TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

W przyszłym roku ruszy Poznańska Kolej Metropolitalna
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 17.11.2017 21:55:44 8 komentarzy
W przyszłym roku ruszy Poznańska Kolej Metropolitalna

W marcu 2018 roku na tory wyjechać powinny pierwsze pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). W pierwszej kolejności Kolej zostanie uruchomiona na liniach z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego.

Zakończenie wdrażania projektu planowane jest na rok 2021. Docelowo system funkcjonował będzie na dziewięciu liniach kolejowych i będzie obejmować swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od stolicy Wielkopolski.

W godzinach szczytu pociągi na trasach do Kościana, Jarocina, Wrześni, Gniezna, Wągrowca, Rogoźna, Szamotuł, Nowego Tomyśla i Grodziska Wielkopolskiego jeździć będą co 30 minut. Po godzinach szczytu pociągi będą jeździć co godzinę.

"Ideę PKM będziemy realizować najpierw na czterech trasach, na których w tej chwili nie ma żadnych modernizacji czy remontów: to linie biegnące z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego. Na pozostałych liniach, wychodzących ze stolicy regionu w innych kierunkach, na razie trwają remonty – tam PKM będziemy uruchamiać po zakończeniu prac" – powiedział w piątek na konferencji prasowej wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak.

Jak dodał, jeśli uda się podpisać porozumienia z poszczególnymi samorządami pociągi według nowego rozkładu jazdy rozpoczną kursowanie na trasach PKM w marcu. Jeśli nie będzie to możliwe – PKM ruszy w czerwcu. Podpisanie porozumienia z udziałem wszystkich partycypujących w przedsięwzięciu samorządów ma nastąpić w grudniu.

W związku ze startem systemu na czterech pierwszych liniach pojawią się dodatkowe 23 pary pociągów. Zadanie będzie realizowane przez samorządowego przewoźnika kolejowego – spółkę Koleje Wielkopolskie.

PKM jest wspólnym przedsięwzięciem samorządu regionu, stolicy województwa, powiatu poznańskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. System regularnych kolejowych połączeń regionalnych współfinansowany będzie przez biorące udział w projekcie samorządy na zasadzie solidaryzmu.

"Oczywiście podstawowy ciężar finansowania spoczywa na samorządzie województwa, natomiast idea PKM polega na tym, że wspierają go zainteresowane samorządy gmin czy powiatów. Suma tego zaangażowania ze strony poszczególnych gmin i powiatów to ok. 10-12 proc. kosztów, które ponosi samorząd województwa" – wyjaśnił Jankowiak. W styczniu mają być podpisane umowy w sprawie partycypacji finansowej między samorządem regionu a poszczególnymi gminami i powiatami.

Udział finansowy poszczególnych gmin będzie różny, wahać się ma od ok. 120 tys. do 240 tys. zł rocznie. Większe obciążenie poniesie Poznań i powiat poznański.

"Naszym celem jest poprawa transportu publicznego; wiemy, że jest to jedyny sposób na zredukowanie korków i poprawę komfortu przemieszczania się mieszkańców. Cieszę się, że przyjęliśmy dość twarde zasady. Jeśli samorząd nie będzie chciał uczestniczyć w kosztach, tam ten pociąg nie będzie się zatrzymywał - mieszkańcy będą mogli zapytać swoje lokalne władze, dlaczego tak się dzieje. Nas uruchomienie wszystkich dziewięciu linii będzie kosztowało w sumie ok. 3 mln zł rocznie" - powiedział prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Starosta poznański Jan Grabkowski poinformował, że budżet powiatu na funkcjonowanie PKM wydawać będzie ok. 1,5 mln zł rocznie. "Wiemy, że to są pieniądze wydawane na dobry cel, dobre rozwiązanie. Chcemy dać naszym mieszkańcom, ale także mieszkańcom z miejscowości bardziej oddalonych od Poznania możliwość przemieszczania się bez konieczności korzystania z samochodu" - powiedział.

Główne cele PKM to zwiększenie integracji jednostek samorządu terytorialnego tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Poznania, podniesienie jakości i komfortu podróżowania mieszkańców metropolii w jej obrębie, jak również zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w obrębie Poznania.

