W ciągu kilku tygodni GZM chce ogłosić przetarg ws. Kolei Metropolitalnej
W ciągu kilku tygodniGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce ogłosić przetarg na studiumwykonalności Kolei Metropolitalnej. Przetarg miał być w 2019 r., ale jegoprzygotowanie opóźniły konsultacje m.in. z zarządcą kolejowej infrastruktury,spółką PKP PLK.
Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM -działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, którego jednym z ustawowychzadań jest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiejczterowariantowa koncepcja Kolei Metropolitalnej była gotowa w styczniu ub.roku, w kolejnych miesiącach uzupełniano ją o suplement przygotowywany napodstawie szerokich konsultacji.
W drugiej połowie ub. roku władze GZM mówiły o pracach nadkolejnym krokiem – przetargiem na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej,który miał być ogłaszany w listopadzie lub grudniu.
Odpowiedzialny za transport członek zarządu MetropoliiGrzegorz Kwitek pytany w środę o tę kwestię powiedział PAP, że założenia doprzetargu były konsultowane m.in. ze spółką PKP PLK, Urzędem MarszałkowskimWoj. Śląskiego czy Kolejami Śląskimi.
„Uwagi do założeń, które spłynęły, spowodowały drobneprzesunięcie. Dość istotne uwagi, związane z planami inwestycyjnymi, którewcześniej nie były artykułowane, zgłosiły PLK. Zakładamy, że uda się ogłosićprzetarg w ciągu kilku tygodni” – powiedział członek zarządu GZM.
Zaznaczył, że jedną z podstaw dla opracowania studium będzieuzupełniona koncepcja Kolei Metropolitalnej. Inną podstawą ma być zamówionekilka lat temu studium transportowe dla subregionu centralnego woj. śląskiego,do którego w ostatnich miesiącach powstawał tzw. koreferat. W tym rokuaktualizowany będzie jeszcze tzw. model ruchu, przygotowany w ramach studium.
Kwitek wyjaśnił, że funkcjonowanie transportu na terenie GZMw ostatnim czasie zmieniało się – np. w ciągu ostatnich dwóch lat, także przy finansowymwsparciu Metropolii, o 20 proc. wzrosła liczba pasażerów Kolei Śląskich.Jednocześnie praktycznie wyczerpana została przepustowość głównych liniikolejowych, po których pociągi regionalne jeżdżą dziś razem z dalekobieżnymi itowarowymi.
„Wykonawca studium wykonalności będzie miał za zadanie nabieżąco patrzeć, co się dzieje. W tej chwili w PLK trwają prace nad nowąstrategią inwestycyjną. W najbliższej unijnej perspektywie finansowej ma zostaćwykonane studium wykonalności rozbudowy odcinka linii Będzin – Zawiercie, zseparacją ruchu regionalnego” – zaznaczył członek zarządu GZM.
„Docelowo separacja ma być od Zawiercia po Tychy” -zasygnalizował Kwitek. Przypomniał, że prace projektowe dla odcinka Będzin –Katowice Ligota dobiegają końca, a dla pozostałych odcinków trwają pracestudialne. „Najmniej zaawansowany jest chyba odcinek Gliwice – Katowice,ale tu też będziemy pracować nad wykazaniem potrzeby separacji” – zapowiedział.
„Widzimy, że nasze plany dotyczące Kolei Metropolitalnejwpisują się w to, co robią już PLK. Jak to policzyliśmy, nie będzie trzeba ażtylu miliardów, ile początkowo zakładano, jeśli chodzi o dodatkowe potrzebneśrodki na Kolej Metropolitalną, bo część tych prac jest już projektowanych.Widzimy np. zapisane w Programie dla Śląska 4 mld zł pod hasłem Śląska KolejAglomeracyjna” – wskazał Kwitek.
Zastrzegł, że choć w PLK trwają przygotowania do nowychinwestycji, nie są znane dotąd możliwości ich finansowania – np., czy będziemożna je wspierać z nowego budżetu Unii Europejskiej, a jeżeli tak, to w jakimstopniu. „Jest jeszcze rządowy program Kolej Plus, który może w pewnychfragmentach dotyczyć także nas. Wykluczone kolejowo są np. Pyskowice” – zaznaczyłczłonek zarządu Metropolii.
W czerwcu ub. roku kolei GZM i PKP PLK podpisały listintencyjny, w którym kolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytorycznew pracach nad studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Wymieniono tamrównież inwestycje realizowane lub planowane przez PLK, istotne dla przyszłejKolei Metropolitalnej.
Zgodnie z listem intencyjnym wśród takich planowanychinwestycji PLK są m.in.: rozbudowa linii kolejowych nr 1 i 139 na odcinkuBędzin-Katowice i Katowice Ligota, a także zlecenie opracowania dokumentacjiprojektowej dla przebudowy stacji Gliwice Łabędy, wraz z budową nowegoprzystanku Gliwice Kopernik.
Planowane jest także opracowanie dokumentacji modernizacjilub budowy linii Tychy-Bieruń Stary-Nowy Bieruń. Inny projekt zakładaprzebudowę infrastruktury kolejowej, drogowej stacji Dąbrowa Górnicza iprzystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg (GZM zapewniła do niego wkład finansowy).
W ocenie GZM kluczowe pod kątem rozwoju KoleiMetropolitalnej będą – zgodnie z zapowiedziami rządu realizowane w pierwszejkolejności przez PLK – rozbudowa linii kolejowej pomiędzy Będzinem i Katowicamioraz modernizacja tzw. magistrali węglowej od Chorzowa w stronę TarnowskichGór.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze