Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z 20 do 40 km/h. Wzrośnie prędkość handlowa pociągów

inforail
15.05.2019 06:21
0 Komentarzy

Dzięki inwestycjom infrastrukturalnym w ciągu 4-5 lattzw. prędkość handlowa pociągów towarowych wzrośnie z obecnych ok. 20 km/h dośredniej europejskiej 40 km/h – zapowiedział we wtorek w Katowicach prezesspółki PKP PLK Ireneusz Merchel.

Występując na Europejskim Kongresie Gospodarczym wKatowicach szef zarządcy kolejowej infrastruktury przypomniał, że z punktuwidzenia przewozów towarowych nie są najważniejsze prędkości chwilowe pociągów,lecz tzw. prędkość handlowa, uzależniona głównie od przepustowości odpowiednioprzystosowanych szlaków i płynności ruchu.

Merchel przypomniał, że wobec skali prowadzonych dziśinwestycji, przewóz towarów koleją odbywa się stosunkowo wolno. „Jeśli prędkośćhandlowa jest teraz stosunkowo niska, na poziomie 20 km/h – mówimy o czasiedostarczenia ładunku – przy obecnych inwestycjach naszym celem jest niezwiększanie, a utrzymanie tej prędkości” – zastrzegł.

„Natomiast za kilka lat, cztery-pięć lat powinien nastąpićskokowo wzrost do poziomu ok. 40 km/h, a to jest dzisiaj średnia europejska” -zaakcentował prezes PKP PLK.

Nawiązał też do dyrektyw unijnych wymagających, aby do końca2030 r. tzw. sieć bazowa TEN-T, czyli europejskich korytarzy transportowych (wPolsce to linie: E 20, E 30, E 59, C-E 59, E 65, C-E 65 i E 75) byładostosowana m.in. do parametrów nacisku 22,5 tony na oś i długości składów 750m.

Jak zaznaczył szef PLK, nie zawsze dotychczasowemodernizacje głównych linii prowadziły do osiągnięcia tych parametrów, jak np.w przypadku linii E 20 od Poznania do niemieckiej granicy. „Obecniemodernizowany odcinek Warszawa – Poznań już to zapewnia, kolejne poprawki trzebawykonać do przejścia Terespol. Na pewno do lat 2027-30 będziemy mieli te linieprzystosowane” – uznał.

Członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych GrzegorzFingas mówił w Katowicach, że zgodnie z przyjętą w ub. roku strategią spółki,chce ona wzmocnić swoją pozycję w zakresie przewozów intermodalnych. „Widzimyolbrzymi potencjał rynku, a w tym naszą szansę na rozwój, w ramach (chińskiej -PAP) inicjatywy Pasa i Szlaku” – wskazał.

„W ostatnim czasie obserwujemy znaczący wzrost przewozów wtym obszarze – w ub. roku było to 6 tys. jednostek transportowych, któreprzetransportowaliśmy w ramach tej inicjatywy. To potencjał, który chcemybudować obok tradycyjnych przewozów, które są naturalną przewagą konkurencyjnąCargo” – ocenił Fingas.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra wskazał napotrzebę tworzenia warunków, aby transport z dalekiego Wschodu w jaknajwiększym stopniu mógł korzystać z polskich linii kolejowych, którymiprzebiegają europejskie szlaki transportowe E20 (Kunowice – Poznań – Warszawa –Terespol) i E30 (Zgorzelec – Wrocław – Katowice – Kraków – Medyka).

„To linie, które mają bardzo dobre warunki eksploatacyjne.Mamy jedno z większych przejść granicznych w Małaszewiczach (pod Terespolem -PAP), które jest modernizowane, dostosowywane, aby kilkanaście par pociągówdobowo mogło przez nie przejeżdżać. Natomiast jako regulator obawiamy się, że wperspektywie pięciu, dziesięciu, piętnastu lat przejście to może byćniewystarczające” – uznał.

„Dlatego nie mamy wątpliwości, że powinniśmy się przygotować,aby drugie takie przejście, a być może – jeśli będą takie potrzeby – kolejneprzejścia były przygotowane, aby towar ze wschodu przejeżdżał na zachód Europyprzez wschodnią granicę Polski” – zdiagnozował szef UTK.

Prezes PLK przypomniał jednak, że obecnie przejście wTerespolu maksymalnie nie jest jeszcze wykorzystywane. Przy możliwościachodprawy 14 par pociągów na dobę, obecnie przejeżdża przez nie średnio 7-10 parpociągów. „Natomiast biorąc pod uwagę przewidywany zwiększony wolumen pociągów,prowadzimy już prace projektowe” – poinformował.

„Będziemy mieli dokumentację i na pewno chcielibyśmyzbudować w ciągu dwóch lat tzw. Terespol-bis towarowy i dodatkowy most na Bugu,co pozwoli na zwiększenie ruchu z tych 14 do 40-50 pociągów. Czyli mówimy: razytrzy w stosunku do stanu obecnego i o tym, że gdy zakończymy modernizację liniiE20 będziemy przygotowani w ciągu kilku lat, żeby tych towarów byłoprzewożonych znacznie więcej” – zadeklarował Merchel.


Komentarze