TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Wasiak: Linia Chabówka ? Nowy Sącz potrzebuje lokalnego wsparcia
PAP - Opublikowano: 05.10.2015 13:03:22 1 komentarz
źródło: odkryjmalopolske.pl

Licząca 130 lat linia kolejowa biegnąca od Chabówki do Nowego Sącza może zostać zamknięta dla ruchu, bo brakuje 2 mln zł na niezbędne remonty. Zdaniem minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak tego typu linia o charakterze turystyczno-historycznym powinna mieć lokalne wsparcie.

77-kilometrowy odcinek torów z Chabówki do Nowego Sącza w Małopolsce uznawany jest przez miłośników kolei za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce. Stanowi fragment Galicyjskiej Kolei Transwersalnej zbudowanej 130 lat temu przez austriackie c.k. Koleje Państwowe. Na większości stacji zachowały się zabudowania stacyjne z okresu powstania linii, a układ trasy stanowi wspaniały przykład robót inżynieryjnych. Trasa posiadająca niespotykane nigdzie w Polsce walory widokowe łączy tereny o wyjątkowej atrakcyjności turystycznej; wykorzystywane jest obecnie do przejazdów pociągów retro.

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały PAP, że ostatnie badania diagnostyczne i opinie pracowników, czuwających nad bezpieczeństwem prowadzenia ruchu wskazują na konieczność wykonania pilnych napraw, umożliwiających dalsze użytkowanie linii. Minimum kosztów, jakie trzeba ponieść dla wykonania niezbędnych prac w zakresie torów i obiektów, pozwalających zachować przejezdność i bezpieczną eksploatację, szacuje się na ok. 2 mln zł. PKP PLK nie widzi możliwości wygospodarowania tych pieniędzy z własnego budżetu, bo linia ma niewielkie natężenie ruchu - odbywają się tam tylko przejazdy sezonowe i turystyczne.

Zdanie to podziela minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. "PKP PLK jest odpowiedzialna za linie o charakterze sieciowym, ogólnopolskim, więc tak naprawdę nie ma za bardzo tytułu do głębokiego angażowania się w lokalne przedsięwzięcia. Niemniej myślę, że warto rozmawiać, takie lokalne projekty muszą mieć własny pomysł" - powiedziała PAP szefowa resortu.

Według Wasiak tego typu szlaków kolejowych o wyjątkowym charakterze turystycznym i historycznym jest kilka w całym kraju - "każda z nich wymaga indywidualnego pomysłu, żeby ocalić ich walory" - uważa.

"PKP PLK ma środki na poprawę stanu sieci mającej bezpośrednie znaczenie gospodarcze i z tego jest rozliczana. To (linie o walorach turystycznych - przyp. PAP) nie jest ich głównym kierunkiem działania (). Z tego co wiem, PLK nie odwracają się, jeśli chodzi o rozmowy, ale tu też trzeba szukać lokalnych, indywidualnych pomysłów na to, żeby te linie żyły" - zaznaczyła Wasiak.

Jak mówiła wcześniej PAP Dorota Szalacha z PKP PLK, zarządca torów zdając sobie sprawę ze znaczenia tej linii, czyni starania o pozyskanie finansowania prac z innych źródeł. Wśród potencjalnych możliwości wymieniany jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, który dysponuje środkami unijnymi, wydawanymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

W tym tygodniu Sejmik Województwa Małopolskiego jednogłośnie zwrócił się z apelem do PKP PLK o wykonanie niezbędnych prac związanych z utrzymaniem przejezdności linii kolejowej nr 104 Nowy Sącz - Chabówka. "Brak niezbędnych prac remontowych w tym zakresie, doprowadzi nie tylko do wstrzymania rozwoju tego rodzaju atrakcji turystycznej, ale doprowadzi także do +śmierci+ technicznej linii kolejowej Nowy Sącz - Chabówka" - napisano w apelu.

O utrzymanie linii kolejowej apelują też miłośnicy Beskidu Wyspowego, przez który ona przebiega. Samorządy i osoby prywatne skupione wokół akcji "Odkryj Beskid Wyspowy" wystąpiły z apelem do władz PKP i PLK o natychmiastowe zabezpieczenie pieniędzy na utrzymanie tego szlaku i stworzenie specjalistycznego zespołu mogącego dokonać zarówno analizy stanu linii nr 104, jak i wskazania niezbędnych prac do zapewnienia jej przejezdności.

Zdaniem autorów apelu linia nr 104 Chabówka-Nowy Sącz musi istnieć i funkcjonować, bo jest jedynym tak dobrze zachowanym odcinkiem powstałej w 1885 r. Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Jest też jednym z najbardziej perspektywicznych obszarów przemysłu czasu wolnego w Małopolsce i może stać się atrakcją na skalę europejską. Zwracają oni też uwagę, że linia wciąż pozostaje potencjalnym szlakiem komunikacji kolejowej o znaczeniu państwowym i awaryjną trasą w stosunku do linii Nowy Sącz - Tarnów. Jej modernizacja została ujęta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Chabówka
Nowy Sącz
  • Kopacz – 06.10.2015

    Wasiak chyba nie wie o czym mówi...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....