TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Wagon sterowniczy Pars nova 961
Jacek Pudło - Opublikowano: 26.06.2012 16:40:35 1 komentarz
Wagon sterowniczy Pars nova 961

W 2010 roku koleje czeskie zamówiły w zakładach Pars nova przebudowę 34 wagonów osobowych typu Bdt 279 na wagony sterownicze 961 (oznaczone też jako Bfhpvee295, oznaczenie UIC - 50 54 80-30). Wagon sterowniczy zaprezentowano na Czech Raildays 2012. Nie była to nowość, gdyż wagon tego typu prezentowano również na zeszłorocznych targach.


Zakłady Pars nova a. s. powstały 1947 roku w Šumperk, w kraju morawskim, i zajmowały się naprawą taboru kolejowego. W 1993 roku uległy prywatyzacji i zostały sprzedane firmie Pars DMN s. r. o. Šumperk. Obecną nazwę zakłady otrzymały w 2000 roku, zaś od 2008 roku należą do Škoda Holding.


Modernizacja obejmowała montaż kabiny maszynisty - zmodernizowanej w porównaniu z poprzednimi wagonami 954, modernizację wózków ze zwiększeniem prędkości maksymalnej ze 120 km/h do 140 km/h, montaż kabiny WC z obiegiem zamkniętym, odnowienie wnętrza i zmianę układu drzwi.

Wagon osadzony jest na dwóch dwuosiowych wózkach Vagonka Studenka GP200. W stosunku do oryginału, wózki zmodernizowano przez dodanie tłumików hydraulicznych w I stopniu odsprężynowania. W podwoziu wagonu zamontowano nową przetwornicę statyczną ELPU JN3014/6/400/24. Zmieniono również lokalizację urządzeń pneumatycznych i elektrycznych. Zawory pneumatyczne zostały dostarczone przez DAKO. Wagon posiada systemy automatycznego hamowania i automatycznego sterowania pociągiem WTB (Wire Train Bus). Spełnione są wymogi TSI 2008/164/WE. Wagon dostosowany jest do montażu systemu ECTS.



Kabina sterownicza jest niewielkich rozmiarów, z centralnym umiejscowieniem stanowiska maszynisty, pokaźnych rozmiarów pulpitem, jednym oknem czołowym i 4 bocznymi. Za kabiną umiejscowiono szafę elektryczną oraz szafę pneumatyki. Dalsza część wagonu to nieznacznych rozmiarów przedział przeznaczony do przewozu wózków i rowerów, z 12 rozkładanymi foteli zamocowanymi do ścian bocznych. Pomiędzy przedziałem rowerowym a wejściem do wagonu zabudowano kabinę WC z obiegiem zamkniętym, przystosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych. W kabinie zamontowano odchylaną półkę do przewijania niemowląt. Za toaletą znajduje się przedział wejściowy z dwuskrzydłowymi drzwiami rozsuwającymi się na zewnątrz nadwozia. Z przedziału wejściowego przechodzi się do przedziału z miejscami siedzącymi w układzie 2+2, ustawionymi przodem do siebie. Na końcu wagonu znajduje się przedsionek wejściowy z jednoskrzydłowymi drzwiami. Wnętrze jest klimatyzowane. Przy siedzeniach zamontowano gniazdka 230 V do ładowania laptopów. W wagonie znajduje się 70 miejsc siedzących, w tym 18 rozkładanych (wbrew informacjom z prospektów). Przy złożonych siedzeniach możliwy jest przewóz 10 rowerów i 2 wózków inwalidzkich.

  

Wagony sterownicze 961 pracują w systemie push&pull z lokomotywami serii 163 (Vmax 120 km/h, 3480 kW), 363 (Vmax 120 km/h, 3480 kW) i 380 (Vmax 200 km/h, 6480 kW).

W porównaniu do zespołów regionalnych RegioPanter, skład z wagonem sterowniczym 961 charakteryzuje się brakiem niskiej podłogi, mniejszym sumarycznym przekrojem wejść, mniejszą o 20 km/h prędkością maksymalną i mechanicznym odsprężynowaniem II stopnia. Podobieństwa pociągów to estetyczny design (z nieznaczną przewagą na korzyść nowszego Regiopanter), estetyczne wnętrze, identyczne fotele, klimatyzacja wnętrza, a także dostosowanie do przewozu rowerów i osób niepełnosprawnych.


Tabela 1. Dane techniczne wagonu sterowniczego 961.

Producent

Vagonka Studenka

Wykonawca modernizacji

Pars nova a.s. (grupa Skoda)

Długość

24 500 mm

Szerokość

2 883 mm

Wysokość

4 230 mm

Szerokość toru

1 435 mm

Waga

41,1 t

Miejsca siedzące

70

Miejsca stojące

60

Miejsca dla wózków inwalidzkich

2

Minimalny promień łuku

150 m

Prędkość maksymalna

140 km/h

 

Zdjęcia z przebudowy wagonów:

O modernizacji informowaliśmy już tutaj i tutaj.

Zdjęcie wagonu Bdt 279 przed przebudową 

Informacje producenta o modernizacji (j. czeski)

Zawór hamulcowy DAKO 

Dodatkowe informacje o serii 961
Opis konstrukcji wózka GP200
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
961
CD
Czechy

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....