TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Upadek idei Sbahnów w Polsce
Adam Fularz - Opublikowano: 24.02.2016 12:35:07 6 komentarzy
Upadek idei Sbahnów w Polsce (źródło: Merkuriusz Polski)

Według ekonomistów przyszłość należy do wielkich metropolii i aglomeracji. Tymczasem w Polsce politycy samorządowi od lat sprzeciwiają się budowie kolei miejskich i od lat stawiają na transport samochodowy w miastach czy w aglomeracjach. Polskie miasta duszą się od smogu i spalin, podczas gdy linie kolejowe miast są zwykle niewykorzystane lub wykorzystane tylko dla ruchu regionalnego i dalekobieżnego, a nie miejskiego, jak np. w Czechach czy w RFN.

W Polsce brak jest planów rewitalizacji całego segmentu rynku pasażerskich przewozów kolejowych. Za ten segment odpowiadają samorządy miejskie, ale ani myślą się tym tematem zająć. Samorządy miast, odpowiedzialne wg polskiego prawa za systemy kolei miejskiej, jak Polska długa i szeroka twierdzą że koleje miejskie to nie ich kompetencje. W efekcie cały segment miejskich przewozów kolejowych upadł.

Wiele systemów kolei miejskich zlikwidowano, jak w Szczecinie, Gdyni, Zielonej Górze, Bydgoszczy. Różne linie kolei miejskich rozbierano w Toruniu, Wrocławiu, Częstochowie (linia do centrum Blachowni) czy w Łodzi (bocznica do CH Manufaktura czy tzw. Kolej Scheiblerowska).

Polska jest krajem w którym nie ma centralnego programu rozwoju kolei miejskiej czy aglomeracyjnej. Rząd skupia się tylko na remontach linii magistralnych i głównych, linie miejskie i aglomeracyjne zaś porzucając. W Czechach koleje aglomeracyjne przetrwały, a ilość połączeń na tych liniach jest nierzadko większa niż w największych polskich aglomeracjach. W Niemczech kolej miejska S-Bahn Berlin przewozi 402 mln pasażerów rocznie (2013), znacznie więcej niż wynoszą przewozy na wszystkich sieciach kolei w całej Polsce, razem wziętych!

W Niemczech funkcjonuje 16 systemów S-bahn. Systemy S-bahn działają nawet w tak niewielkich miastach jak Magdeburg, gdzie rocznie przewozi się koleją miejską około 2 mln pasażerów.

Rozwój tych systemów przypada na lata 60-te XX wieku. Dopiero wówczas mniejsze miasta zaczęły kopiować systemy S-bahn jakie działały w Berlinie i Hamburgu. Zrezygnowano z odrębnych par torów i odmiennego systemu zasilania, jakie cechują systemy S- bahn w Hamburgi i Berlinie. Wybudowano już w latach 70-tych systemy S-bahn w Monachium, Frankfurcie, Stuttgarcie. Od 1967 roku rozwijano system S-bahn w Zagłębiu Ruhry. W dawnym NBRD w latach 70tych otwarto systemy S-bahn w Rostoku, Magdeburgu, Halle i Lipsku. W Dreźnie system S-bahn otwarto dopiero w 1992 roku, choć pierwsze próby podjęto jeszcze w latach 70-tych.

W połowie lat 80-tych systemy S-bahn w Niemczech Zachodnich obsługiwały łącznie 500 milionów pasażerów, co stanowiło połowę liczby pasażerów przewożonych transportem zbiorowym w dawnych Niemczech Zachodnich. Stopień pokrycia kosztów w wielu tych systemach wynosił około 50 %.

Dopiero w latach 80-tych uruchomiono system S-bahn w Norymberdze, zaś najnowsze systemy od roku 2000 powstawały w Hanowerze, w obszarze Ren- Neckar i w Bremie. W 2013 roku otwarto system S-Bahn Niemcy Środkowe, łączący w jedną całość systemy w Halle i w Lipsku.

Niemieckie systemy S- bahn cały czas sa rozwijane. Ostatnio wprowadzono oparte o tramwaje duwystemowe systemy w Chemnitz, Karlsruhe, Saarbruecken, Kassel.

W Polsce systemy S-bahn, nazywane SKM działają tylko w Gdańsku i w Warszawie. Tylko w tych miastach normą są wysokie częstotliwości kursowania składów.

Systemy kolei aglomeracyjnych w Krakowie czy w Łodzi nie spełniają kryterium częstotliwości ruchu jakie jest wymagane w systemach S-bahn. W Krakowie istnieją plany zwiększenia częstotliwości kursowania jednej z linii do cyklu co 20 minut w szycie. Linia kolejowa do Nowej Huty- Czyżyny jest natomiast porzucona i została częściowo zdemontowana.

