W przyszłym roku Linki dla lubuskiego z niemiecką homologacją

inforail
19.11.2018 08:19
0 Komentarzy

Lubuskie od kilku latmocno inwestuje w kolej. Na przestrzeni 15 lat na lubuskie tory wyjechałołącznie 19 pojazdów szynowych o łącznej wartości ponad 184 mln zł.

Jak już pisaliśmy w InfoRail.pl na zakupy pozyskano dotacjez różnych programów UE w kwocie około 100 mln. Zakupione od firmy NEWAG dwakolejne pojazdy kursować będą na trasie Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż –Poznań. Zakup będzie możliwy dzięki wsparciu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 napoziomie 83%. Ale to nie jedyne nowe pojazdy, jakie pojawią się na lubuskichtorach.

W przyszłym roku takżebydgoska PESA odda nam dwa pociągi zhomologacją. Jest to wynik ugody. Kolejne dwa szynobusy z homologacjątrafią na lubuskie tory – poinformowała marszałek Elżbieta Polak. To są bardzo duże inwestycje, ale nikt niema wątpliwości że poprawa dostępności transportowej i teleinformatycznej to nr1 w Lubuskiem – dodała.

Urząd Marszałkowski przypomniał, że w ramach rekompensaty zabrak niemieckiej homologacji „Linków”, Pesa w 2019 roku dostarczy doWojewództwa Lubuskiego dwa dodatkowe pojazdy tego typu z niemiecką homologacją.Wartość rynkowa tych pojazdów to 34,4 mln zł. Dopuszczenie do eksploatacji poniemieckich torach umożliwi szersze wykorzystanie tych pojazdów w ruchutransgranicznym.

InwestycjeWojewództwa Lubuskiego w transport kolejowy

Tabor

W latach 2003 – 2015 zakupiono 19 pojazdów do ruchuregionalnego, w tym 16 spalinowych i 3 elektryczne o łącznej wartości ponad 184mln zł. Na zakupy pozyskano dotacje z różnych programów UE w kwocie około 100mln.

W roku 2013 zakupiono w Pesie cztery pojazdy „Link” ołącznej wartości 47,6 mln zł, które obecnie kursują na trasach Kostrzyn – Krzyżoraz Gorzów Wlkp. – Zielona Góra. Zakup został dofinansowany w 85% ze środkówUE w ramach LRPO.

W latach 2014-2015, w ramach tzw. Zachodniej GrupyZakupowej, zakupiono w NEWAG-u trzy elektryczne zespoły trakcyjne „Impuls” owartości 64,2 mln zł do obsługi połączeń na linii Nowa Sól – Zielona Góra –Poznań Gł. Zakup został dofinansowany w 50% ze środków UE w ramach POIiŚ.

W roku 2014 zawarto wieloletnią umowę ze Spółką PrzewozyRegionalne, która umożliwiła przewoźnikowi uzyskanie dotacji z UE namodernizację 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W efekcie tego kontraktu,pociągi relacji Wrocław Gł. – Zielona Góra i Zielona Góra – Szczecin Gł.obsługują obecnie zmodernizowane jednostki.

W roku 2018 wyłoniono w przetargu wykonawcę dwóch nowychspalinowych zespołów trakcyjnych. Trójczłonowe pojazdy mają zostać dostarczoneprzez NEWAG SA w listopadzie 2020 roku. Zakup poprzedziło studium wykonalności,którego rezultatem było ustalenie trasyna której będzie on najlepiej wykorzystany tj: Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż– Poznań. Na zakup o wartości 43 mln zł pozyskano 83% dofinasowania z UE w ramach RPO – Lubuskie2020. Większy udział budżetu województwa w zakupie wynika ze wzrostu cenrynkowych.

Infrastruktura

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwoLubuskie wspiera inwestycje na liniach kolejowych realizowane przez PKP PolskieLinie Kolejowe SA.

W latach 2007 – 2014 dofinansowano z RPO modernizację 160 kmlinii kolejowych na terenie województwa lubuskiego oraz budowę 2,1 km nowejlinii tzw. łącznicy Czerwieńsk Południe – Czerwieńsk Wschód. Wartośćzrealizowanych projektów to blisko 130 mln zł.

Do roku 2023 zaplanowano kontynuację rozpoczętych wpoprzednim okresie inwestycji, w tym:

Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin naodcinku Zbąszynek – Czerwieńsk – II etap Szacunkowa wartość projektuzaprojektuj i wybuduj 69,8 mln zł

Rewitalizacja linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – etap I Szacunkowa wartość opracowaniadokumentacji projektowej 8,9 mln zł

Rewitalizacja linii kolejowych nr 14 na odcinku Żagań – Żary- Forst

oraz nr 275 na odcinku granica województwa – Żagań (wrezerwie)

Szacunkowa wartość projektu 173 mln zł

Inwestycje ze środkówcentralnych wspierające projekty regionalne

Modernizacja estakady kolejowej i stacji w GorzowieWielkopolskim – 115 mln zł (w trakcierealizacji)

Rewitalizacja mostu kolejowego na Odrze na linii kolejowejnr 358 –

32 mln zł (ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji)

Przebudowa mostów kolejowych na Bobrze i Kwisie na linii nr275 – 11,8 mln zł (w końcowej fazie realizacji)

Trwają analizy zasadności elektryfikacji odcinka linii nr203 Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn. Decyzja PKP PLK SA o rozpoczęciuelektryfikacji polskiego odcinka, zwiększy szanse na podjęcie takiej samejdecyzji po stronie niemieckiej.

Rządowy program Uzupełniania Lokalnej i RegionalnejInfrastruktury Kolejowej zakłada elektryfikację odcinka linii nr 358 Czerwieńsk– Guben

Organizacja przewozówregionalnych

Województwo Lubuskie jako organizator kolejowych przewozówwojewódzkich powierza wykonywanie tych usług Spółce Przewozy Regionalne. Częśćprzewozów na południu województwa wykonują również Koleje Dolnośląskie.

Ogólna długość czynnych linii kolejowych 917 km

Długość linii, po których kursują pociągi pasażerskie 664 km

Wielkość pracy eksploatacyjnej około 3 mln pockm.

W roku 2017 w pociągach regionalnych na terenie województwaprzewieziono ponad 2.8 mln pasażerów.

Kwota wypłacanejrekompensaty (dotacji) mln zł

2007

20,17

2008

20,17

2009

23,00

2010

30,98

2011

39,46

2012

41,15

2013

38,70

2014

39,50

2015

43,00

2016

45,10

2017

45,24

2018

45,66


Komentarze