7 grudnia 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel uroczyście otworzył łącznicę kolejową Kraków Zabłocie- Kraków Krzemionki, która ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia komunikacji w stolicy Małopolski oraz skrócenia czasu przejazdów do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego.
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wystosował list do uczestników uroczystości, który został odczytany przez dyrektora Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury i Budownictwa Łukasza Smółkę.
- Budowa łącznicy stanowi jeden z istotnych elementów modernizacji Krakowskiego Węzła Kolejowego. Wierzę, że inwestycja ta przyczyni się do wzbogacenia i rozszerzenia oferty transportowej Krakowa oraz wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego, co pozwoli na ograniczenie ruchu samochodowego w mieście - napisał minister A. Adamczyk.
Nowa inwestycja pozwoli na znaczne zwiększenie liczby pociągów kursujących w obrębie aglomeracji krakowskiej. Dzięki wyeliminowaniu konieczności zmiany lokomotyw w Krakowie-Płaszowie skróci się też czas podróży na południe Polski, w tym do zimowej stolicy, Zakopanego.
Łącznica Zabłocie - Krzemionki, o długości ponad 1100 m, jest największym nowym obiektem kolejowym w Polsce. Jej budowa trwała dwa lata. Umowę z konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman podpisano we wrześniu 2015 r., a we wrześniu 2017 r. zakończono prace budowlane i rozpoczęto odbiory techniczne. Koszt inwestycji wyniósł 348 mln zł.
- Krakowska łącznica jest inwestycją, która pokazuje, że kolej odzyskuje ważną rolę w systemie komunikacji. Kolejne projekty realizowane z Krajowego Programu Kolejowego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Krakowie i Małopolsce będą uzupełniały i zwiększały możliwości kolei. Dzięki temu Polska będzie coraz lepiej skomunikowana, zarówno w obszarze regionalnym jak i krajowym - powiedział wiceminister A. Bittel.
W jej ramach w centrum Krakowa powstały 3 estakady i 2 wiadukty, które są podtrzymywane przez 30 filarów. Przebudowano też ok. 9 km torów i 6,5 km sieci trakcyjnej. Do budowy wykorzystano prawie 10 tys. ton stali oraz 25,5 tys. ton betonu.
Powstały dwa nowe przystanki kolejowe Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze, które dzięki zadaszeniu i nowoczesnemu wyposażeniu umożliwiają podróż w komfortowych warunkach i są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności.
Łącznicę zaprojektowano też z myślą o komforcie mieszkańców Krakowa. Na całej długości estakad zastosowano nowoczesne maty antywibracyjne, które minimalizują poziom drgań związany z przejazdem pociągów. Lokalizacja przystanków umożliwia ich łatwą integrację z komunikacją miejską.
Dla regularnego ruchu kolejowego łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki zostanie udostępniona 10 grudnia 2017 r., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy kolei.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

W tutule: "Minister Bittet otworzył (...)". A może Bidet?
a tak na marginesie rozstrzygnięty jest przetarg na łącznicę w Czarncy ;)
https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=bestOfferDetails&demandIdentity=218480¬iceIdentity=10214&expired=0
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.