Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W 2019 roku bezpieczniej na kolei

inforail
22.01.2020 12:15
0 Komentarzy

Szkoleniapracowników, kontrola procedur, nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, budowabezkolizyjnych przejazdów oraz profilaktyka w ramach kampanii Bezpiecznyprzejazd – takie m.in. działania PKP Polskich Linii Kolejowych utrzymująpozytywny trend, potwierdzający, że kolej jest coraz bezpieczniejszym środkiemtransportu.

Jak podała Spółka w 2019 roku o 11 procent spadła liczbawypadków na przejazdach kolejowo – drogowych. Mniej było kolizji. Działaniapracownicze, organizacyjne, techniczne oraz promocja bezpieczeństwa wpływają napozytywny trend w kształtowaniu bezpieczeństwa na polskiej kolei.

Bezpieczeństwoużytkowników polskich dróg i polskich kolei jest dla nas priorytetem.Prowadzone przez nas działania inwestycyjne powodują zwiększenie komfortupodróży, ale także zwiększenie ich bezpieczeństwa. To proces, który musi trwaćnieustannie. Będziemy nadal dokładali wszelkich starań, aby poziombezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego zwiększał się z każdym rokiem –powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Kolejny rok spada liczba zdarzeń na przejazdach kolejowodrogowych oraz liczba kolizji na torach. Przyczyną 75 procent wszystkichzdarzeń są sytuacje niezależne od zarządcy infrastruktury – niewłaściwezachowania kierowców na przejazdach i nieodpowiedzialne wkraczanie na tory wmiejscach niedozwolonych. W 2019 r. w porównaniu z 2018 r. o 11 % zmniejszyłasię liczba wypadków z pojazdami na przejazdach kolejowo-drogowych. Również o 11procent zmniejszyła się liczba kolizji. Kolejny rok nikt nie zginął i nie byłposzkodowany w wyniku kolizji na torach.

Bezpieczeństwopozostaje priorytetem w działalności PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Możemyocenić, że miniony 2019 r. był kolejnym bezpieczniejszym rokiem na zarządzanejprzez nas sieci linii. Konsekwentnie szkolimy pracowników m.in.  wykorzystując nowoczesny symulator dladyżurnych ruchu, doskonalone są procedury, prowadzimy kampanię „Bezpiecznyprzejazd”, a inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zapewniają coraz więcejbezkolizyjnych przejazdów oraz nowe urządzenia sterowania ruchem – mówiMarek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Każdy pracownik PKP PLK ma wymagane przygotowanie dopełnienia obowiązków na posterunkach ruchu, a w pracy przechodzi dodatkoweszkolenia np. z wykorzystaniem symulatora dla dyżurnych ruchu. Wszyscyzatrudnieni, szczególnie w obszarze bezpieczeństwa, mogą korzystać ze szkoleń icoraz lepszych warunków pracy – to działania w zakresie kształtowania kulturybezpieczeństwa.

Kampania społeczna,dodatkowe informacje na przejazdach i nowe kadry

Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” to jedna znajwiększych w Europie kampanii społecznych, prowadzona przez PKP PLK odkilkunastu lat. Promowanie bezpieczeństwa i ograniczanie skutków brawury,szczególnie na przejazdach kolejowo-drogowych, wciąż jest ważne, szczególnie zobszarze ograniczania przechodzenia przez tory w miejscach niedozwolonych.

W 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe oznakowały 14 tysięcyprzejazdów kolejowo-drogowych żółtymi naklejkami. Informacje umieszczone nanaklejkach pozwalają w sytuacji niebezpiecznej szybko wstrzymać ruch na liniikolejowej. W 2019 r. było ponad 4300 reakcji, dzięki numerom telefonówumieszczonych na żółtej naklejce PLK. W 167 przypadkach wstrzymany był ruchpociągów, co prawdopodobnie pozwoliło uniknąć niebezpiecznych zdarzeń.

Stałym elementem poprawy bezpieczeństwa są działaniatechniczne i inwestycyjne. PLK inwestuje w sprzęt i modernizuje infrastrukturę– to działania w ramach wartego blisko 76 mln zł Krajowego Programu Kolejowego.Bezkolizyjne przejazdy, wymienione rozjazdy, nowe tory i nowoczesne systemysterowania ruchem bezpośrednio wpływają na poprawę bezpieczeństwa na siecikolejowej.

PKP PLK współpracują z ok. 40 szkołami średnimi prowadzącymikierunki kolejowe. To działanie niezbędne dla płynnej wymiany kadr naodpowiedzialnych stanowiskach związanych m.in. z bezpieczeństwem. Dziękiabsolwentom szkół kolejowych, możliwe jest uzupełnienie kadry o pracownikówznających specyfikę kolei, w tym zasady bezpieczeństwa. Takie rozwiązaniezmierza do tego, by utrzymywać trend potwierdzający, że kolej jest coraz bezpieczniejszymśrodkiem transportu.


Komentarze