W Górnośląskim Okręgu Przemysłowym nie istnieje szybka kolej miejska, choć jej budowa w ramach projektu Kolei Ruchu Regionalnego (KRR) była zaawansowana. W Bydgoszczy i w Szczecinie istniejące w tych miastach systemu kolei miejskich SKM zlikwidowano, zastępując je autobusami. W Poznaniu linia Poznańskiego Szybkiego Tramwaju miała być początkowo koleją SKM o długości 27 km, i łączyć Luboń z Poznaniem i jego północnymi dzielnicami. Niestety, projekt ten porzucono w trakcie budowy i zamiast kolei SKM otwarto zwykłą linię tramwajową, określaną mianem szybkiego tramwaju.

W Łodzi już działała ongiś kolej podmiejska z częstotliwością kursowania co 20 minut na trasie Łódź Fabryczna- Koluszki. Współcześnie zaproponowano powrót szybkiej kolei miejskiej w oparciu o zmianę kierunku jazdy na dworcu Widzew, w relacjach Pabianice- Łódź Chojny- Łódź Widzew- Dworzec Fabryczny oraz Zgierz- Łódź Stoki- Łódź Widzew- Dworzec Fabryczny.

We Wrocławiu władze miasta nic chcą się zająć tematem kolei miejskiej i utrzymują- zupełnie błędnie- że jest to zadanie władz województwa. Tak samo władze Krakowa twierdzą- całkowicie błędnie- że sprawa kolei miejskiej należy do zadań władz województwa.

W Lublinie upadek minionego systemu przerwał prace nad budową kolei miejskiej w relacji do Świdnika, Kraśnika Fabrycznego czy do zachodnich dzielnic miasta. Współcześnie zaproponowano powrót kolei miejskiej, ale władze miasta ten projekt odrzuciły.

W Białymstoku istniały plany wprowadzenia kolei miejskiej, ale ostatecznie samorząd miejski ich nie zrealizował.

W Toruniu samorząd miejski obiecywał mini- SKM, ale planów tych także po dziś dzień nie zrealizowano. W Częstochowie i Radomiu takie plany także istniały, ale nie zostały zrealizowane. W Gdyni istniały plany przedłużenia linii PKM do północnych dzielnic miasta, np., Gdyni Oksywie, Znajduje się tutaj sieć nieużywanych, porzuconych linii kolei miejskiej, które ongiś łączyły Gdynię z północnymi dzielnicami miasta. Znajdują się tutaj także porzucone przystanki i dworce kolejowe.

W Zielonej Górze władze miejskie zlikwidowały kolej miejską (tzw. kolej szprotawską) tłumacząc że będzie utrudniała ruch samochodowy w mieście. Zamiast torowiska w roku 2016 ma powstać ulica Aglomeracyjna.

W Kielcach kolej miejską SKM zlikwidowano współcześnie, po krótkim okresie testowym, kiedy kilka razy dziennie kolej ta kursowała do osiedla Ślichowice. W Rzeszowie, mimo planów samorząd miejski nie podjął tematu kolei miejskiej w relacji Rzeszów Główny- Rzeszów Osiedle- Politechnika.

W Legnicy czy Jeleniej Górze plany kolei miejskich także porzucono. W Wałbrzychu istniał plan odbudowy linii na os. Podzamcze i włączenia ją w sieć kolei miejskiej celem uruchomienia systemu SKM, planów tych jednak także nie zrealizowano. Niezrealizowane plany kolei miejskiej istnieją także w Słupsku i w Gorzowie Wielkopolskim, gdzie na estakadzie kolejowej miał powstać przystanek kolejowy Gorzów Centrum. Dziś wiadomo, że nie powstanie.

Kolej miejska miała powstać swego czasu także w Rybniku, z tych planów jednakże nic nie wynikło. Podobne plany snuto także w przypadku Bielska Białej, ale miejscowe władze były im przeciwne.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
SKM
Sbahn
  • POZnaniak – 24.02.2016

    Co do Poznania, to nie jest prawda. Powstaną linie S1,S2,S3,S4,S5 i S6. A w przyszłości S7. W szczycie kursy 30 min ale ze względu na to, ze tym samym odcinkiem jadą najczęściej 2 linie (czasem 3) to częstotliwość będzie przyzwoita. Co do PESTki - to jest jedyny PRAWDZIWY szyki tramwaj w Polsce. przewozi 80.000 ludzi dziennie. Będzie rozbudowywany, równie do Lubonia. To tyle informacji o Poznaniu

  • WK – 24.02.2016

    Kiedy ma być PST rozbudowywane? Bardzo mnie to zaciekawiło.

