Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Więcej pociągów między Rybnikiem a Wodzisławem Śl. Docelowo 27

inforail
28.05.2018 07:49
0 Komentarzy

Od 10 czerwca br. nalinii kolejowej Rybnik – Wodzisław Śląski mają pojawić się dodatkowe połączenia- po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowane nie tylko samorząd województwa,ale też przez miasta. Docelowo kursować ma 27 par pociągów – tam i z powrotem -w ciągu doby.

Poprzez zwiększenie liczby połączeń kolejowych władzezainteresowanych miast chcą zachęcać do transportu publicznego i ograniczaćkorki na swoich drogach. Ich uruchomienie włodarze Rybnika i WodzisławiaŚląskiego zapowiadali na drugą połowę br. Jak jednak wynika z tablicy nr 155 wsieciowym rozkładzie jazdy PKP Polskich Linii Kolejowej, uwzględniającej tzw.korektę tegorocznego rozkładu jazdy, która zacznie obowiązywać od 10 czerwcabr., dodatkowe pociągi wyruszą już z tą datą.

Obecnie między Rybnikiem a Wodzisławiem kursuje siedem parpociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice – Chałupki/Bohumin– Katowice. 11 czerwca będą to już 23 pociągi Kolei Śląskich (dodatkowepojedyncze połączenia zapewniają i będą nadal zapewniały Przewozy Regionalne).

Przewidziana liczba pociągów ma spełniać założenia: dwóchpociągów w ciągu godziny w każdą stronę w godzinach szczytu w dni robocze, atakże jednego pociągu co godzinę w każdą stronę poza godzinami szczytu w dnirobocze oraz przez cały dzień w dni wolne.

Dodatkowe pociągi to realizacja postulowanego od wielumiesięcy przez Rybnik i Wodzisław Śląski zwiększenia częstotliwości kursowaniapociągów między tymi miastami. Samorządowcy prowadzili rozmowy w tej sprawie znależącymi do województwa Kolejami Śląskimi i urzędem marszałkowskim.

Władze Rybnika i Wodzisławia mają nadzieję, że zwiększenieczęstotliwości kursowania pociągów zmniejszy korki na łączących je drogach(szczególnie odcinku drogi krajowej 78) i – w efekcie – przysłuży się m.in.poprawie jakości powietrza.

Przejazd samochodem między Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem,np. nocą, jeśli nie ma ruchu, zajmuje zwykle około 20 minut. W dzień,szczególnie w godzinach szczytu, czas ten często zwiększa się dwukrotnie lubwięcej. Pociąg Kolei Śląskich pokonuje 12-km dystans między stacjami WodzisławŚląski i Rybnik w 18-20 minut, zatrzymując się po drodze na czterechprzystankach.

Koleje Śląskie sygnalizowały w ostatnich miesiącach, żepozytywnie podchodzą do zainteresowania miast uruchamianiem dodatkowychpołączeń. Spółka deklarowała takie planowanie, w uzgodnieniu z PKP PolskimiLiniami Kolejowym, rozkładu jazdy, by oprócz dotychczasowych połączeń, objąćnim dodatkowe – między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim.

Według wcześniejszych wstępnych szacunków koszt kursowaniadodatkowych pociągów w drugiej połowie 2018 r. ma oznaczać dla każdego z miastwydatek ok. 300 tys. zł. Rybnik dofinansowuje tamtejszy Związek TransportuZbiorowego kilkunastoma milionami złotych rocznie.

Miasta wystarały się nie tylko o dodatkowe połączenia międzynimi, ale też o wydłużenie do Wodzisławia tras niektórych pociągów, kończącychwcześniej lub zaczynających swoje trasy w Rybniku. Dotyczy to np. obsługiwanychprzez Przewozy Regionalne pociągów z do Krakowa i Rzeszowa.

Wraz ze staraniami o dodatkowe kursy pociągów tamtejszesamorządy starają się poprawiać dostęp do kolei. Wodzisław Śląski, dzięki ponad10 mln zł unijnej dotacji, przebudowuje i rozbudowuje budynek dworcakolejowego, tworzy przy nim centrum przesiadkowe, a także buduje w mieście nowedrogi rowerowe. Prace przy dworcu kolejowym są przewidziane do wiosny 2019 r.,a przy części pozostałej infrastruktury rowerowej – do jesieni 2018 r.

Samorząd Rybnika w ub. roku obniżył ceny biletów komunikacjimiejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie. Miasto zrobiło teżwizję lokalną każdego z przystanków kolejowych przy trasie do Wodzisławiasprawdzając, jak daleko jest do osiedli, jak wygodne są dojścia czy dojazdyrowerem. Choć w niektórych miejscach potrzebne okazały się duże inwestycje, wczęści efekt okazał się możliwy do osiągnięcia niewielkimi nakładami


Komentarze