TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Wagony REGIO ekspres spółki Przewozy Regionalne
Ryszard Piech - Opublikowano: 04.05.2010 11:50:27 8 komentarzy
Wagony REGIO ekspres spółki Przewozy Regionalne

Od mniej więcej miesiąca polskie tory kolejowe przemierzają wagony REGIO ekspres, które dzięki kompleksowej modernizacji oferują wysoki standard podróżowania. W niniejszym artykule przyglądamy się bliżej tym konstrukcjom.

Przez lata niedoinwestowania przewozów pasażerskich w Polsce, powstał zasadniczy problem związany z brakiem nowoczesnych wagonów. Problem ten w spółce Przewozy Regionalne został jedynie pogłębiony wraz z „Usamorządowieniem”, ponieważ tabor wyremontowany przez spółkę PKP PR został przekazany do PKP IC. Jednak PR pod nowym zarządem już od dłuższego czasu zaskakuje śmiałymi krokami jak chociażby leasing lokomotyw. Najnowszym tego przykładem są bardzo udane modernizacje na zupełnie nowe serie najpopularniejszych w Polsce wagonów przedziałowych klasy 2 typu 111A. W efekcie rekonstrukcji sześciu wagonów przeprowadzonej przez bydgoską Pesę powstały trzy nowe typy, wszystkie w wariancie bezprzedziałowym. Dwa wagony typu 161A są wykonane jako klasa 2 i są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Dostosowanie dla osób niepełnosprawnych polega na zabudowaniu przystosowanej, większej toalety oraz foteli dedykowanych dla osób niepełnosprawnych. Kolejne dwa wagony typu 162A są wykonane jako klasa 2, natomiast pozostałe dwa są typu 163A i oprócz części z przedziałem klasy 2 posiadają również małą przestrzeń przewidzianą na klasę pierwszą.

Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, iż zakres przebudowy jest dosyć znaczący, dzięki czemu zwykły pasażer uzna, iż jedzie w nowym wagonie, choć faktycznie ma do czynienia z modernizacją. Przebudowie zostały poddane wózki typu 4ANc na wersję 4ANcS, choć prędkość maksymalna wynosząca 160 km/h pozostała niezmieniona. Modernizacji poddano również układ hamulcowy. Jednak najbardziej widoczne zmiany zaszły w konstrukcji pudła wagonu, gdzie tradycyjne opuszczane okna zostały zamienione na przyciemniane stałe lub z uchylną górną partią. Bardzo pozytywną zmianą jest zabudowa nowych drzwi typu odskokowo-przesuwnego na których znajdują się elektroniczne tablice informacyjne o przebiegu pociągu. Zmiana ta znacznie zwiększa komfort i bezpieczeństwo dla pasażerów, ponieważ drzwi otwiera się za pomocą naciśnięcia przycisku. Zmieniono także drzwi międzywagonowe, które również zostały wyposażone w sterowanie pneumatyczne i są otwierane za pomocą naciśnięcia przycisku.

Jednak największe zmiany zaszły wewnątrz wagonów, gdzie zniknął dawny podział na przedziały, a w jego miejscu pojawiła się duża przestrzeń wykończona panelami z laminatu poliestrowo-szklanego. We wnętrzu pojawiły się nowe fotele, choć brak możliwości zmiany pochylenia oparcia predestynuje wagony raczej do krótkich czy średnich relacji. Wzdłuż boku wagonu zamontowano półki bagażowe, które zostały wyposażone w wyświetlacze zajętości miejsc. Przedział pasażerski został oddzielony od przedsionków wejściowych za pomocą szklanych drzwi, również pneumatycznie sterowanych. Tak gruntowna przebudowa nie mogła pominąć przedziałów sanitarnych, gdzie pojawiły się modułowe kabiny wyposażone w zamknięty system ścieków.

