Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną na przebudowę stacji kolejowej Białystok

inforail
13.02.2020 15:45
0 Komentarzy

Wojewoda podlaskiwydał w czwartek decyzję lokalizacyjną ws. przebudowy stacji kolejowejBiałystok, jako elementu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Decyzjata jest podstawą do ubiegania się przez inwestora – PKP PLK SA – o pozwoleniena budowę.

Przebudowa stacji Białystok to element przygotowywanejmodernizacji ponad 70-km odcinka Czyżew-Białystok trasy Rail Baltica. Nie jestjeszcze rozstrzygnięty przetarg na odcinek Czyżew-Białystok; prowadzi go PKPPLK.

Wojewoda Bohdan Paszkowski wyjaśnił na konferencji prasowej,że wydana decyzja lokalizacyjna dotyczy przebudowy ok. 6 km torów w obrębiemiasta Białystok – od stacji Białystok Wiadukt do okolic ulicy Sitarskiej.Będzie zlikwidowany przystanek Białystok Wiadukt, powstanie nowy BiałystokZielone Wzgórza, zmieni się układ torów, peronów przy stacji Białystok. Będzieteż przebudowana infrastruktura techniczna i dostosowana do planowanychprędkości pociągów po modernizacji trasy Rail Baltica. To – jak przypomniałwojewoda – 200 km/h dla pociągów osobowych i 120 km/h w przypadku towarowych.

Ponadto, po przebudowie stacji, piesi będą wchodzić naperony z dworca przez tunel, nie będzie można przechodzić przejściami potorowisku, będą zdemontowane obecne kładki nad torami dla pieszych, zmieni się”geometria” stacji, mają być na niej cztery perony. Nad peronami, nacałym terenie, gdzie – jak tłumaczył wojewoda – będzie się odbywał ruchpasażerski na dworcu – pojawi się łamane zadaszenie nawiązujące stylem doczasów carskich. W takim stylu i charakterze jest bowiem zabytkowy dworzeckolejowy w Białymstoku (kończy się prowadzona przez PKP SA modernizacja tegodworca, ma być oddany do użytku w połowie 2020 r. – PAP). Po przebudowie stacjicała infrastruktura ma być dostępna dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Paszkowski podkreślił, że inwestycja w obrębie stacjiBiałystok jest ważna, potrzebna, wpłynie na unowocześnienie całego układukolejowego na tej stacji, który obecnie jest – jak to określił – „trochęzabytkowy” pod względem technicznym. Wojewoda podkreślił, że inwestycjapozwoli na bardziej bezpieczny ruch, szybszy, „dostosowany do standarduobsługi pasażerów na poziomie XXI w”.

Wojewoda Bohdan Paszkowski powiedział, że ma nadzieję, żeinwestycja rozpocznie się być może jeszcze w 2020 r. Prace planowane są na trzylata, w tym czasie dworzec ma funkcjonować.

Na początku lutego – po orzeczeniu Krajowej IzbyOdwoławczej, do której odwołały się firmy – PKP PLK unieważniły wybórnajkorzystniejszej oferty w przetargu na odcinek Czyżew-Białystok. Pouzupełnieniu dokumentacji ma być ponowna ocena ofert i ponowy wybórnajkorzystniejszej oferty. Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK SA wBiałymstoku Andrzej Kierman poinformował, że spółka chciałaby podpisać umowę zwykonawcą w końcu pierwszego kwartału lub na początku drugiego kwartału 2020 r.Kierman powiedział, że planowane prace mają „ogromny zakres” i PKPPLK liczą na to, że wybrany w przetargu wykonawca to zrealizuje.

Andrzej Kierman zaznaczył także, że przebudowa stacjiBiałystok ma być skorelowana z planami miasta Białystok na budowę w rejoniedworca tzw. komunikacyjnego węzła intermodalnego, centrum przesiadkowego. Mapowstać peron, który umożliwi pasażerom kolei przemieszczenie się do centrumprzesiadkowego autobusów miejskich.

Podlaski Urząd Wojewódzki poinformował, że cały odcinekCzyżew-Białystok Rail Baltica podzielony jest na odcinki jeżeli chodzi owydawanie zarówno decyzji lokalizacyjnych, jak i pozwoleń na budowę. Są już np.wydane decyzje lokalizacyjne jeżeli chodzi o stacje Białystok, Szepietowo,Czyżew, procedowana jest decyzja dla odcinka od stacji Szepietowo do stacjiŁapy (bez stacji Łapy), nie ma jeszcze wniosku o decyzję lokalizacyjną dlastacji Łapy. Jest również wydane pozwolenie na budowę stacji Szepietowo iCzyżew, wcześniej były też wydane pozwolenia dotyczące dworców Białystok,Czyżew, Jabłoń Kościelna i Szepietowo.

Komentarze