TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Wielki remont helskiej kolei
Michał Szymajda - Opublikowano: 18.12.2011 20:53:34 6 komentarzy
Wielki remont helskiej kolei

Już na wiosnę 2012 rozpocznie się remont jednej z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce. Gdy się zakończy, pociągi przyciągną jeszcze więcej turystów, a przez to odkorkują się drogi na półwyspie helskim.

To, że linia nr 213 Reda –Hel w ogóle będzie remontowana, to wspólna zasługa samorządu województwa pomorskiego i PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki wzorowej współpracy udało się uzyskać unijne środki z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 –2013. Całkowity koszt inwestycji to 117 milionów złotych.

Linia kolejowa Reda –Hel, to bez wątpienia jedna z piękniejszych linii kolejowych w Polsce. Pasażerowie, którzy wejdą na pokład nowoczesnego szynobusu wyprodukowanego przez Nowosądecki Newag, zobaczą niezwykłą zmienność krajobrazu, od górskich serpentyn przez krajobraz wysoczyzny aż po niesamowitą Zatokę Gdańską i Bałtyk w pobliżu przystanku w Kuźnicy. - Niestety, szlak jest w coraz gorszym stanie i tylko jego kapitalny remont może sprawić, że przyciągnie turystów i mieszkańców Wybrzeża –mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora gdyńskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe. - W niektórych miejscach podkłady i szyny są tak zniszczone, że nowoczesne szynobusy przystosowane do jazdy z prędkością 120 km/h muszą zwalniać do 30 km/h –dodaje.

Rzeczywiście, nawierzchnia torowa jest już miejscami w bardzo złym stanie, o czym mieli okazję przekonać się uczestnicy objazdu szlaku zorganizowanego 29 listopada przez PKP PLK. Najgorzej jest pomiędzy Puckiem a Władysławowem, gdzie, na niektórych odcinkach, z drewnianych podkładów miejscami pozostały już tylko wióry. - Z kolei na odcinku na półwyspie szyny przytwierdzone są do betonowych podkładów produkcji NRD. Mają one jedyną w swoim rodzaju cechę: mianowicie kruszą się! - zupełnie serio mówi zastępca dyrektora gdyńskiego oddziału PLK, Leszek Lewiński.

Tor w wielu miejscach pomiędzy wydmami na odcinku Chałupy-Hel mocno osiadł w gruncie, a miejscami leży po prostu na ubitym piasku. - Do wykonawcy remontu należeć będzie odbudowa podtorza i wyniesienie go wyżej ponad grunt. Projektanci staną również przed trudnym zadaniem zabezpieczenia toru przed piaskiem nawiewanym z wydm –dodaje Lewiński. Pozwoli to lepiej zabezpieczyć szlak przed rzadkimi, ale jednak zdarzającymi się przypadkami zalewania szlaku od strony Zatoki Gdańskiej.

Wiemy już, że remont linii rozpocznie się na wiosnę 2012 roku i potrwa maksymalnie 27 miesięcy, choć włoski wykonawca, Salcef Costruzioni Edili E Ferroviare, zadeklarował skrócenie czasu modernizacji. Oznaczać to będzie częste odwołania pociągów i kursowanie zamiast nich zastępczej komunikacji autobusowej. Ale latem, kiedy potoki podróżnych są największe, linia nie będzie zamykana. - Zależy nam, aby podczas sezonu linia kolejowa była realną alternatywą dla zakorkowanych dróg w kierunku półwyspu –wyjaśnia Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK i wspiera go sekretarz miasta Hel. - Bez kolei w ciągu sezonu po prostu się zakorkujemy –uważa.


Co zmieni się po remoncie? - Priorytetem jest dla nas podniesienie prędkości pociągów na niemal całym, 62 kilometrowym odcinku pomiędzy Redą a Helem. Po remoncie pociągi pomkną z prędkością 80 kilometrów na godzinę, a tam gdzie się da, nawet 100. Skrócimy czas przejazdu nawet o 25 minut, a to oznacza, że z Gdyni na koniec półwyspu dotrzemy w niewiele ponad godzinę. Chcemy by linia przez kolejne dziesiątki lat dobrze służyła pasażerom –tłumaczy Lewiński.

