dużą lukę w transeuropejskiej sieci kolejowej, ale dzięki wprowadzeniuzelektryfikowanego na całej długości transportu kolejowego, wnosimy równieżistotny wkład w rozwój mobilności przyjaznej dla środowiska. Bardzo mniecieszy, że wkrótce wiele osób będzie mogło podróżować szybciej między Berlinema Szczecinem i że skorzysta na tym również przyjazny dla klimatu ruch towarowy –wskazał Regine Günther, senator ds. środowiska, transportu i ochrony klimatukraju związkowego Berlin.

To połączenie kolejowema dla naszego miasta ogromne znaczenie. Dzięki przełomowej i dalekowzrocznejrozbudowie, Angermünde będzie centralnym ośrodkiem pomiędzy Berlinem a Szczecinem.Nasze miasto stanie się w ten sposób węzłem komunikacyjnym pomiędzy dwoma regionamimetropolitalnymi. Rozwój ten stanowi dla nas, jako centralnego ośrodka, wielkąszansą na podniesienie pozycji Angermünde jako miejsca do życia poza dużymimiastami oraz na zwiększenie jego atrakcyjności dla firm. Dla miasta, któreceni sobie i kultywuje stosunki polsko-niemieckie, modernizacja tej liniikolejowej jest również bardzo ważnym i niezbędnym krokiem służącym współpracytransgranicznej – dodał Frederik Bewer, burmistrz Angermünde.

W 2013 roku rozpoczęto planowanie pierwszego modernizowanegoodcinka między Angermünde a Passow. Uzyskanie pozwolenia na budowę tego odcinkajest spodziewane w przyszłym roku. Wówczas będą mogły rozpocząć się pracebudowlane. Obecnie planowana jest dwutorowa rozbudowa odcinka pomiędzy Passow agranicą polsko-niemiecką, przy czym prace budowlane mają się tu rozpocząć w2024 roku. Równolegle z pracami planistycznymi i budowlanymi po stronieniemieckiej, strona polska również pracuje nad rozbudową linii między granicąpaństwa a Szczecinem.

Linia Berlin-Szczecin łączy europejskie regiony metropolitalneBerlin-Brandenburgia oraz Szczecin, w których po obu stronach Odry mieszka ipracuje w sumie około 1,5 miliona osób. Linia ta zamyka lukę wtranseuropejskiej sieci kolejowej i łączy cztery główne europejskie korytarzetransportowe między Skandynawią a krajami bałtyckimi oraz EuropąPołudniowo-Wschodnią i regionem Morza Śródziemnego.

Komentarze