Tylko NEWAG chce dostarczyć hybrydy dla Pomorza Zachodniego

inforail
07.05.2020 09:45
0 Komentarzy

Dziś, 7 maja br.nastąpiło otwarcie ofert złożonych w przetargu na zakup taboru kolejowegodwunapędowego do przewozów regionalnych. Zamówienie chce zrealizować firmaNEWAG S.A.

W ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski WojewództwaZachodniopomorskiego postępowaniu przetargowym wpłynęła jedna oferta. Złożyłają firma NEWAG S.A. Spółka zaproponowała, że dostarczy jeden pojazd za kwotę24,6 mln zł brutto. Wynikająca z oferty kwota wykonania zamówieniapodstawowego, obejmującego dostawę dwóch pojazdów, wynosi 49,2 mln zł brutto imieści się w zaplanowanym budżecie. To dokładnie tyle, ile wynoszą szacunki zamawiającego.  

Teraz oferta, zgodnie z prawem zamówieńpublicznych, będzie badana przez komisję przetargową.

Pandemia koronawirusapoważnie wpłynęła także na sytuację w transporcie publicznym.  Musimy jednak myśleć perspektywicznie i robićwszystko, by za jakiś czas życie mogło wrócić do normy. To dla regionu wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że liniekolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Dobrze rokuje, że ofertęzłożył nasz sprawdzony partner i dostawca pojazdów – komentuje MarszałekWojewództwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Pomorze Zachodnie jest jednym z pierwszych regionów, którypostawił na pojazdy dwunapędowe, łączące najważniejsze zalety pojazdówelektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin),  i wyposażonych w przekładnię elektrycznąpojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych).Przetarg obejmuje zakup dwóch pojazdów wyposażonych w m.in. 150 miejscsiedzących każdy, z możliwością zakupu nawet 10 kolejnych pojazdów w ramachprawa opcji. Termin realizacji całego zamówienia to lata 2020 – 2022.

Tabor dwunapędowy stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładujazdy dla podróżnych poprzez wprowadzenie do dotychczasowej ofertybezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Jest torelacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego,przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg –Goleniów o długości 100 kilometrów. Ponadto nowe pociągi stworzą korzystnewarunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – RunowoPomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przezStargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe wostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większościbyły sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.


Komentarze