Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Uruchomienie ŁKA poprawiło skomunikowanie aglomeracji

inforail
22.11.2016 11:22
0 Komentarzy

Uruchomienie ŁódzkiejKolei Aglomeracyjnej poprawiło skomunikowanie aglomeracji. Dzięki projektowizmodernizowano stacje kolejowe, pasażerom oddano nowe pociągi, ruszyłypołączenia na nowych trasach ? wynika z analizy NIK.

Jednak w ocenie NIK wciąż na oczekiwanym poziomie niefunkcjonują jeszcze węzły przesiadkowe ani Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Poprawywymaga także częstotliwość kursowania pociągów.

Zakończony w grudniu 2015 roku I etap budowy systemuŁódzkiej Kolei Aglomeracyjnej poprawił stan skomunikowania i jakości przewozóww regionie aglomeracji łódzkiej. Nie wszystkie zakładane cele udało sięosiągnąć, jednak pozytywne efekty są widoczne. W ramach projektu dlaaglomeracji łódzkiej zakupiono 20 nowych pociągów elektrycznych, wyposażonych wdodatkowe wysuwane stopnie ułatwiające wejście do pojazdu, system klimatyzacji,interkom umożliwiający wezwanie obsługi oraz biletomaty. Wybudowano takżezaplecze techniczne do obsługi tego taboru. W zakładanych terminach wybudowanoi przebudowano łącznie 17 stacji i przystanków kolejowych, wyposażonych wochronne wiaty, oświetlenie i systemy dla osób niepełnosprawnych. W ramachprojektu ŁKA zrewitalizowano także 12 km odcinek linii kolejowej na trasie ŁódźWidzew – Zgierz.

I etap budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pochłonął ok.531 mln zł, z czego 72 proc. to wartość zakupionego taboru kolejowego.Przyznane środki finansowe na realizację zadań kontrolowane podmiotywydatkowały zgodnie z przeznaczeniem. W 2015 r. ŁKA przewiozła ok. 1,6 mlnpasażerów.

Pomimo wyraźnej poprawy przewozów w regionie, nie wszystkiecele zakładane w ramach projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zostały w pełniosiągnięte, a zakres wykonanych prac nie był kompletny w stosunku do oczekiwań.Dokumenty planistyczne zakładały, że celami inwestycji dotyczącej budowy iprzebudowy stacji i przystanków kolejowych na trasach Kolei będą wszczególności poprawa jakości świadczenia usług, wzrost komfortu ibezpieczeństwa podróżowania oraz poprawa dostępności do centrów miast (równieżjej dostępność dla osób niepełnosprawnych), pełna integracja z komunikacjąmiejską oraz wzrost komfortu i bezpieczeństwa podróżowania.

Tymczasem z ustaleń kontroli wynika, że nie w pełnipoprawiła się jakość usług związanych z przewozem pasażerskim w regioniełódzkim. Niektóre inwestycje realizowane w ramach budowy systemu ŁKA polegałyjedynie na odtworzeniu istniejącej już infrastruktury kolejowej i nieuwzględniano w nich nowych tzw. prac „okołokolejowych”, np. przystankówkomunikacji miejskiej w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów kolejowych, czyparkingów samochodowych dla pasażerów kolei. W ocenie NIK wciąż na oczekiwanympoziomie nie funkcjonują: Wspólny Bilet Aglomeracyjny (przede wszystkim zpowodu braku porozumienia przewoźników) oraz węzły przesiadkowe. Poprawy wymagatakże częstotliwość kursowania pociągów.

Uzyskana częstotliwość kursowania pociągów Łódzkiej KoleiAglomeracyjnej nie odpowiada jeszcze potrzebom podróżnych i wymagazwielokrotnienia. Oferowana obecnie częstotliwość kursowania pociągów, w którejprzerwy pomiędzy poszczególnymi przejazdami sięgają nawet dwóch godzin nie jestjeszcze na miarę aglomeracji.

Tylko częściowo udało się także osiągnąć skomunikowanieprzystanków kolejowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z innymi środkamitransportu publicznego. Ustalenia kontroli wskazują, że w niektórychlokalizacjach odległość obiektów dworcowych od przystanków komunikacji miejskiejbyła istotnie niewielka i zachęcała do przesiadek (np. 160 m – Łódź Arturówek).Jednocześnie były też jednak miejsca, w którychpasażerowie musieli przejść nawet ponad kilometr, aby się przesiąść (np.Witonia). Nie wszędzie zapewniono też dowóz podróżnych do miejsc przesiadkowychprzy stacjach i przystankach kolejowych. Na terenie czterech gmin: StareGrudze, Witonia, Domaniewice, Koluszki nie prowadzono bezpośredniego transportuzbiorowego oraz dowozu osób do stacji PKP.

Wprawdzie prace wynikające z zawartych kontraktówrealizowano w pełnym wymiarze rzeczowym, jednak niektórych budowanych iprzebudowywanych stacji i przystanków kolejowych nie wyposażono w istotneelementy zwiększające komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Nie zapewniono np.monitoringu wizyjnego i/lub ochrony fizycznej obszarów przystanków kolejowych(za wyjątkiem stacji kolejowych w Głownie i w Strykowie) często zlokalizowanychw miejscach odosobnionych. Na wielu stacjach nie zainstalowano tablic animegafonów/urządzeń informujących o przyjazdach, odjazdach i opóźnieniachpociągów. W bezpośrednim sąsiedztwie niektórych stacji kolejowych niewybudowano parkingów samochodowych dla pasażerów, którzy chcieliby skorzystać ztransportu łączonego.

Skrajnym przypadkiem niekompletnej inwestycji jest budowaprzejścia przez torowisko przy dworcu kolejowym Łódź Widzew. Inwestycja ta byłaprowadzona równolegle do projektu ŁKA. Ustalenia kontroli wskazują, że pomimoszeroko zakrojonych prac poważny problem braku bezpośredniego dostępu do dworcakolejowego Łódź Widzew dla pasażerów mieszkających po północnej stronie tegoszlaku kolejowego nie został zlikwidowany. Wybudowany tunel podziemny jest zbytkrótki i nie przebiega na drugą stronę torów. NIK zwraca uwagę, że obecny staninwestycji niesie ryzyko przechodzenia pasażerów bezpośrednio przez torowisko wmiejscach niedozwolonych, co bez wątpienia zagraża bezpieczeństwu ich zdrowia i życia.

Pasażerowie mieli możliwość oceny, w formie ankietyinternetowej, funkcjonowania systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Większośćrespondentów wyraziła pozytywną opinię o ŁKA. Uwagi zgłoszone przezankietowanych dotyczyły głównie sprawy podróżowania pociągami różnychprzewoźników (33,5 proc.) oraz problemów z honorowaniem Wspólnego BiletuAglomeracyjnego w pociągach różnych przewoźników (22,3 proc.). Największymmankamentem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej według podróżnych była niskaczęstotliwość kursowania pociągów. Jako niedogodność wskazało ją blisko 54proc. ankietowanych.

Podróżni wysoko ocenili komfort podróżowania ŁKA. Niemalwszyscy (95 proc.) zadowoleni byli z punktualności pociągów oraz z dostosowaniaskładów i peronów do potrzeb osób niepełnosprawnych (91 proc.). Jednocześniepasażerowie zwrócili uwagę na przepełnienie pociągów (48 proc.), problemy zdostępem do internetu podczas podróży (40 proc.). Co trzeci pasażer wskazałteż, że przestrzeń na rowery, duży bagaż i wózki dziecięce jestniewystarczająca.

Zdaniem podróżnych przystanki kolejowe zostały należyciewyposażone w drogi dojazdowe (niemal 80 proc.) i chodniki (82,4 proc.).Natomiast blisko 35 proc. pasażerów ŁKA uznało, że niewystarczająca jestdostępność parkingów oraz przystanków komunikacji miejskiej w pobliżu stacji.Problemem był również dojazd komunikacją miejską do dworców/przystankówkolejowych.

Uwagi i wnioski NIK

Idea powstania i rozwoju systemu ŁKA – poprawiającegoskomunikowanie aglomeracji – była w ocenie Najwyższej Izby Kontroliekonomicznie i społecznie uzasadniona, niemniej jednak ciężar finansowyzwiązany z zapewnieniem rozwoju i funkcjonowania oraz długoterminowegofinansowania tego systemu przewozów, niesie ryzyko dla spójności i efektywnościwdrażania idei Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, szczególnie pod względem liczby iczęstotliwości kursowania pociągów.

Ustalenia Najwyższej Izby Kontroli wskazują na brakstabilnego, wieloletniego systemu finansowania zarówno w zakresie inwestycjirozwojowych, jak i bieżącego funkcjonowania przewozów, gdyż organizacja pasażerskich przewozówkolejowych jest zadaniem wymagającym stałych nakładów finansowych na bardzowysokim poziomie oraz ciągłego doskonalenia systemu transportu.

Przykładem dobrej praktyki mogą być działania promocyjnepodejmowane przez Spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna, zachęcające pasażerów doczęstszego korzystania z pociągów aglomeracyjnych. Teatry, muzea, baseny, jakrównież wybrane puby, restauracje i hotele oferują zniżki posiadaczom biletów.Możliwe jest również korzystanie z komunikacji miejskiej w Łodzi i Warszawie.

Dostrzegając wszystkie pozytywne strony projektu NIK zwracauwagę, że aby Łódzka Kolei Aglomeracyjna tworzyła alternatywę dla transportuindywidualnego, niezbędny jest jej całościowy rozwój. Sukces Łódzkiej Kolei,która w założeniach ma spełniać rolę kolei miejskiej, zależeć więc będzie odtego, jak szybko i wygodnie będzie można dojechać na stację, czy pociągi będąpunktualne, a przesiadki łatwe. Spójna, kompleksowa i skonkretyzowana wizjarozwoju całego systemu kolei aglomeracyjnej w regionie jest więc w tym kontekścieszczególnie istotna.

Niezależnie od odrębnych wniosków, których adresatami sąMarszałek Województwa Łódzkiego, Prezes Spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. zo.o. i Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., NIK uznaje za niezbędnewypracowanie przez te podmioty wspólnych działań polegających na wspieraniuintegracji aglomeracyjnych przewozów kolejowych z innymi systemami transportu(tworzenie węzłów intermodalnych) oraz integracji biletowej w ramach WspólnegoBiletu Aglomeracyjnego, a także działań mających na celu poprawę dostępności domiast regionu łódzkiego.


Komentarze