Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wreszcie jest umowa na odcinek Czyżew – Białystok. Chińsko-polskie konsorcjum

inforail
26.06.2020 12:45
0 Komentarzy

PKP Polskie LinieKolejowe podpisały w piątek w Białymstoku umowę na modernizację ok. 71 kmodcinka Czyżew-Białystok trasy kolejowej Rail Baltica. Koszt inwestycji, którązrealizuje polsko-chińskie konsorcjum, sięga 3,3 mld zł. Trasa ma być gotowa w37 miesięcy, licząc od rozpoczęcia prac.

To umowa o najwyższej wartości przy tego typu inwestycji wPolsce – poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, który liczy na to, że wlipcu 2023 roku odcinek będzie gotowy do eksploatacji.

Merchel podkreślał w czasie uroczystości, że po modernizacjiodcinka Czyżew-Białystok, podróż pociągiem z Białegostoku do Warszawy będziemogła skrócić się do 1 godziny i 25 minut; z przystankami na stacjachpośrednich – będzie trwała 1 godzinę i 40-45 minut. Na całej tej trasie możliwybowiem będzie przejazd pociągów osobowych z prędkością do 200 km/h. „Mamnadzieję, że będzie to środek transportu bezkonkurencyjny, wygodny, bezpieczny,a jednocześnie wkomponowany w cały projekt Unii Europejskiej” -powiedział.

Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF – ŁączącEuropę. Wykonawcą jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług TechnicznychIntercor (lider), Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. PrezesPUT Intercor Piotr Jurczyk, który umowę podpisał w imieniu wykonawcy,przypomniał że dla jego firmy to trzeci odcinek linii kolejowej Rail Baltica(wcześniej Rembertów-Sadowne a obecnie jeszcze kończony Sadowne-Czyżew).Przyznał, że termin 37 miesięcy na realizację jest „bardzo ambitny”.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę 200-metrowego mostu naNarwi między Łapami i Uhowem oraz kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych.Pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem powstaną skrzyżowania wielopoziomowe -przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione przez wiadukty itunele. Zmodernizowanych zostanie też pięć stacji: Czyżew, Szepietowo, Łapy,Racibory i Białystok, a przebudowanych kilkanaście przystanków.

Mówiąc o zaawansowaniu prac przy budowie Rail Balticazarówno w Polsce, jak i krajach nadbałtyckich prezes PKP PLK wyraził nadzieję,że w 2027 cała trasa od Tallina do Warszawy będzie gotowa. W Polsce, opróczprzebudowy odcinka Czyżew-Białystok, konieczna jest jeszcze modernizacja dwóchodcinków – od Białegostoku przez Ełk, do granicy z Litwą w Trakiszkach.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił, że tak dużainwestycja daje „setki miejsc pracy w trakcie jej realizacji”.”Polskie budowy nie zostały zatrzymane w czasie epidemiikoronawirusa” – dodał Adamczyk. Podkreślał, że w ramach politykizrównoważonego rozwoju kraju realizowane są w Polsce „wielkieprojekty”. Zwracając uwagę na wartość projektu przebudowy odcinkakolejowego Czyżew-Białystok mówił, że to potwierdzenie „pozycjiinwestycyjnej” Polski w UE.

Jak poinformowały PKP PLK w piątkowym komunikacie, trwająprzygotowania do prac modernizacyjnych na odcinku Białystok–Ełk. „Wpierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Liniakolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. Dlaodcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa) opracowywane jeststudium wykonalności. Roboty budowlane planuje się na lata 2023–2027” -podano w komunikacie.(PAP)

Komentarze