Wszystko o strategii taborowej PKP Intercity. Co za nami, co przed nami?

inforail
02.04.2020 08:45
0 Komentarzy

W chwili obecnejSpółka PKP Intercity realizuje inwestycje taborowe w oparciu o przyjętą strategiętaborową na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku.

Jej założenia, to co udało się zrobić, a także to co jeszczeprzed nami, przedstawił wiceminister Andrzej Bittel.

Zgodnie z celami strategii:

– pociągi PKP IC będą zestawiane w blisko 80% z nowego lubzmodernizowanego taboru,

– ok. 80% taboru pasażerskiego wyposażonego będzie wgniazdka elektryczne,

– w 94% taboru pasażerowie skorzystają z klimatyzacji,

– w co najmniej 77% taboru podróżni podłączą się dobezprzewodowego Internetu,

– każdy pociąg PKP IC ma zapewniać przestrzeń przystosowanądla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery.

W ramach realizacji poprzedniej strategii taborowej,obowiązującej w latach 2007-2015, PKP IC:

– zakupiła 59 nowych wagonów oraz zmodernizowała 496wagonów,

– zakupiła 20 nowych lokomotyw oraz zmodernizowała 104lokomotywy,

– zrealizowane zostały umowy na dostawy 60 elektrycznychzespołów trakcyjnych (dalej EZT), tj. 20 szt. serii ED250, 20 szt. serii ED160i 20 szt. serii ED161.

Z kolei w ramach strategii PKP IC zaplanowała:

– zakup 185 nowych wagonów oraz modernizację 703 wagonów,

– zakup 118 nowych lokomotyw oraz modernizację 198lokomotyw.

Realizując strategię w 2019 r. PKP IC zawarła:

– umowy na naprawę i modernizację 14 EZT serii ED74, któresą obecnie wyłączone z eksploatacji – planuje się, że proces modernizacji iodbiór 14 EZT nastąpi w 2023 r.,

– kontrakt na dostawę 12 nowych EZT.

W efekcie podejmowanych dotychczas działań w zakresieinwestycji w tabor kolejowy PKP IC, według stanu na dzień 31 grudnia 2019 roku,dysponuje:

– około 1380 wagonami wykorzystywanymi w procesieeksploatacyjnym, których średni wiek wynosi 30,3 roku,

– około 300 lokomotywami wykorzystywanymi w procesieeksploatacyjnym, których średni wiek wynosi 36,5 roku,

– 60 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, których średniwiek wynosi 4,5 roku.

Po zakończeniu realizacji przez PKP IC inwestycjinakreślonych w strategii:

– tabor wagonowy starszy niż 30 lat będzie stanowił około74% ogółu eksploatowanego taboru, przy czym ok. 83% z nich będą stanowić wagonypo przeprowadzonej modernizacji;

 lokomotywy starszeniż 30 lat będą stanowiły około 62% ogółu eksploatowanego taboru, przy czym ok.91% z nich będą stanowić lokomotywy po przeprowadzonej modernizacji.

Ministerstwo Infrastruktury bazując na danych udostępnionychprzez Urząd Transportu Kolejowego, szacuje, że w 2023 roku:

 – elektryczne zespołytrakcyjne starsze niż 30 lat będą stanowić około 58% ogółu eksploatowanych EZT;

– wagony starsze niż 30 lat będą stanowić około 88% ogółueksploatowanych wagonów;

– lokomotywy starsze niż 30 lat będą stanowić 85% ogółueksploatowanych lokomotyw.


Komentarze