Wśród mieszkańców półwyspu nie brakowało krytyków podniesienia prędkości dla kursujących tu szynobusów. Podczas prowadzonych konsultacji okazało się, że kontestatorzy pomysłu to w większości właściciele prywatnych pensjonatów, którzy bez porozumienia z PKP PLK, poprzez budowę bramek prowadzących do swoich posesji, stworzyli miejsca, gdzie turyści narażając życie przekraczają nielegalnie torowisko.

Pozostając w temacie bezpieczeństwa: poprawione zostanie bezpieczeństwo na większości przejazdów i przejść kolejowych poprzez wybudowania aktywnej sygnalizacji z rogatkami. Najbardziej uczęszczane z nich będą monitorowane z centrum sterowania zlokalizowanego we Władysławowie. Przebudowie ulegną perony, które zostaną podwyższone. Do wykonawcy będzie należeć decyzja, czy np. peron w Kuźnicy wciąż pozostanie w formie wyspowej, czy też, co uzasadniają potoki podróżnych, zaprojektowane zostaną dwa odrębne miejsca oczekiwania pasażerów.

Na myśl o remoncie już cieszy się sekretarz UM Hel. - W lecie drogi zapychają się nam do tego stopnia, że jedyną realną alternatywą jest transport szynowy. Są takie dni, kiedy brakuje nam parkingów, aby pomieścić wszystkich zmotoryzowanych chcących odwiedzić koronę półwyspu.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP PLK
Hel
Reda
remont
  • johann – 19.12.2011

    A może warto pomyśleć o elektryfikacji tej linii?

  • wsl – 20.12.2011

    Zadam pytanie co da elektryfikacja???? dopiero od pewnego czasu w Polsce zaczęto kupować EZT, które nie są EN57. Sama elektryfikacja linii spowoduje że pogorszy sie komfort podroży bo zamiast nowych szynobusów pojadą EN57 bo samorząd woj pomorskiego nie ma nowego EZT. Owszem jest to ciekawe rozwiązanie ale cholernie drogie bo oprócz sieci trzeba zbudować całą infrastrukturę towarzyszącą.

  • Damianek203@wp.pl – 20.12.2011

    To są kurna jaja.Skandal. Ja w Cieszynie staram się o przywrócenie połączeń do Bielska Białej i wszyscy mówią że to nie ma szans bo za droga to inwestycja a jak we wrześniu jechałem na Hel to szynobus zapieprzał jak bus typu Polska - Chiny w dwie godziny i jeszcze dla Helu to za powoli?. Niech ktoś PLK ze Śląska wywali!!!!.

  • mamadoo – 20.12.2011

    Gdyby nie marszałek pomorskiego i pieniądze z RPO to remontu na Hel by nie było. Marszałek śląskiego widać wybrał inne inwestycje finansowane z RPO.

  • Michał Szymajda – 22.12.2011

    Damian: ja, mieszkaniec woj. pomorskiego na początku byłem sceptyczny co do idei remontu - ponieważ nawet w woj. Pomorskim są odcinki o gorszych parametrach niż linia helska. Ale parametry parametrami - prawda jest taka, że bez remontu, za dwa, trzy lata ten szlak nadawałby się do zamknięcia. W niektórych miejscach - tak jak piszę w artykule - podkłady kolejowe to wióry.

  • ludek18 – 10.07.2014

    No a co z elektryfikacją linii do Helu...o Kościerzynie już się mówi a co z 213 - tką...?Tutaj sieć byłaby bardziej przydatna niż na linii kościerskiej.Niech więc marszałek Mieczysław Struk pomyśli też i o"swojej"linii kolejowej!!!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....