TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

W Polsce nadal buduje się szklane domy
Ryszard Piech - Opublikowano: 18.12.2007 15:53:42
W Polsce nadal buduje się szklane domy

Czytając niektóre wypowiedzi odnosi się wrażenie, że niektóre osoby żyją nadal jakimiś utopijnymi wizjami „szklanych domów”. W zasadzie szkoda się zajmować tymi planami, jednak jeden artykuł wzbudził tyle kontrowersji, że warto go przytoczyć i uzupełnić komentarzem.

Artykuł ten ukazał się w dniu 14.12.2007 w dzienniku Polska Dziennik Zachodni. Autorem tego artykułu jest Magdalena Nowacka. Czytelnicy Transinfo/Inforail znają już dokładnie problem węzła Katowice i najbliższe plany jego rozbudowy. Jednak mimo to na jaw wychodzą bardziej sensacyjne koncepcje. Wybrane części pierwotnego artykułu zostały oznaczone w „”.

Wiemy już, że budowa dworca PKP w mieście to jednak idee fixe. Ale autobus szynowy, łączący miasto z Katowicami? Czemu nie. Trwają prace nad projektem \'Parkuj i jedź\'. W jego ramach ma powstać droga Katowice-Pyrzowice wraz z punktem przesiadkowym właśnie w Czeladzi. Inwestycja ma nie tylko ułatwić dostęp do głównych tras komunikacyjnych regionu (Drogowa Trasa Średnicowa, autostrady A-1 i A-4) i centrum aglomeracji (wyraźne skrócenie czasu przejazdu), ale i poprawić warunki do inwestowania w mieście.

- Głównym zadaniem programu jest budowa dwupasmowej drogi szybkiego ruchu z Katowic do Czeladzi (ul. Staszica), a w dalszej perspektywie do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach. Zakładamy, że będzie to bezkolizyjna arteria umożliwiająca szybki przejazd z rejonu centrum handlowego Silesia City Center (Katowice) oraz Bogucic-Zawodzia poprzez Siemianowice, Czeladź, Wojkowice i Bobrowniki do projektowanej autostrady A1 - wyjaśnia Rafał Kost, koordynator programu w Czeladzi”.

Dowiadujemy się tutaj, że planowana jest droga ekspresowa z centrum handlowego Silesia City Center w Katowicach, przez Siemianowice, Czeladź aż do lotniska w Pyrzowicach. Czemu akurat hipermarket ma być punktem początkowym nie dowiadujemy się.


„Wzdłuż całej trasy kursować ma autobus szynowy (Dworzec Centralny w Katowicach - lotnisko), a na odcinku Czeladź-Katowice dodatkowo tramwaj. Lokalny (miejski) układ drogowy będzie połączony dzięki czterem dwupoziomowym węzłom ulokowanym w rejonach: Przełajki i Bańgowa, ul. Kurpanka i Staszica, czeladzkiego punktu przesiadkowego oraz w pobliżu południowo-zachodniego krańca miasta.”

 

I nagle przeżywamy szok, ponieważ dowiadujemy się, że po autostradzie będą kursowały jakżeby inaczej autobusy szynowe i tramwaje! Nagle okazuje się, że wszystko co wiemy o kolei i tramwajach jest nic niewarte, ponieważ autobusy szynowe i tramwaje jeżdżą po autostradach! Cóż jak widać ktoś zbyt poważnie potraktował zdjęcia takie jak powyżej. Jednak to nie koniec sensacji.

„Na czeladzko-siemianowickim pograniczu powstanie punkt przesiadkowy typu Park&Ride (parkuj i jedź).

- W jego skład wejdzie główna stacja pośrednia autobusu szynowego wraz z dworcem komunikacji podmiejskiej (tramwaj, autobus i taksówka) oraz duży parking - dodaje Rafał Kost.”

Ten „poważny”projekt zakłada również wybudowanie przystanku na autostradzie, który będzie służył pociągom ale o tramwaju bezpośrednim z Katowic nic się nie wspomina. Jednak zaciekawieni czytamy dalej.

„Z kolei pomiędzy projektowanym punktem przesiadkowym, kopalnią Saturn oraz istniejącym osiedlem Piłsudskiego ma powstać nowe osiedle mieszkaniowe, będące \'przedmieściem\' Katowic, natomiast osiedle Piłsudskiego zyska ułatwiającą komunikację obwodnicę rozprowadzającą ruch samochodowy w kierunku Sosnowca, Bytomia i Będzina.”

W tym akapicie dowiadujemy się, że ta autostrada, po której będą kursowały autobusy szynowe i tramwaje będzie służyła ułatwieniu komunikacyjnemu w ruchu samochodowym oraz stworzy nowe osiedle będące przedmieściem Katowic w Czeladzi... . A co w takim razie z prawdziwymi przedmieściami Katowic? Jednak dalej wszystko nabiera realnych kształtów.

„Plany są więc ciekawe, ale niestety, ich realizacja jest chwilowo zatrzymana. Główny powodem jest to, że w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 na budowę tego typu drogi nie ma już obecnie pieniędzy... .”

Chyba po raz pierwszy z zadowoleniem można przyjąć wiadomość o braku środków na realizację jakiegoś projektu komunikacyjnego. Naprawdę szczytny to cel usprawnić komunikację w mieście, a już tym bardziej w tak skomplikowanej aglomeracji jaką jest Górnośląski Okręg Przemysłowy. Jednak ten konkretnie plan nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością, choć przełamuje wiele stereotypów. Jak np. irracjonalne stwierdzenie, że pojazd szynowy potrzebuje szyn do poruszania się. Na nowo zdefiniowano również pojęcie autobusu szynowego i tramwaju.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Polska
Katowice
Węzeł Katowice
Pyrzowice
Lotnisko Pyrzowice
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....