Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ustawa covidowa czyli duża kasa dla PKP PLK

inforail
15.09.2020 11:45
0 Komentarzy

Premier Mateusz Morawieckizłożył w Sejmie projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałaniaspołeczno-gospodarczym skutkom COVID-19. A w nim dużą kasę dla PKP PLK, którama zostać przekazana spółce dzięki dodaniu nowego rozdziału do ustawy o komercjalizacjii restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”.

W 2020 roku PKP PLK dostaną więc 850 000 tys. zł, napodwyższenie kapitału zakładowego z przeznaczeniem na inwestycje oraz 1 000 000tys. zł, na podwyższenie kapitału zakładowego z przeznaczeniem na zadania wzakresie budowy, przebudowy, rozbudowy lub modernizacji przystanków kolejowych orazinfrastruktury towarzyszącej.

W uzasadnieniu czytamy, że sytuacja związana zrozprzestrzenianiem się zakażeń wirusem SARS-CoV 2 i wywołanej nim chorobyCOVID-19 spowodowała potężne perturbacje gospodarcze i wywołała nieodwracalneskutki społeczno-gospodarcze. W celu zminimalizowania tych skutków pandemii niezwykleistotne jest podejmowanie szybkich i adekwatnych działań przez państwo,mających na celu zminimalizowanie zagrożeń związanych ze sprawnym realizowaniemposzczególnych zadań, wynikających ze spowolnienia gospodarczego.

Nowe przepisy mają umożliwiać przekazywanie PKP PLK S.A.środków budżetu państwa na podwyższenie kapitału zakładowego PLK SA zprzeznaczeniem na inwestycje kapitałowe oraz cele związane z budową,modernizacją przystanków kolejowych. Obecna sytuacja epidemiczna kraju dokonałazdecydowanego spowolnienia gospodarczego, co może się w sposób zdecydowanie negatywnyodbić na rynku usług budowlanych, ponieważ obecnie uruchomionych jest wiele publicznychprogramów inwestycyjnych. Firmy budowlane realizujące kluczowe inwestycje infrastrukturalne,w szczególności w zakresie dróg i kolei, zaczynają mieć poważne problemy związanez właściwym i terminowym dotrzymaniem umów.

Dalej, również w uzasadnieniu wskazano, że biorąc pod uwagękonieczność realizacji inwestycji kolejowych na taką skalę oraz problemy z  dostępnością firm wykonawczych na rynku,niezbędnym jest podjęcie działań mających na celu znaczące pobudzenie tegosektora gospodarki poprzez wprowadzenie możliwości rozwoju i wykorzystaniapotencjału polskich rodzimych firm wykonawczych na rynku kolejowym i pełne wykorzystanieich potencjału i zasobów.

Nowe przepisy dają ministrowi właściwemu do spraw aktywówpaństwowych – na wniosek ministra właściwego do spraw transportu – uprawnieniedo przekazania z budżetu państwa środków w wysokości 850 000 tys. zł, zprzeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego PKP PLK S.A. Obecnie PKPPLK S.A. posiada 4 spółki zależne, które wykonują roboty utrzymaniowe iinwestycyjne jako podwykonawcy, a których potencjał wykonawczy można by byłozwiększyć tak, aby mogli być atrakcyjnym partnerem przy realizacji kontraktówinwestycyjnych. Środki uzyskane z budżetu państwa na podwyższenie kapitału zakładowegoPKP PLK S.A. zobowiązana będzie przeznaczyć wyłącznie na inwestycje kapitałowe,polegające na podwyższeniu kapitału zakładowego spółek zależnych PLK SA iobjęciu przez PLK SA nowo utworzonych udziałów w podwyższonym kapitalezakładowym.

Natomiast spółki zależne PLK SA zobowiązane są do wykorzystaniaotrzymanych środków na zakup środków trwałych w postaci maszyn i urządzeń lubnieruchomości w celu zwiększenia potencjału realizowanych przez nie inwestycji.Takie działania inwestycyjne pozwolą na zwiększenie możliwości wykonawczychspółek zależnych dwukrotnie. Wyspecjalizowane spółki zależne będą również atrakcyjnympartnerem w dużych kontraktach lub samodzielnym podmiotem przy mniejszychinwestycjach.

Dzięki temu nastąpi poprawa struktury właścicielskiejnarodowego zarządcy infrastruktury kolejowej – PKP PLK S.A. i utworzenie silnejgrupy kapitałowej na bazie PKP PLK S.A. dysponującej ogromnym potencjałemwykonawczym na rynku robót budowlanych.

W ocenie wnioskodawców wzmocniona pozycja i potencjałpolskich firm realizujących inwestycje kolejowe i utrzymujących linie kolejowezapewni gotowość realizacji projektów w ramach przewidywanej dużej puli środkówna inwestycje kolejowe w nowej perspektywie finansowej UE w latach 2021–2027. Dodatkowowzmocniona Spółka PKP PLK S.A. będzie mieć większy potencjał do realizacji kolejnychprogramów rządowych takich jak Kolej + czy też projektowany program CPK oraz programprzystankowy.

Także minister właściwy do spraw aktywów państwowych – nawniosek ministra właściwego do spraw transportu – przekaże z budżetu państwaśrodki w wysokości 1 000 000 tys. zł, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitałuzakładowego PLK SA. Akcje w podwyższonym kapitale zakładowym PLK SA zostaną objęteprzez Skarb Państwa, a środki pochodzące z podwyższenia kapitału zakładowegozostaną przeznaczone na zadania w zakresie budowy, przebudowy, rozbudowy lubmodernizacji przystanków kolejowych oraz infrastruktury towarzyszącejrealizowane w ramach programów wieloletnich. Ma to umożliwić realizację zapowiadanegoprogramu pn. Program budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020–2025,którego wykonawcą będzie PKP PLK S.A., a nadzór będzie sprawował ministerwłaściwy do spraw transportu. Nie dość, że efektem realizacji programuprzystankowego będzie zwiększenie mobilności społeczeństwa, przeciwdziałanie wykluczeniukomunikacyjnemu, promowanie ekologicznych form transportu, to przede wszystkim realizacjaprogramu umożliwi polskim firmom budowlanym start w postępowaniachprzetargowych, co wpisuje się w proces odmrażania polskiej gospodarki, ponieważinwestycje publiczne są od lat kołem zamachowym gospodarki oraz lekiem nawyjście z kryzysu – twierdzą wnioskodawcy.

I dodają, że w obecnej sytuacji gospodarczej kraju związanejz walką z epidemią zakażeń wirusem SARS-CoV-2 wszelkie działania zmierzające dopobudzenia polskiej gospodarki powinny skupiać się wokół wsparcia na różnychpłaszczyznach polskich firm wykonawczych na rynku kolejowym oraz pełnymwykorzystaniu ich potencjału i zasobów.

Komentarze