TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Województwo śląskie chce odbudować linię kolejową Tychy-Oświęcim
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 04.12.2019 13:45:17
Województwo śląskie chce odbudować linię kolejową Tychy-Oświęcim

Przy wsparciu środków unijnych z nowej perspektywy finansowej na lata 2021-27 woj. śląskie zamierza odbudować linię kolejową z Tychów do Oświęcimia przez Bieruń. Projekt ten był pierwotnie planowany do wsparcia obecnymi funduszami europejskimi.

O prawdopodobnej realizacji przedsięwzięcia w nowej perspektywie mówił we wtorek Janusz Berkowski, dyrektor wydziału komunikacji i transportu Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego podczas zorganizowanej w Gmachu Sejmu Śląskiego konferencji "Kolej w Woj. Śląskim".

Chodzi o jeden z dwóch inwestycyjnych projektów kolejowych pierwotnie przewidzianych do współfinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Jeszcze pod koniec 2016 r. na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego, będącego podstawą realizacji inwestycji kolejowych przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, znajdowały się dwa zadania z tego regionu.

Były to: rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce (wówczas szacowana na 290,8 mln zł) oraz rewitalizacja linii 140/169/179/885/138 dla połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim (ówczesny szacowany koszt: 171,2 mln zł).

Ostatecznie umowę na dofinansowanie z RPO linii kolejowych do Wisły i Cieszyna (273,5 mln zł do projektu RPO oszacowanego na 432 mln zł) podpisano w październiku br. Wcześniej PKP PLK wybrały wykonawców poszczególnych zaplanowanych tam prac (najkorzystniejsze oferty opiewają łącznie na 647 mln zł), w październiku br. podpisując umowę na zasadniczą część Bronów-Wisła.

Podczas wtorkowej konferencji dyrektor Berkowski mówił o stoczonych - wobec tak znacznego wzrostu kosztów - "bojach, aby zapewnić finansowanie temu zadaniu, które wjechało na czerwone". "Prace rozpoczną się w przyszłym roku i na pewno będą zrealizowane" - zaznaczył.

Poinformował też, że połączenie pomiędzy Orzeszem Jaśkowicami, Tychami i Oświęcimiem jest "bardzo wysoko na liście priorytetów" województwa. "Przewidujemy, że uzyska dofinansowanie sama dokumentacja projektowa, co daje dużą szansę, nie chcę powiedzieć: pewność, ale z dużym prawdopodobieństwem zrealizujemy to zadanie w następnej perspektywie unijnej" - powiedział Berkowski.

Na początku tego roku PKP PLK wystąpiły do samorządu woj. śląskiego o zmianę unijnego projektu zmierzającego do utworzenia kolejowego połączenia Tychów z Oświęcimiem przez Bieruń. Zamiast prac w terenie, w obecnej perspektywie powstać miałaby tylko dokumentacja.

W 2016 r. porozumienie w sprawie finansowania i stworzenia do I kw. 2018 dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji tych linii podpisali przedstawiciele: Bierunia, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr, Tychów oraz PLK. Strony porozumiały się wówczas, że samorządy wesprą przygotowanie szacowanego na 1,5 mln zł opracowania kwotą 250 tys. zł.

W 2016 r. założono, że inwestycja szacowana wówczas na 170 mln zł powinna być gotowa w 2020 r. Przedsięwzięcie przewidziano do realizacji ze środków RPO w latach 2018-2020. Zgodnie z założeniami dzięki remontowi infrastruktury na liczącą ok. 48 km trasę łączącą Orzesze z Oświęcimiem mogłyby wrócić pociągi pasażerskie i poruszać się po niej z prędkością 80-120 km/h.

Już w 2016 r. PLK zakończyły remont linii tworzącej towarowe połączenie Orzesza i Tychów. Pociągi osobowe kursują odcinkiem Tychy – Tychy Miasto. Dalej zniszczona linia prowadzi do Bierunia Starego. Aby utworzyć połączenie Bierunia z Oświęcimiem m.in. trzeba było by odtworzyć zlikwidowany krótki łącznik w rejonie kopalni Piast.

Dodatkowym utrudnieniem jest zarząd części tamtejszego terenu pełniony przez Polską Grupę Górniczą – linia przechodzi przez teren czynnej wciąż kopalni. Połączenie częściowo wymagałoby też elektryfikacji.

W prowadzonym od kwietnia 2016 r. przetargu na dokumentację przedprojektową połączenia od Orzesza do Oświęcimia w kilku wariantach (w tym z ominięciem kopalni) kilka miesięcy później wybrano wartą 1,78 mln zł brutto ofertę poznańskiej spółki BBF. Dokumentacja ta była gotowa w ub. roku.

Cała dostępna pula środków na transport kolejowy w obecnym śląskim RPO wyniosła 113 mln euro. Woj. śląskie zapewniło już z tego źródła 273,5 mln zł na linię Bronów-Wisła/Cieszyn oraz 138,7 mln zł dofinansowania do zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych (umowy na ich dostawy zawarto w latach 2016-17). W efekcie te dwa projekty wykorzystują 412,2 mln zł z RPO.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
śląskie
Tychy
Oświęcim

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....