Przedstawione modernizacje są wyjątkowe również pod względem wyposażenia dodatkowego, ponieważ wagony zyskały elektroniczny licznik przebiegu kilometrów, zostały wyposażone w system elektronicznych tablic informacyjnych (zewnętrzne LED i wewnętrzne LCD), posiadają system monitoringu, czy też bezprzewodowy dostęp do internetu typu „HOT-SPOT”. Bardzo dużym plusem przeprowadzonych modernizacji jest montaż klimatyzacji, która częściowo wymusiła montaż przetwornicy statycznej. Wagon wyposażono dodatkowo w komputer pokładowy pełniący funkcję czarnej skrzynki, jak również łączność między wagonem a siedzibą właściciela pojazdów. Dzięki temu PR mogą zarządzać systemem informacyjno- informatycznym, umożliwiającym również emisję reklam, z siedziby firmy, gdzie na bieżąco mogą przeglądać główne parametry techniczne wagonów.

Wagony zwracają swoją uwagę dzięki odmiennemu malowaniu z wykorzystaniem kolorów białego, czerwonego oraz niebieskiego. W momencie pisania artykułu wagony były wykorzystywane do obsługi pociągów interREGIO, gdzie cztery z nich kursują na trasie Warszawa –Rzeszów, natomiast dwa pozostałe w relacji Warszawa –Szczecin. Oczywiście jak potoczą się losy wagonów jak i samych pociągów międzywojewódzkich po 4 maja nie jest jeszcze wiadome. Jednak najbardziej zagadkowym jest napis na boku, gdzie widnieje nazwa REGIO ekspres. Nieoficjalnie pojawiły się głosy, iż wagony te były przygotowywane do obsługi pociągów Poznań –Berlin, które PR miało oferować we współpracy z DB. Jednak w efekcie sprzeciwu Ministerstwa Infrastruktury, które ponownie staje się hamulcowym rozwoju kolei w Polsce, połączenia te zostały zatrzymane. Oficjalnie nie udało się potwierdzić ani zaprzeczyć faktowi budowy tych wagonów z myślą o tej relacji, jednak na pudle wagonów znajduje się napis RIC, co oznacza dopuszczenie wagonów do przewozów międzynarodowych, którego w przypadku przewozów krajowych nie trzeba spełniać.

Jak widać modernizacje istniejących wagonów mogą przynieść zaskakujące rezultaty. Dotąd bowiem MI krytykowało pociągi interREGIO za niewłaściwy tabor oferujący niską jakość podróżowania. Jednak przebudowane wagony PR obrazują jedynie jak szybko da się ten stan rzeczy zmienić. Obecnie wagony REGIO eskres mają standard wyższy, niż niejeden pociąg kwalifikowany spółki PKP IC, która z kolei przez ostatni rok szukała winnego swoich niepowodzeń zaniedbując wszystkie dziedziny swojej działalności. Z kolei Przewozy Regionalne ciągle nadrabiały zaległości, których administracyjnie zostały pozbawione. Zmodernizowane wagony potwierdzają również gotowość PR do konkurowania z PKP IC w ewentualnym przetargu na obsługę pociągów dotowanych, co ponownie podważa zasadność zawierania kolejnej 10 letniej umowy z PKP IC gwarantującej tej spółce monopol. Otwarty przetarg mógłby przynieść więcej tak udanych modernizacji jak w przypadku wagonów wykonanych przez Pesę dla PR.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PR
Przewozy Regionalne
interREGIO
REGIOekspres
111A
161A
162A
163A
Pesa
wagon
  • asad – 04.05.2010

    ech...zeby wszystkie sklady InterREGIO tsak wygladaly, to IC mogloby zaczac zwijac interes

  • Kpt Nemo – 04.05.2010

    Ministerstwo Infrastruktury w ogóle zachowuje się "zagadkowo"; np. dzisiaj w "Wiadomościach" pewien pan z MI stwierdził, że Ministerstwo to "nie ma wpływu" (na firmy państwowe). Czy w taki razie nie czas tam "zgasić światło" ?! Wracając zaś do kwestii taboru: jadąc TLK relacji Terespol - Wrocław, w którym już po GODZINIE jazdy od stacji początkowej była "susza" w WC - do jakich wniosków można (i należy) dojść ??? Chyba tylko do takich, że dla PKP Intercity te pociągi to NIECHCIANE KOPCIUSZKI. Jednak, jak wiadomo: "pies ogrodnika" to taki, co sam nie zje, ale drugiemu nie da. Zakładając hipotetycznie brak IR podczas wakacji, oznaczać będzie to niechybnie wakacyjne podróże w WC z Kołobrzegu do Warszawy i (jak w roku 2009) "luksusowym" piętrowym składem z lat 80-tych z Terespola do Wrocławia (przed rokiem - do Krakowa). Nie wpłynie to jednak bynajmniej na obniżkę cen. A przecież Intercity też mogła puścić pośpieszne TLK do Krakowa CMK-ą (wzorem najbardziej wziętych InterRegio). Widać IDEOLOGIA w tej firmie była jednak silniejsza.

