Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W przyszłym roku ruszy Poznańska Kolej Metropolitalna

inforail
17.11.2017 19:55
0 Komentarzy

W marcu 2018 roku natory wyjechać powinny pierwsze pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM).W pierwszej kolejności Kolej zostanie uruchomiona na liniach z Poznania doWągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego.

Zakończenie wdrażania projektu planowane jest na rok 2021.Docelowo system funkcjonował będzie na dziewięciu liniach kolejowych i będzieobejmować swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od stolicy Wielkopolski.

W godzinach szczytu pociągi na trasach do Kościana,Jarocina, Wrześni, Gniezna, Wągrowca, Rogoźna, Szamotuł, Nowego Tomyśla iGrodziska Wielkopolskiego jeździć będą co 30 minut. Po godzinach szczytupociągi będą jeździć co godzinę.

„Ideę PKM będziemy realizować najpierw na czterechtrasach, na których w tej chwili nie ma żadnych modernizacji czy remontów: tolinie biegnące z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i GrodziskaWielkopolskiego. Na pozostałych liniach, wychodzących ze stolicy regionu winnych kierunkach, na razie trwają remonty – tam PKM będziemy uruchamiać pozakończeniu prac” – powiedział w piątek na konferencji prasowej wicemarszałek województwaWojciech Jankowiak.

Jak dodał, jeśli uda się podpisać porozumienia zposzczególnymi samorządami pociągi według nowego rozkładu jazdy rozpocznąkursowanie na trasach PKM w marcu. Jeśli nie będzie to możliwe – PKM ruszy wczerwcu. Podpisanie porozumienia z udziałem wszystkich partycypujących wprzedsięwzięciu samorządów ma nastąpić w grudniu.

W związku ze startem systemu na czterech pierwszych liniachpojawią się dodatkowe 23 pary pociągów. Zadanie będzie realizowane przezsamorządowego przewoźnika kolejowego – spółkę Koleje Wielkopolskie.

PKM jest wspólnym przedsięwzięciem samorządu regionu,stolicy województwa, powiatu poznańskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań,oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego WęzłaKolejowego. System regularnych kolejowych połączeń regionalnychwspółfinansowany będzie przez biorące udział w projekcie samorządy na zasadziesolidaryzmu.

„Oczywiście podstawowy ciężar finansowania spoczywa nasamorządzie województwa, natomiast idea PKM polega na tym, że wspierają gozainteresowane samorządy gmin czy powiatów. Suma tego zaangażowania ze stronyposzczególnych gmin i powiatów to ok. 10-12 proc. kosztów, które ponosisamorząd województwa” – wyjaśnił Jankowiak. W styczniu mają być podpisane umowyw sprawie partycypacji finansowej między samorządem regionu a poszczególnymigminami i powiatami.

Udział finansowy poszczególnych gmin będzie różny, wahać sięma od ok. 120 tys. do 240 tys. zł rocznie. Większe obciążenie poniesie Poznań ipowiat poznański.

„Naszym celem jest poprawa transportu publicznego;wiemy, że jest to jedyny sposób na zredukowanie korków i poprawę komfortuprzemieszczania się mieszkańców. Cieszę się, że przyjęliśmy dość twarde zasady.Jeśli samorząd nie będzie chciał uczestniczyć w kosztach, tam ten pociąg niebędzie się zatrzymywał – mieszkańcy będą mogli zapytać swoje lokalne władze,dlaczego tak się dzieje. Nas uruchomienie wszystkich dziewięciu linii będziekosztowało w sumie ok. 3 mln zł rocznie” – powiedział prezydent PoznaniaJacek Jaśkowiak.

Starosta poznański Jan Grabkowski poinformował, że budżetpowiatu na funkcjonowanie PKM wydawać będzie ok. 1,5 mln zł rocznie.”Wiemy, że to są pieniądze wydawane na dobry cel, dobre rozwiązanie.Chcemy dać naszym mieszkańcom, ale także mieszkańcom z miejscowości bardziejoddalonych od Poznania możliwość przemieszczania się bez konieczności korzystaniaz samochodu” – powiedział.

Główne cele PKM to zwiększenie integracji jednosteksamorządu terytorialnego tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Poznania,podniesienie jakości i komfortu podróżowania mieszkańców metropolii w jejobrębie, jak również zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w obrębiePoznania.

Wicemarszałek Jankowiak poinformował, że w pierwszej faziefunkcjonowania systemu nie jest planowany dodatkowy zakup taboru dla KoleiWielkopolskich. Podał też, że na obecnym etapie udziałem w projekciezainteresowane są wszystkie samorządy leżące na trasie PKM.


Komentarze