Umowa na Impulsy2 dla Małopolski podpisana

inforail
26.06.2020 15:45
0 Komentarzy

W piątek, 26 czerwcaWitold Kozłowski – Marszałek Województwa Małopolskiego i Łukasz Smółka –Wicemarszałek Województwa Małopolskiego podpisali umowę z NEWAG S.A. na zakup 7nowych czteroczłonowych pociągów typu Impuls 2.

Przedmiotem umowy jest również kompleksowa usługaserwisowo-utrzymaniowo-naprawcza pojazdów przez okres 5 lat. Nowy tabor będzieprzeznaczony do obsługi połączeń aglomeracyjnych przez dwóch przewoźników:Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne.

Wartość zamówienia to ponad 245 mln zł (z uwzględnieniemprawa opcji do zakupu dwóch dodatkowych pociągów i części zamiennych).Inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu RozwojuRegionalnego.

Wykonawca w ramach umowy musi zapewnić także licencję naoprogramowanie i dokumentację techniczną, przeszkolenie pracowników operatoraoraz gwarancję.  Pierwsze dwa pociągimają zostać dostarczone w terminie do 16 miesięcy od dnia zawarcia umowy,natomiast odbiór ostatniego pojazdu ma nastąpić do 22 miesięcy.

Jak podaje producent Elektryczny Zespół Trakcyjny Impuls 2wyróżnia się  funkcjonalnością orazzastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektując pociągkonstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na bezpieczeństwo. Kabina maszynistypodporządkowana została w stu procentach ergonomii pracy. Specjalniezaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala nadostrzeżenie obiektów znajdujących się w bliskiej odległości od czoła pociągu.

Nowa flota pojazdów będzie dostosowana do potrzeb wszystkichgrup pasażerów, zarówno osób o ograniczonej możliwości poruszania się, aletakże rodzin, dzieci, kobiet w ciąży, seniorów, osób z ciężkim bagażem, a takżeobcokrajowców. Pociągi będą wyposażone w urządzenia typu rampa oraz windyautomatyczne umożliwiające wejście i wyjście osób

o ograniczonej mobilności, a także przystosowane do przewozurowerów. Wszystkie przyjęte rozwiązania spełniają wymagane normy oraz pozwalająw pełni wykorzystać możliwości posiadanej infrastruktury torowej i sieciowejprzy jednoczesnym dbaniu o środowisko oraz zachowaniu komfortu i bezpieczeństwapasażerów.

Zakup nowych pociągówumożliwi uzupełnienie obecnej floty pojazdów, co zwiększy komfort podróżowaniai umożliwi rozwój oferty przewozowej w zakresie nowych połączeń, a takżezapewni bezpieczną rezerwę taboru na czas prowadzenia napraw. Kładziemy bardzoduży nacisk na wzrost znaczenia transportu kolejowego w komunikacji publiczneji niezmiernie cieszy nas fakt, że sukcesywnie przybywa pasażerów w naszychpociągach – podkreśla marszałek Witold Kozłowski.

W pierwszej kolejności nowo zakupiony tabor zostanieskierowany do świadczenia usług przewozowych na następujących trasach:

1) trasy obsługiwane przez Koleje Małopolskie :

             SKA2:Skawina – Kraków Gł. – Sędziszów

             SKA3:Kraków Gł. – Tarnów

             KrakówGł. – Nowy Sącz/Krynica Zdrój

 

2) trasa obsługiwana przez Przewozy Regionalne:

             KrakówGł. – Katowice

Ponadto, w celu optymalnego wykorzystania nowego taboru, niewyklucza się, że zostanie on użyty na innych trasach SKA w obszarze aglomeracjimiejskiej/miejskich oraz poza nimi, tj. SKA1: Wieliczka Rynek Kopalnia – KrakówGł. – Kraków Lotnisko, jak również trasach, które mogą powstać w przyszłości,jako rozwój oferty pociągów SKA i tras komplementarnych do SKA, w szczególnoścido Chrzanowa, Oświęcimia, Wadowic czy Zakopanego.

Województwo obecnieposiada 29 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych przeznaczonych do obsługipołączeń aglomeracyjnych na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz doobsługi połączeń lokalnych np. Kraków – Nowy Sącz. Budowane są również parkingiP-R przy stacjach kolejowych mające ułatwić pasażerom komunikacji kolejowejswobodną przesiadkę z auta do pociągu. Tworzymy warunki do efektywnych,przyjaznych, ekologicznych i zintegrowanych systemów transportu miejskiego wregionie – dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.

Dostarczyliśmy już 19pojazdów dla Województwa Małopolskiego. Warto tutaj zaznaczyć, że setny IMPULSwyprodukowany w 2017 roku w Nowym Sączu został dostarczony właśnie do KoleiMałopolskich i istnieje duża szansa, że dwusetny IMPULS w przyszłym rokurównież zostanie przekazany w te same ręce. Pojazdy IMPULS są już wszystkimdoskonale znane. Są to pojazdy niezawodne, wyprodukowane w Małopolsce orazzaprojektowane przez inżynierów którzy w większości kształcili się również wMałopolsce stwierdza – Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Newag S.A.

Nowe pociągi wyjadą na małopolskie tory w 2022 roku. Projektjest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaMałopolskiego na lata 2014-2020.


Komentarze