Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Umowa na projekt odcinka Rail Baltica Białystok-Ełk w grudniu

inforail
23.11.2017 10:47
0 Komentarzy

Wraca temat Rail Baltici.Przypomnijmy, że podlaska PO wątpi w możliwość całościowego zrealizowania tegoprojektu. Jak zapowiadają PKP PLK w grudniu tego roku ma zostać podpisana umowaz firmą, która zaprojektuje przebudowę i modernizację fragmentu tej międzynarodowej  trasy kolejowej na odcinku Białystok-Ełk.

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i nadzórinwestorski złożyła firma MGGP SA z ceną 24,3 mln zł brutto. Trwa kontrola tegoprzetargu, którą prowadzi Urząd Zamówień Publicznych. Gdy się zakończy, PKP PLKbędą gotowe do podpisania umowy – poinformowała PAP Magdalena Janus z zespołuprasowego PKP PLK SA.

Do końca listopada PKP PLK chcą natomiast rozstrzygnąćprzetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla kolejnego odcinkaRail Baltica: od Ełku do granicy z Litwą w Trakiszkach. Zgłosiło się sześciuoferentów: konsorcjów i firm. Zaproponowały ceny od 3,1 mln zł brutto do 4,8mln zł brutto. Kwota, jaką PKP PLK dysponują na to zadanie to – jak podano wzestawieniu przetargowym ofert – 3,8 mln zł brutto. „Umowę z wybranymwykonawcą planujemy podpisać pod koniec grudnia” – poinformowała Janus.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa z Berlina,przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce jej modernizacja obejmuje 341 km, odWarszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk, do Trakiszek na granicy z Litwą.

PKP PLK przypomina, że inwestycje na odcinkach odBiałegostoku do Ełku i dalej do granicy z Litwą w Trakiszkach, to kontynuacjajuż prowadzonych prac w ramach Rail Baltica na trasie Warszawa-Białystok.

„Skróci się czas podróży i wzrośnie poziom bezpieczeństwakolejowego. Poprawi się także standard obsługi podróżnych na stacjach iprzystankach. Rail Baltica to ważny szlak towarowy. Przeprowadzone prace wpłynąna poprawę warunków do przewozu ładunków” – podkreśla Janus.

PKP PLK zapewniła w ostatnich dniach, że aktualne sąwszystkie, podawane wcześniej plany i terminy związane z modernizacjąmiędzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica.

Wiosną 2018 r. ma być ogłoszony przetarg na budowę 70 kmodcinka Czyżew-Białystok. Jak podawała we wrześniu spółka, prace na tym odcinkumają kosztować ok. 1,6 mld zł i mają być zakończone w latach 2020-2021.Pieniądze pochodzą z UE z programu CEF „Łącząc Europę” (ConnectingEurope Facility).

Gotowy jest 66 km odcinek Warszawa-Sadowne (prace kosztowałyok. 1,5 mld zł), od sierpnia 2017 r. trwają prace na odcinku Sadowne-Czyżew(koszt ok. 1 mld zł). Inwestycje są dofinansowane z UE. PKP PLK planują, żeodcinek Sadowne-Czyżew ma być gotowy w 2019 r.

Zastępca dyrektora rejonu centralnego PKP PLK KrzysztofPietras mówił także we wrześniu w Białymstoku, że budowa Rail Baltica naodcinku Białystok-Ełk jest planowana na drugą połowę 2020 r. Prace miałyby sięzakończyć w 2023 r. Dopiero po ich zakończeniu planowana jest modernizacjaostatniego polskiego odcinka Rail Baltica Ełk-Trakiszki. Całość ma być gotowa w2025 r.

„Modernizacja trasy E75 (Rail Baltica) to aktualniejedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach realizowana przez PKPPolskie Linie Kolejowe SA” – podkreśla PKP PLK. Magdalena Janus dodała, żeRail Baltica to także „priorytetowy projekt UE” o dużym znaczeniu”politycznym i strategicznym”, bo ma to być „jedyne połączeniekolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami UniiEuropejskiej”.


Komentarze