TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Wraca para do Wolsztyna
InfoRail - Opublikowano: 29.06.2016 13:11:00
Wraca para do Wolsztyna

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail dziś w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu pomiędzy Samorządem Województwa Wielkopolskiego, Powiatem Wolsztyńskim, Miastem Wolsztyn oraz PKP Cargo została podpisana umowa ? akt założycielski w sprawie utworzenia i funkcjonowania instytucji kultury Parowozownia Wolsztyn.

Sygnatariuszami umowy byli: Marek Woźniak ? Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak ? Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Janusz Frąckowiak ? Starosta Wolsztyński, Piotr Krajewski ? Wicestarosta Wolsztyński, Wojciech Lis ? Burmistrz Wolsztyna oraz Maciej Libiszewski ? Prezes Zarządu PKP Cargo S.A.

?To bardzo ważne przedsięwzięcie dla Wielkopolski. Ruch społeczny Parowozownia Wolsztyn ma licznych fanów na całym świecie. Trudno się dziwić, bo to wspaniałe dziedzictwo kultury technicznej i kultury w ogóle. Chcemy je zachować, pielęgnować i rozwijać. Przed nowo powstałą instytucją stoi konkretny cel ? pozyskanie jak największej liczby pasażerów dla przewozów i rozwijanie swojej turystycznej oferty. W tej formule Parowozownia ma otwartą drogę do pozyskiwania dotacji np. na remonty obiektów muzealnych, choćby z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy z puli środków unijnych. My dziś, w gronie czterech podmiotów zapewniamy wkład w postaci solidarnych dotacji, na start. Liczymy na to, że ta instytucja będzie dynamicznie działała, nie generując dla nas dodatkowych kosztów? ? mówił Marszałek Marek Woźniak.

Historię wypracowywania optymalnej dla Parowozowni Wolsztyn formuły funkcjonowania przypomniał Wicemarszałek Wojciech Jankowiak. ?To fenomen, że pomimo zmian podyktowanych podstępem technicznym, poza utrzymaniem zabytkowej substancji prowadzimy także regularny ruch kolejowy. Ten jednak będzie stopniowo wygaszany w kolejnych latach na rzecz pozyskiwania przez nową instytucję pasażerów ruchu turystycznego. Liczymy na samodzielność finansową tego podmiotu, deklarując 1 kosztów jego utrzymania do 2027 roku? ? powiedział.

?Dla nas to najlepsza forma reklamy ? ta kolej z początku XIX wieku jest wciąż żywa. To świadectwo i najlepsza lekcja historii zorganizowana z myślą o naszych dzieciach, popularyzująca transport kolejowy, który jest najbezpieczniejszą formą przemieszczania się na świecie? ? dodał Maciej Libiszewski, Prezes PKP Cargo.

Głównym zadaniem powołanej instytucji kultury Parowozownia Wolsztyn będzie działalność turystyczno-rekreacyjna, tzn. organizowanie oraz prowadzanie nadzwyczajnych i turystycznych przewozów pasażerskich zabytkowym taborem z lokomotywą. Działalność obejmie również funkcjonowanie części ekspozycyjnej skansenu. ?Parowozownia Wolsztyn? ma przyczynić się do aktywizacji życia kulturowego, a w dalszej perspektywie do promocji i wzmocnienia wizerunku województwa wielkopolskiego jako regionu o dużej atrakcyjności turystycznej i edukacyjnej. Parowozownia stanie się także atrakcyjnym miejscem pracy i dalszego rozwoju zawodowego mieszkańców. Zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, współorganizatorzy parowozowni zapewnią jej środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym działalność jest prowadzona. Środki na prowadzenie działalności, ustalone corocznie w planie finansowym przez Parowozownię, będą zapewniane przez strony w równych proporcjach - po 25 %. W celu umożliwienia rozpoczęcia działalności przez Parowozownię każda ze stron umowy przekaże Parowozowni w tym roku środki finansowe w kwocie po 375 tys. zł. PKP CARGO SA, na mocy zawartej umowy, przekaże należące do parowozowni nieruchomości i środki ruchome ? w tym 32 lokomotywy parowe. Umowa została zawarta na czas nieoznaczony, jednak może zostać wypowiedziana przez każdą ze Stron dopiero po dniu 1 stycznia 2027 r.

O tym, że Parowozownia Wolsztyn jest jednym z najważniejszych produktów turystycznych Wielkopolski i jednocześnie miejscem pracy dla mieszkańców ziemi wolsztyńskiej mówił Janusz Frąckowiak, Starosta Wolsztyński. ?Niewątpliwie Parowozownia Wolsztyn działająca odtąd w formule instytucji kultury przyczyni się do rozwoju naszego regionu? ? podkreślił.

Wojciech Lis, Burmistrz Wolsztyna wspominając zainteresowanie m.in. Japończyków trakcją parową podsumował: ?Przed nami duże wyzwanie i szansa na świetną promocję zarówno Wolsztyna, jak i Wielkopolski i Polski w świecie?.

Przypomnijmy, w Wolsztynie znajduje się zabytkowa, ośmiostanowiskowa hala postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1908 roku, wieża wodna z roku 1907, zasiek węglowy z działającymi dźwigami do nawęglania i żuraw wodny, a także nadal używane maszyny i urządzenia oraz muzeum ukazujące historię węzła i parowozowni. Ekspozycję uzupełnia zbiór sprzętu ratownictwa technicznego zgromadzonych w wagonie towarowym z 1911 roku. W Wolsztynie można podziwiać m.in. parowozy towarowe konstrukcji niemieckiej oraz najcięższy parowóz zbudowany dla PKP Ty51-223 z roku 1957, produkcji Zakładów Cegielskiego w Poznaniu. Gamę parowozów uzupełnia kolekcja dwu - i trzyosiowych historycznych wagonów osobowych z lat 1909 ? 1930 oraz różnego rodzaju tabor specjalny ? pług odśnieżny z 1883 r,. parowóz bezogniowy z 1912 r., a także dźwig warsztatowy o napędzie ręcznym z 1913 roku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Wolsztyn
parowóz
parowozownia
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....