  • Warszawiak – 04.05.2010

    Pasażer zauważy różnicę pomiędzy zmodernizowanym a nowym wagonem kiedy ten pociąg ruszy. Chodzi o to, że w tych wagonach 16xA jest dość głośno w porównaniu do faktycznie nowych wagonów czy jednostek. Niby pasażerowie się na tym nie znają, ale ja obserwuję, że odróżnianie po jeździe np. 14WE od podobnego z wyglądu 19WE wychodzi im całkiem nieźle. Bo jak dla mnie w tym wagonie zmieniono głównie wygląd (który oceniam zresztą na 5-), poprawiono szczelność okien, łatwość wsiadania i przewożenia wózków/rowerów, ekologię (zamknięte WC), natomiast sam komfort podróży (to co odczuwa pasażer siedząc już na miejscu i np. czytając) względem zwykłych przedziałowych 111A niewiele się zmienił. Zgodzę się więc, że jest to tabor raczej na krótkie i średnie dystanse. Czy autor dotarł do informacji, o ile zwiększył by się koszt, gdyby zainstalowano w nim wygodniejsze, rozkładane fotele, chociażby takie jakie można spotkać w zwykłym szwagropolu kursującym na trasie Kraków-Zakopane? Niby koszt pojazdu szynowego jest o wiele większy w porówaniu do autobusu, a mam wrażenie, że pojazdy szynowe (przynajmniej regionalne) dostają zawsze gorsze, tańsze, płaskie i strasznie "pionowe" fotele. Szkoda, żeby koleje przegrywały komfortem z transportem drogowym w taki sposób. Szczególnie zawodzi pod tym względem 1 klasa...

  • R. Piech – 04.05.2010

    @Warszawiak, obawiam się, że pod względem komfortu zadbane 111A by wygrało ale niestety nic nie trwa wiecznie i czasy się zmieniają. Niestety nie udało się ustalić wartości zamówienia a już tym bardziej o le różniłaby się cena w przypadku zastosowania wygodniejszych foteli, które jako szersze zmniejszyłyby pojemność. Wagony miały być klasy budżetowej i takie są nawet jeżeli obecnie przebijają wagony "premium" PKP IC.

  • Przemo Z. – 04.05.2010

    Po pierwsze Wagony miały rzeczywiście kursować w Regi-Expresach Poznań - Berlin lecz z wiadomych przyczyn połączenie nie zostało uruchomione. Po drugie 6 wagonów wiosny nie czyni Po trzecie Jak doniosły mi moje wróble za modernizację wagonów PESA jeszcze nie otrzymała zapłaty

  • R. Piech – 05.05.2010

    Odnośnie zapłaty, to niestety obecnie problem z płynnością finansową ma zarówno PR jak i PKP IC. PR ma problemy z płynnością ponieważ musi w przyspieszonym tempie spłacać historyczne zadłużenie. Miejmy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości sytuacja się unormuje.

  • Hubert Pollak – 06.05.2010

    Przydałoby się aby nie było oczoje...ego oświetlenia pośrodku tylko lampy z boku tak jak w ICE. No i regulacja siedzen, o której autor wspomniał. Na ekranach nie reklamy tylko powinien być system informacji taki jak w railjetach (min. mapka + przesiadki)

  • mozambikpl – 06.05.2010

    Jechałem tymi wagonami w ostatni dzień tzn 3maja z W-wy do Rzeszowa, jestem mile zaskoczony ale jeżeli chodzi o toaletę to jeżeli ktoś ma do zrobienia grubszy interes to istnieje ryzyko że można nie wysilając się bardzo zatkać muszlę- to jest pierwsza wada, następna wada to wyświetlacze, monitory się tak jakby zacinały, miały za mało pamięci i nie wyświetlały informacji do końca. Reszta super. i Net bezprzewodowy tylko trzeba się o hasło pytać i prąd dla połowy ludzi w wagonie jest super rozwiązaniem.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....