  • Poznaniak – 24.02.2016

    To, co pisze POZnaniak, niestety ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Nie ma ŻADNYCH planów rozbudowy PST, ani w kierunku północnym, ani w kierunku południowym. Nie ma nawet żadnych wstępnych koncepcji w tym zakresie. Na pewno nie zostanie rozbudowany do Lubonia, mówiono jedynie mgliście o możliwym przedłużeniu o kilkaset metrów na północ do Kampusu UAM Morasko.Jeśli chodzi o kolej aglomeracyjną, to istnieje master plan, który w istocie jest dość wyraźnie zarysowaną koncepcją, która jednocześnie nigdy nie została przyjęta jako konkretny plan działań - ani przez UM województwa, ani przez miasto. Nie robi się nic w tym kierunku. Absolutnie nic.

  • Kaszeba z Gdyni – 24.02.2016

    Autor nieźle odjechał i odleciał. 1. Gdynia. Owszem były i są plany poprowadzenia (w niesprecyzowanej przyszłości) linii PKM w kierunku Pogórza, Oksywia i Obłuża ew. na lotnisko w Kosakowie po śladzie dawnej trasy do stacji końcowej Port Oksywie. Linia ta w przeszłości bliskiej i dalszej nigdy nie miała charakteru SKM, wykorzystywało ją zaledwie kilka (dawniej w okresie węgla i pary maksymalnie kilkanaście) składów spalinowych z Kościerzyny (przez Somonino i Osowę) ... kilka, oczywście sumując godziny ranne i popołudniowe. Podobnie miała się sprawa ze zelektryfikowaną linią do EJ Żarnowiec w budowie (kilka kibli dziennie). Czyli jaśniej w Gdyni żadnej kolei miejskiej nie zlikwidowano. 2. Szczecin. Linia w kierunku Trzebieży była oczywiście zelektryfikowana i infrastrukturalnie przystosowana do systemu SKM z jednym ale ... Szczecin nigdy nie miał częstotliwości godnej miana SKM ... istniały i istnieją oczywiście plany ... tyle że pozbawione jak na razie szans realizacji. Większość innych przykładów dotyczy tylko planów zarówno konkretnych jak i niesprecyzowanych. W sumie niczego nie zlikwidowano ... odstąpiono z różnych powodów od planów realizacji i ew. adaptacji. Dziwi również to że autor zapomniał o kolejkach w Walimiu i Wąbrzeźnie, które przecież istniały (były nawet elektryczne) tyle że nigdy niespełniały norm SKM. Możliwe jeszcze że charakter SKM miała dawniej krakowska linia do Wieliczki, niestety nie znam dawnej częstotliwości lub ew. taktu tej relacji. Warto wspomnieć o trasie Gdańsk Główny - Nowy Port, która to pod względem infrastruktury jak najbardziej była koleją miejską (takt kibli na tej trasie nigdy nie był godzien nazwy SKM a ostatecznie linia przegrała z tramwajami).

  • rodeif – 26.02.2016

    "zlikwidowano (...) w (...) Gdyni (...)""działają tylko w Gdańsku i w Warszawie"W Gdyni nie zlikwidowano zadnego systemu SKM - zlikwidowano jedna boczna linie (na Oksywie), podobnie jak w Gdansku (linia do Nowego Portu). Sam system dziala (na odcinku Wejherowo - Gdansk), zostal powiekszony o nowy odcinek na poludnie od Gdanska Glownego, w planach jest budowa wydzielonego torowiska SKM od Rumii do Wejherowa, rozwazana jest dalsza rozbudowa na poludnie (do Pruszcza Gdanskiego).Dodatkowo w zeszlym roku uruchomiono nowy system: PKM, ktora choc ciagle jest jeszcze w budowie (stacje w Gdyni, elektryfikacja) to juz umozliwia dojazdy kolejowe z nowych dzielnic do centrum Gdanska i Gdyni.Popieram dyskusje i propagowanie idei SKM, ale róbmy to przy użyciu prawdziwych argumentów

  • inercja? – 26.02.2016

    To dość smutne, przygnębiające. Dziwne, że wagi problemu nie doceniają gospodarze miast. Znamienne, że ten bardziej nowoczesny od nas Zachód wykazuje tyle pragmatyzmu i zdrowego rozsądku, że nie tylko zachowuje, ale nawet rozwija u siebie system kolei miejskich. Wygląda na to, że my nie potrafimy patrzeć perspektywicznie i wciąż zachłyśnięci jesteśmy samochodami nie patrząc do jakich skutków doprowadziło to w miastach, zwłaszcza tych większych, ale nie tylko tych. Do tego pewnie dochodzą też inne przyczyny, oprócz finansowych być może też prawne i biurokratyczne. Jak to u nas. Ponieważ mamy nowy rząd, który chce pozytywnych zmian, byłoby pożądane zainicjowanie przez niego zmian również na tym polu. Interesujące byłyby opinie na ten temat samych włodarzy miast: czemu jest tak źle i co im przeszkadza w zmianie na lepsze.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....