Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wakacyjne kontrole pociągów

inforail
12.07.2020 08:45
0 Komentarzy

W trakcie wakacjiinspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą intensywne kontrole pociągów.

Działania UTK pomagają w tym, by podróż była bezpieczna ikomfortowa. Od czerwca do końca sierpnia pracownicy urzędu sprawdzą ponad 170składów. Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem wtrasę lub podczas jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialneza bezpieczeństwo oraz związane z komfortem podróżowania i prawami pasażera. W tymroku pracownicy UTK szczególną uwagę zwrócą na to, czy drużyny konduktorskiemają na wyposażeniu maseczki, rękawiczki i środki dezynfekujące, jaki jest stanczystości składu oraz czy w toaletach jest mydło i ręczniki papierowe. Sprawdzanerównież będzie, czy w pociągu znajduje się informacja o limicie osób podróżującychoraz przypomnienie o konieczności zasłaniania ust i nosa w trakcie podróży.

Kolej jestnajbezpieczniejszym środkiem transportu na lądzie. W pierwszym półroczu na liniachkolejowych były 222 wypadki. Do większości z nich, bo aż ponad 70% doszło naprzejazdach i tak zwanych dzikich przejściach, czyli z reguły bez winy kolei.Cały czas staramy się podnosić stan bezpieczeństwa systemu kolejowego i z myśląo komforcie i bezpieczeństwie podróżnych co roku podejmujemy dodatkowedziałania nadzorcze – mówił podczas kontroli Kamil Wilde, Wiceprezes UrzęduTransportu Kolejowego.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTK nakazujeich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Możerównież w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresiebezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowylub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte wewskazanym terminie, to za każdy dzień opóźnienia grozi przewoźnikowi do 5 tys.euro kary.

W czasie tegorocznych ferii zimowych inspektorzy UTKskontrolowali 150 pociągów pasażerskich. W 84 przypadkach zostały stwierdzonenieprawidłowości m.in. uszkodzone drzwi boczne i czołowe, niedziałający systeminformacji pasażerskiej i nieprawidłowości w dokumentacji. W związku przeprowadzonymidziałaniami wydano ponadto 20 decyzji ograniczających eksploatację pojazdóworaz 14 decyzji wyłączających pojazdy z eksploatacji.

W ubiegłym roku UTK przeprowadził 372 kontrole. W trakciejednej kontroli sprawdzanych było kilka pociągów. W wyniku stwierdzonychnieprawidłowości w 105 przypadkach pojazdy zostały wyłączone z eksploatacji,165 decyzji ograniczało eksploatację. W 2019 roku Prezes UTK nałożył też 16 karna przewoźników pasażerskich za naruszenia przepisów dotyczących kolejnictwa.Cztery postępowania dotyczyły przestrzegania praw pasażerów i zakończyły sięnałożeniem kar przekraczających 1,1 mln zł.

Wpływ COVID-19 nakolej

Ograniczenia wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiusię COVID-19 wpłynęły na wyniki przewozowe kolei. Od maja sytuacja w ruchu pasażerskimzaczyna się poprawiać. W porównaniu z kwietniem z kolei skorzystało o 60%pasażerów więcej. Nadal jest to znacznie mniej niż w analogicznym okresie 2019roku (o 65%). Po trudnym okresie w marcu i kwietniu widać, że Polacy wracają dopodróży koleją. Średnia dobowa frekwencja pasażerów w kwietniu wynosiła ok.14%, a na początku lipca wzrosła do ok. 32%.

Jestem przekonany, żepasażerowie wrócą na kolej. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy ankietę, którąwypełniło ponad 5,5 tys. podróżnych. Wynika z niej, że prawie 70% pasażerówlubi korzystać z usług kolei. Ankietowani pozytywnie ocenili obsługępodróżnych, podnoszenie jakości świadczonych

usług czy nowoczesnytabor – podkreślił Kamil Wilde, Wiceprezes UTK. Jeżeli podróżni zobaczą, że pociągi i dworce są czyste, dostosowane dofrekwencji, to z pewnością wrócą do podróżowania transportem zbiorowym –dodał.

Prawa pasażerów

W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróżypasażerowie mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu częściceny biletu. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktowaćsię z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lubwiadomości e-mail na adres [email protected].  Infolinia 22 460 40 80 dotycząca prawpasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 – 16.15.

Od początku 2020 roku do Urzędu Transportu Kolejowegowpłynęło łącznie 490 skarg pasażerów, w tym 57 spraw dotyczących bezpośredniosytuacji związanej z epidemią koronawirusa. Główne tematy, których dotyczyłyskargi i zapytania pasażerów w zakresie COVID-19, to: zwroty niewykorzystanychbiletów, przekroczenia limitu przewożonych pasażerów czy brak maseczek uwspółpasażerów. W całym ubiegłym roku do UTK trafiło niemal 1 400 skarg.

Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowymmożna zgłosić poprzez aplikację Bezpiecznik dostępną dla telefonów z systemamiAndroid i iOS oraz na adres [email protected].(UTK)

Komentarze