TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

To już pewne. PKM zostanie zelektryfikowana
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 13.03.2018 16:53:57
To już pewne. PKM zostanie zelektryfikowana

Linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie zelektryfikowana i zyska dodatkowy przystanek, Gdańsk Firoga. Inwestycja, która w 85 proc. ma być sfinansowana z funduszy UE, ma być zrealizowana do 2023 roku. Dzięki elektryfikacji pociągi mają jeździć szybciej.

Urząd Marszałkowski poinformował we wtorek, że samorząd województwa pomorskiego "otrzyma 85 proc. dofinansowania na elektryfikację linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga". Dzięki elektryfikacji linii zwiększą prędkość i pojemność pociągów PKM.

Projekt zgłoszony przez Pomorską Kolej Metropolitalną jest jednym z trzech projektów najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dzięki temu z przewidywanych 89 mln zł kosztów realizacji całej inwestycji, 61,7 mln zł będzie pochodziło z funduszy Unii Europejskiej. Wyniki konkursu CUPT ogłosiło w poniedziałek w Warszawie.

Inwestycja ma być zrealizowana w latach 2020-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Stuk zapewnia, że dzięki planowanej inwestycji, "już za kilka lat pasażerowie m.in. z Kościerzyny i Kartuz zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi". "Ta inwestycja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2017 roku przejechało ponad 3 miliony pasażerów" - podkreślił.

Linia PKM od początku była planowana jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji musiały być odłożone do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201. "Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się +ślepo+ w Rębiechowie" – tłumaczy Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego nadzorujący projekt PKM.

Przy okazji elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA planuje też zbudować dodatkowy przystanek PKM, Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią a Portem Lotniczym. Urząd podaje, że analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Prezes PKM SA, Grzegorz Mocarski przypomniał, że już w 2011 r. przewidziana została w projekcie rezerwa terenowa pod dodatkowy przystanek przy ul. Szybowcowej. "Rejon ten rozwija się tak dynamicznie, m.in. dzięki siedzibie w Gdańsku Firodze spółki Intel, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona" - tłumaczy.

Przystanek Gdańsk Firoga jest planowany w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, dominującej w rejonie przystanku. Będzie miał numer 6@ – co też ma nawiązywać do gdańskiej "doliny krzemowej", jak nazywana jest potocznie ta okolica.

Pomorska Kolej Metropolitalna czyli ok. 20-kilometrowa nowa linia łącząca Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna została uruchomiona we wrześniu 2015 roku. Początkowo pociągi kursowały głównie na trasie z Wrzeszcza do lotniska, później z Wrzeszcza i Gdańska Głównego do Kartuz oraz z Wrzeszcza do przystanku Gdańsk Osowa. Obecnie najwięcej pasażerów korzysta z połączeń z Kartuz i z Kościerzyny do Trójmiasta. W grudniu ubiegłego roku zostały uruchomione pierwsze dwa przystanki PKM w Gdyni.

W ramach projektu PKM są obsługiwane cztery trasy: Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia przez Gdańsk Lotnisko i Gdańska Osowa, Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdynia - Kościerzyna przez Gdańsk Osowa, Gdynia - Kościerzyna przez Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Lotnisko. PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. Jest to największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego realizowany w latach 2008-2017. Projekt o wartości 1,2 mld zł w znaczącym stopniu został zrealizowany dzięki funduszom z UE.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM
elektryfikacja
Pomorskie
  • Dawid Klinkosz – 13.03.2018

    EN57 na lotnisko - super! Haha

  • Michał Dobras – 13.03.2018

    A miało być tak nowocześnie.

  • Tomasz Worzała – 13.03.2018

    Nigdy nie myślałem że dożyje czasu gdy en57 będą jeździć do Kościerzyny :D

  • Krzysztof Ratajczak – 13.03.2018

    Może do 2023 będą nowoczesne ezt, a szynobusy na Hel i Tczew-Chojnice

  • Andrzej Kalicinski – 13.03.2018

    A SKM z uporem maniaka ciągle tkwi w taborze i peronach na 960mm.

  • Michał Zbrowski – 13.03.2018

    Jak dla mnie to głupotą było robienie PKM bez druta. Teraz będzie elektryfikacja która na pewno spowoduje zakłócenia w normalnym kursowaniu pociągów 😒

  • Miłośnicy EN57 i pochodnych – 14.03.2018

    Już wkrótce ;)

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....