Wicemarszałek Jankowiak poinformował, że w pierwszej fazie funkcjonowania systemu nie jest planowany dodatkowy zakup taboru dla Kolei Wielkopolskich. Podał też, że na obecnym etapie udziałem w projekcie zainteresowane są wszystkie samorządy leżące na trasie PKM.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM
Poznań
Wielkopolska
  • kolejFAN – 20.11.2017

    ooo metropolitalna? a "metropolia" Poznań kupi pociągi i zapłaci za to? chyba cos tu jest nie po kolei, koro miasta regionu które zasługują na kolej są od niej odcięte - Śrem, Pniewy, Międzychód ,Czarnków czy Gostyń a w poznańskie przedmieścia wali się znowu miliony tworząc dziwne kikutowe relacje!

  • pyrlander – 20.11.2017

    @kolejFAN - przede wszystkim zobacz sobie, gdzie są owe "przedmieścia', geograficzny nieuku. Tabor KW właśnie w tym celu jest rozbudowywany. Poza tym samorząd i tak inwestuje w coś, co powinno być zadaniem PKO PLK (vide Poznań-Piła). Taki z Ciebie FAN, jaka Twoja kolej.

  • Rysiu – 20.11.2017

    @pyrlander. @kolejFAN ma rację. Na PKM zrzucać się będzie całe województwo, a dostęp do tego będzie miało zaledwie kilka miast. To chyba trochę nie w porządku.

  • jarek – 20.11.2017

    @RysiuJuż w pierwszym etapie kilkanaście. Przecież po drodze do Nowego Tomyśla, Wągrowca, Jarocina, etc. też są miasta. A ruch aglomeracyjny ma większy potencjał rozwoju niż lokalki. Nie zmienia to oczywiście faktu, że Międzychód, a już tym bardziej Gostyń i Śrem zasługują na powrót pociągów, ale mierzmy siły na zamiary. Wszystko po kolei wedle hierarchii ważności.

  • Martinus – 20.11.2017

    @kolejFAN - Śrem odbudowanie linii do Czempiń wtedy jakieś szanse są, W innym przypadku auta i autobusy królują. Ewentualnie dowożenie ludzi do Kórnika na stację.Gostyń - przypadek bardzie "tragiczny" linia Leszno - Jarocin w sumie używana tylko przez cukrownie i do tego na odcinku Kąkolewo - Gostyń. Żaden pociąg do Poznania nie przebije autobusu, bo albo Gostyń-Jarocin-Poznań, albo Gostyń-Leszno-Poznań , w każdym przypadku 2 godziny. Ale w każdym z tych miast fajnie było by kolej przywrócić

  • max – 20.11.2017

    dla aglomeracji POznan świetna wiadomość,,,,,dla Wielkopolski b -tragedia!!!!teraz jasne dlaczego tak mało połaczen w nowym rozkladzie jazdy KW....huczne ogłaszanie pojawienia sie składów KW na nowych trasach wielka ściema z zapowiadanych 4 (Gniezno-Jarocin ,Poznan- Kalisz,przedłużenia Leszno - Ostrów do Kalisza) w nowy rozklad wjadą tylko połaczeniea do Krotoszyna (4 pary na dobe)i Kępna (4 pary)....teraz rozumiem dlaczego tak oszczedzanie taboru na PKM ktory zapewne wystartuje w marcu.......przecież na tych 4 trasach nowej PKM i tak juz jest wystarczajaco duzo polaczen(znacznie wiecej aniżeli do Wlkp. B)wielka szkoda......ale cóż pan marszałek musi zmienic tytuł........nie marszałek wielkopolski tylko marszałek metropolii!!!!p.s. jjako Wielkopolska jesteśmy daleko w tyle choćby za wojewódzstwem dolnośląskim.......KW uczcie sie od KD!!!!!!!!

  • pyra – 20.11.2017

    @Rysiu: sprawdź dobrze kto i po ile będzie się zrzucał na budżet PKM a nie gadaj bejerów

  • kolejFAN – 21.11.2017

    @max, to jest tendencja ogólnopolska - marginalizacja całych powiatów: małopolskie - koleje krakowskie, wielkopolskie- koleje poznańskie, pomorskie- koleje trójmiejskie, nikt nie ma nad tym kontroli, nie ma żadnych strategii planów tylko przed wyborami ładnie brzmi i dumnie: Kolej METROPOLITALNA. ach, jaka duma w piersiach! ach, jaka podnieta, co za nazwa! my tą nazwą otworzymy oczy niedowiarkom!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....