UTK cofnie certyfikat bezpieczeństwa PKP Energetyka?
Z uwagi na wzrost liczby wypadków i incydentów w ruchukolejowym, szczególnie wśród przedsiębiorców zajmujących się budową iutrzymaniem infrastruktury kolejowej, Urząd Transportu Kolejowego przeprowadziłkontrolę ponad dwudziestu firm branży kolejowej. Wśród kontrolowanych znalazłasię m.in. spółka PKP Energetyka S.A. Kontrolę działalności spółki w zakresiepoprawności stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem przeprowadzonomiędzy 18 a 26 kwietnia 2016 r.
Do przypadków najbardziej zagrażających bezpieczeństwu w ruchukolejowym można zaliczyć: niezatrzymanie się pojazdu przed sygnałem ?Stój? lubw miejscu, w którym powinien się zatrzymać, uruchomienie pojazdu bez wymaganegozezwolenia, samoczynny odjazd pojazdu bez obsługi (tzw. zbiegnięcie) iprzejechanie 9 km bez nadzoru, uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu.
Kontrola przewoźnika wykazała nieprawidłowości w zakresie stosowaniaprocedur dotyczących: identyfikacji ryzyka, określania wymogów/norm/procesów wzakresie utrzymania pojazdów na podstawie danych dotyczących bezpieczeństwa, definiowaniai rozdzielania obowiązków i zadań związanych z utrzymaniem pojazdów, ustalaniaodpowiednich celów w zakresie bezpieczeństwa, zgłaszania, rejestracji, badaniai analizowania wypadków, incydentów, zdarzeń potencjalnie wypadkowych oraz innychniebezpiecznych zdarzeń, wdrażania zaleceń krajowego organu bezpieczeństwa, określaniakompetencji i kwalifikacji audytorów wewnętrznych.
Stwierdzone naruszenia świadczą o nienależytym stosowaniusystemu zarządzania bezpieczeństwem, co stanowi potencjalne zagrożenie dlabezpieczeństwa transportu kolejowego. Z uwagi na to Prezes UTK wszczął z urzędupostępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia spółce PKP Energetykacertyfikatu bezpieczeństwa.
Certyfikat bezpieczeństwa to dokument potwierdzającyustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwemoraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa zawartych wtechnicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawawspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto uprawnia on przewoźnika do dostępu doinfrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych.
Cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa uniemożliwiaprowadzenie dotychczasowej działalności przewozowej.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze