Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wąskotorówka z Bytomia do Miasteczka Śląskiego ruszy 24 czerwca

inforail
16.06.2017 17:19
0 Komentarzy

W sobotę 24 czerwcarozpocznie sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląskakolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. Poraz pierwszy jej odjazdy będą skomunikowane w Bytomiu z pociągami KoleiŚląskich.

Jak poinformował PAP Kamil Czarnecki ze StowarzyszeniaGórnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW), które jest operatorem kolejki, na 24czerwca przygotowywane jest uruchomienie kursów według wakacyjnego rozkładujazdy. Oznacza to przejazdy w weekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 kmtrasie.

Kolejka po raz pierwszy w tym roku została udostępnionamiędzy Bytomiem i Tarnowskimi Górami przed tygodniem, w święto Szlaku ZabytkówTechniki Woj. Śląskiego – Industriadę. 10 czerwca obowiązywał specjalnyrozkład, umożliwiający przejazdy pomiędzy centrum Bytomia i ważnymi punktamiszlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicy Karb oraz pobliską ElektrociepłowniąSzombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra w tarnogórskiej dzielnicy Repty.

„Pogoda nie odstraszyła turystów, większość pociągów byłapełna. Także atrakcje przewidziane na stacji w Karbiu, jak przejazdy drezyną,cieszyły się powodzeniem w deszczu. Po południu wypogodziło się, więc ruchjeszcze się wzmógł” – relacjonował Czarnecki.

W wakacyjne weekendy i święta wąskotorowym pociągiem będziemożna dojechać dalej – do centrum Tarnowskich Gór oraz zalewu Chechło-Nakło wMiasteczku Śląskim. Aby ułatwić pasażerom dotarcie do kolejki, po raz pierwszyrozkład został ułożony tak, aby w Bytomiu można było przesiąść się do niej zrozkładowego pociągu Kolei Śląskich.

Na pociąg wąskotorowy odjeżdżający z Bytomia o godzinie 9:00można będzie dojechać pociągiem Kolei Śląskich, który odjeżdża z Katowic o 8:12(przyjazd do Bytomia 8:36), natomiast na kolejkę z Bytomia o 14:30 – pociągiemKŚ z Katowic o godzinie 13:32 (przyjazd do Bytomia 13:57).

Podobnie skomunikowana będzie większość pociągów powrotnych- kolejka odjeżdżająca z Miasteczka Śląskiego o 11:45 przyjedzie planowo doBytomia o 12:55 (przed pociągiem KŚ do Katowic o 13:04), a kolejka z MiasteczkaŚląskiego o 17:20 dotrze do Bytomia o 18:30. Według aktualnego rozkładu KŚ wniedziele będzie można przesiąść się z niej na pociąg tego przewoźnika doKatowic o 18:44; w soboty natomiast będzie trzeba czekać do 20:29 lub skorzystaćz innego środka komunikacji.

Jak co roku, zanim kolejka ruszy na szlak, wolontariuszeStowarzyszenia sprawdzają i uzupełniają wiosną infrastrukturę torową. Ogromnymi stałym problemem są bowiem kradzieże. Złodzieje odkręcają i kradną, abysprzedać na złom, m.in. łubki mocujące szyny ze sobą, oraz wkręty. W tym rokujedna z takich kradzieży została zauważona na trzy tygodnie przed Industriadą.Z kolei tydzień przed tym świętem wiatr powalił na tory drzewa w ośmiumiejscach.

„No i niestety w rejonie Bytomia Północnego, prawdopodobnieze względu na działalność górniczą, nastąpiła deformacja toru. Trzeba byłowynająć firmę z ciężkim sprzętem, która wykonała w całości naprawę, żebypociągi industriadowe i letnie pociągi turystyczne mogły normalnie wyjechać.Wsparcie w zakresie usunięcia szkód górniczych obiecała nam gmina Bytom” -wskazał prezes SGKW.

Najczęściej jednak torowisko do stanu używalnościprzywracają prostymi narzędziami pracujący społecznie wolontariuszeStowarzyszenia. Na stałe z SGKW związanych jest ok. 20 takich osób; czasami pomagająrównież osoby spoza niego. Wobec tego, że zdecydowana większość społecznikówpracuje lub studiuje, roboty najlepiej idą w weekendy. W tym roku przed sezonemprowadzone były jednak w miarę możliwości codziennie, nawet do północy.

Tegoroczny sezon kolejki, podobnie jak w ub. roku, ma zostaćprzedłużony dzięki „Srebrnemu pociągowi”. To wspólna oferta niedzielnychwycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra przygotowana przez KolejeŚląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Z jednegobiletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz na zwiedzaniekopalni będzie można w tym roku korzystać od września do końca listopada.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną zpozostałości jest bytomska kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementemsystemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów orozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowniaglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.

Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie KolejePaństwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną częśćsieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, aoperatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie.

Należący do samorządu Bytomia tabor kolejki (w tym mieścieznajduje się m.in. lokomotywownia i dawne zakłady naprawcze) jest sukcesywnieremontowany. Trzy lata temu udało się m.in. odbudować wiadukty ma trasie międzycentrum Bytomia a dzielnicą Karb, w tym roku wyremontowano kolejny wagon letni.Jesienią 2013 r. świętowano 160-lecie GKW.


Komentarze