Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UTK: Polska kolej jest bezpieczna

inforail
06.03.2019 13:57
0 Komentarzy

Urząd TransportuKolejowego przedstawił pierwsze podsumowanie danych bezpieczeństwa z 2018 roku.Nie jest źle.

O bezpieczeństwie transportu kolejowego świadczy m.in.miernik wypadkowości, który od kilku lat utrzymuje się na niskim poziomie.Spadł on nieznacznie mimo znacznego wzrostu pracy eksploatacyjnej w ubiegłymroku.

Od 2015 roku miernik wypadkowości utrzymuje się na poziomieponiżej 3. W 2018 roku wyniósł 2,52, czyli 0,04 punktu procentowego mniej niż w2017 roku. Miernik wypadkowości to iloraz liczby wypadków na liniach kolejowychi pracy eksploatacyjnej (w mln poc-km). Dane dotyczące wypadkowości nie sąostateczne i współczynnik ten może się jeszcze nieznacznie obniżyć. Związanejest to między innymi z postępowaniami prowadzonymi przez prokuraturę, główniew odniesieniu do zdarzeń wskutek najechania pojazdu kolejowego na osobyprzechodzące przez tory w miejscach niedozwolonych. Jeśli wypadek zostaniezakwalifikowany jako samobójstwo, to nie jest wliczany w liczbę zdarzeń.Przedstawione poniżej dane o wypadkach kolejowych dotyczą zarówno liniikolejowych jak i bocznic.

Ogólna liczba wypadków w minionym roku wyniosła 639 naliniach kolejowych i 125 na bocznicach. Zanotowano 4 poważne wypadki (kategoriiA) – o jeden więcej niż w 2017 roku (wszystkie to wypadki na przejazdach –jedno zderzenie z ciężarówką, dwa z samochodami osobowymi i potrącenierowerzystki). Aż o 53 zwiększyła się liczba wypadków, w których pociąg potrąciłosobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym. Takich sytuacji było 234(181 w 2017 roku).

Mimo dużego wzrostu pracy eksploatacyjnej to jednaknieznacznie spadła liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Takichzdarzeń na styku systemu kolejowego i drogowego w 2018 roku było 230 (5 mniejniż w 2017 roku), przy czym liczba wypadków na liniach kolejowych wzrosła o 5,a na bocznicach spadła o 10. Spadła też liczba wypadków na przejazdachkategorii A z 13 w 2017 roku do 3 w 2018 roku. Jako pozytywny należy równieżodnotować trend zmniejszania liczby przejazdów i przejść w poziomie torów na rzeczskrzyżowań wielopoziomowych.

Odnotowano 7 wypadków i 16 incydentów, głównie z pojazdami imaszynami budowlanymi. To ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z 2017 rokiem. W tym roku jednym z priorytetów działań UTKjest poprawa bezpieczeństwa prac inwestycyjnych. Obserwujemy niepokojący trendwzrostowy związany z występowaniem zdarzeń kolejowych podczas remontów liniikolejowych – zauważa Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Zmniejszeniu ryzyka występowania tego typuzdarzeń służą: wprowadzanie rozwiązań o charakterze technicznym, edukacja, a takżedziałania skierowane na przewidywanie zagrożeń i wyciąganie wniosków, czyliciągłe podnoszenie standardów bezpieczeństwa nie tylko przez wykonawców pracinwestycyjnych, lecz także zarządców infrastruktury – dodaje Ignacy Góra.

W dalszym ciągu na wysokim i nieakceptowalnym poziomie jestproblem związany z niezatrzymaniem się przed sygnałem „stój”. Wzrosła teżliczba przypadków zdarzeń klasyfikowanych jako „zbiegnięcie pojazdukolejowego”. Mniej było natomiast wypadków związanych z nieprawidłowościami wukładaniu drogi przebiegu pociągu przez dyżurnego ruchu, których było 27 ( 35 w2017 roku). Zdecydowanie mniej wypadków komisje kolejowe kwalifikowały dokategorii związanej z klęskami żywiołowymi. W 2017 roku takich wypadków było15, a w 2018 roku już tylko 2. W latach ubiegłych do tej kategorii byłynieprawidłowo kwalifikowane niektóre wypadki spowodowane najechaniem pojazdukolejowego na przeszkodę, np. leżące drzewa. W odniesieniu do tej kategoriiwypadków Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał w styczniu 2018 rokustanowisko określające przypadki, kiedy zdarzenie można zakwalifikować jakoskutek klęski żywiołowej.

Od kilku lat UTK propaguje ideę kultury bezpieczeństwa.Wiele sytuacji potencjalnie niebezpiecznych, które kiedyś nie były raportowanejako zdarzenie kolejowe, jest teraz zgłaszanych jako incydent. Pozwala to nadokładne przeanalizowanie przyczyn takiej sytuacji i wypracowanie skutecznychmetod zapobiegania w przyszłości niebezpieczeństwom. W ten sposób w 2018 r.zgłoszono 1262 incydenty.

Dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego ważne też są zgłoszenianapływające spoza systemu kolejowego. Dzięki infolinii, skrzynce bezpieczeństwai formularzowi kontaktowemu do UTK w ubiegłym roku napłynęło 430 zgłoszeń.

W 2018 roku przygotowanow UTK system „Kolejowe e-Bezpieczeństwo”. Dzięki bazom danych posiadanymprzez urząd możliwie będzie wspieranie procesu monitorowania stanubezpieczeństwa kolejowego. Zarówno dane, jak i analizy będą stopniowoudostępniane zarówno w celachanalitycznych, jak i profilaktycznych.

Pełne sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowegoza 2018 rok będzie opublikowane do końca sierpnia 2019 roku zgodnie z wymogamiUstawy o transporcie kolejowym.


Komentarze