Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wyższe odszkodowania dla pasażerów kolei za opóźnienia

inforail
15.11.2018 14:00
0 Komentarzy

Parlament Europejskizagłosował w czwartek za wzmocnieniem praw pasażerów kolei. Znowelizowaneprzepisy mają wprowadzić wyższe stawki odszkodowań za opóźnienia pociągów ilepszą pomoc dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, które podróżująkoleją.

Posłowie do PE zdecydowali o zwiększeniu odszkodowań zaopóźnienia dłuższe niż godzina z 25 do 50 proc. ceny biletu. W przypadkuopóźnienia o co najmniej półtorej godziny pasażerowie mieliby prawo doodszkodowania w wysokości 75 proc. ceny biletu, a jeśli będzie ono większe niżdwie godziny – 100 proc. ceny biletu.

Parlament chce również, by pasażerowie spóźnieni naprzesiadkę z powodu opóźnienia poprzedniego pociągu nie byli pozostawiani samisobie. Posłowie proponują, aby w przypadku podróży wieloetapowej, gdypasażerowi wydano kilka biletów, prawo pasażera do informacji, pomocy iodszkodowania było takie samo jak w przypadku otrzymania jednego biletu.

Ponadto posłowie odrzucili propozycję zwolnienia przewoźnikaz obowiązku wypłaty odszkodowania pod pretekstem „wyjątkowych okoliczności”.

PE postuluje także, aby pomoc dla osób o ograniczonejsprawności ruchowej była bezpłatna i dostępna na większych stacjach bezkonieczności wcześniejszego powiadomienia. Natomiast w przypadku, gdy pomoctakim osobom potrzebna jest na mniejszych stacjach, ograniczony ma być czaswymagany na wstępne powiadomienie o tym.

Parlamentarzyści chcą również, aby pasażerowie mieli prawozabrać ze sobą do pociągu rower, w tym także w pociągach dużych prędkości,dalekobieżnych, transgranicznych i lokalnych. Nowe i odnowione pociągi będąmusiały mieć dobrze oznaczone miejsca do transportu rowerów.

Znowelizowane przepisy – w opinii PE – powinny być teżstosowane w odniesieniu do kolei podmiejskich.

Sprawozdawcą projektu był polski europoseł BogusławLiberadzki (Socjaliści). „To wielki dzień dla praw konsumentów. Jużwkrótce pasażerowie będą mogli wziąć rower do każdego pociągu, a osoby oograniczonej sprawności ruchowej będą mogły oczekiwać lepszej pomocy nastacjach i w pociągach. Parlament bardzo poważnie traktuje prawa konsumentów,dlatego proponujemy również wyższe odszkodowania w przypadku opóźnień i chcemyzapewnić pełną ochronę przepisów pasażerom podróżującym na trasach obejmującychwięcej niż jedno połączenie i posiadającym osobne bilety” – wskazał.

Kosma Złotowski (PiS) powiedział dziennikarzom w Strasburgu,że w nowych regulacjach chodzi o to, aby pasażerowie kolei mieli podobne prawajak pasażerowie podróżujący samolotami, o których się dba, np. zapewniającasystę na lotnisku. „Tak ma być też na kolei” – dodał Złotowski.

„Planowanie podróży koleją dla osoby niepełnosprawnej towyzwanie niczym wejście zimą na K2. Wiem coś o tym, bo jako osobaniepełnosprawna wielokrotnie miałem kłopoty na dworcach, szczególnie kiedyokazywało się, że pociąg lub peron nie jest dostępny. Mam nadzieję, że dziękizaproponowanym przez nas rozwiązaniom niepełnosprawni będą mogli wreszcie zprzyjemnością jeździć także pociągami” – mówił z kolei europoseł Marek Plura(PO).

W głosowaniu 533 europosłów opowiedziało się za, 37 byłoprzeciw i 47 wstrzymało się od głosu. Negocjacje w sprawie ostatecznegobrzmienia nowych przepisów będą mogły się rozpocząć po przyjęciu stanowiskaprzez kraje członkowskie w ramach Rady UE.


Komentarze