Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wzmożone kontrole pociągów w okresie świątecznym

inforail
21.12.2018 13:04
0 Komentarzy

Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzajądodatkowe kontrole pociągów. Przez cały okres świąteczny pracownicy UTK będączęściej sprawdzać, czy przewoźnicy zapewniają odpowiednie warunki podróży.Celem zwiększonego nadzoru jest zapewnienie bezpiecznej i komfortowej podróżywszystkim pasażerom kolei.

Ze względu na znaczny wzrost liczby pasażerów w okresieŚwiąt Bożego Narodzenia oraz w czasie Sylwestra i Nowego Roku InspektorzyUrzędu Transportu Kolejowego będą przeprowadzać dodatkowe, niezapowiedzianekontrole. Sprawdzą stan techniczny oraz oznakowanie pojazdów i zatłoczeniepociągów. – Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego zwracają uwagę przedewszystkim na bezpieczeństwo podróżnych, ale także bardzo istotny jest komfortpodróżowania. Dlatego kontrolowane są m.in. czystość składów, działanieogrzewania i frekwencja w pociągu – zapewnia Ignacy Góra, Prezes UTK.

Zwiększona liczba prowadzonych kontroli będzie dotyczyłagłównie okresu między 21 grudnia 2018 r., a 6 stycznia 2018 r. Prezes UTK zwyprzedzeniem pytał też przewoźników o przygotowania do szczytu przewozowego,między innymi o środki, jakie zostały przygotowane do zabezpieczenia powrotów zwydarzeń masowych takich jak impreza sylwestrowa w Zakopanem.

Prawa pasażerów

Pasażerowie powinni być świadomi swoich praw. W przypadkuniezapewnienia jakości podróży mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagaćsię zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskie gwarantuje odszkodowania zaopóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch– 25% ceny biletu, przy ponad dwugodzinnymopóźnieniu – połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylkowtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.

Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego możnaposkarżyć się do Prezesa UTK. Do końca listopada 2018 r. wpłynęło 1228 skarg(dla porównania: w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 1048 zgłoszeń, aw całym 2017 r.: 1151 skarg). Dotyczyły one głównie niewłaściwej obsługi przezdrużyny konduktorskie i pracowników kas biletowych, niekomfortowych warunkówprzejazdu (w tym m.in. problemów z ogrzewaniem i klimatyzacją),niesatysfakcjonującego sposobu rozpatrzenia skarg i reklamacji przezprzewoźników kolejowych, konstrukcji rozkładu jazdy, opóźnień oraz odszkodowańzwiązanych z doznanymi niedogodnościami podczas podróży.

Gdzie składać skargi

Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację, wpierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli odpowiedźnie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem TransportuKolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na [email protected]. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynnaod poniedziałku do piątku w godz. 8.15 – 16.15.

Pasażerowie, których roszczenie finansowe nie zostałouwzględnione, mogą także wziąć udział w postępowaniu polubownym prowadzonymprzez Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Szczegóły dostępne są na stroniewww.pasazer.gov.pl .

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjmujerównież zgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Wtych sprawach można skontaktować się za pomocą formularza internetowego,wiadomości e-mail na adres [email protected] lub pod numerem telefonu22 749 15 85.

Komentarze