TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Za dwa lata Pendolino będzie na siebie zarabiać?
PAP - Opublikowano: 22.03.2015 15:52:47
Za dwa lata Pendolino będzie na siebie zarabiać?

Naszym głównym celem jest wzrost liczby pasażerów, a potem sukcesywne podnoszenie rentowności połączeń - przekonuje w rozmowie z PAP prezes zarządu PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. Według niego 'efekt Pendolino' sprawił, iż ludzie wracają do kolei. 

PAP: Minęły trzy miesiące od wprowadzenia na polskie tory Pendolino. Jest sukces? 

Jacek Leonkiewicz: To nowy produkt, którego rozwój obserwujemy na bieżąco. Dane pokazują wzrost liczby pasażerów w komunikacji krajowej już drugi miesiąc z rzędu. 8 proc. wzrostu w lutym to rekord w historii spółki. Ma to miejsce z pewnością także dzięki 'efektowi Pendolino', bo to ten pociąg sprawił, że ludzie, którzy nigdy nie jeździli pociągami, zainteresowali się ofertą PKP Intercity. O samym wzroście liczby pasażerów w Pendolino ciężko mówić, bo nie ma go do czego porównywać. Poza tym okres eksploatacji jest wciąż bardzo krótki. To, na co na pewno warto zwrócić uwagę, to sezonowość. Są dni, w które pociągi jeżdżą wypełnione, ale są też takie, kiedy zainteresowanie jest niższe, np. w soboty czy w tygodniu w godzinach wieczornych. I na to musimy odpowiedzieć ofertą. 

PAP: Kiedy Pendolino będzie na siebie zarabiać? 

J.L.: Nasz biznes składa się z tysiąca produktów. Są to połączenia, które już dziś są rentowne, ale są też takie, którym trudno będzie osiągnąć ten poziom. Proszę pamiętać, że każde z nich ma różny potencjał. Gdybyśmy na przykład uruchomili Pendolino między Małkinią a Białymstokiem, nigdy nie byłoby rentowne, bo nie ma tam odpowiedniego potencjału. Za to między Warszawą a Krakowem jest ono już dziś rentowne. Tam był i wciąż jest wysoki popyt na nasze usługi. Widzimy również połączenia np. Warszawa - Wrocław czy zawierające się w tej trasie odcinki Warszawa - Częstochowa - Opole, które potrzebują czasu, żeby się rozwinąć. Tkwi w nich duży potencjał, tylko ludzie przez lata zapomnieli, że mogą podróżować koleją z tych miast w atrakcyjnych czasach. Myślę, że dwa lata to perspektywa, w której nasz nowy produkt dojrzeje i będziemy mogli powiedzieć, że dobrze go znamy. Teraz nadal się go uczymy. Przypomnę raz jeszcze, że naszym głównym celem jest wzrost liczby pasażerów, a kolejny krok to sukcesywne podniesienie rentowności połączeń. 

PAP: W marcu do zaczęły jeździć kolejne dwa składy Pendolino, czyli obecnie kursuje ich 13 - czy nie lepiej było puścić wszystkie składy od razu? 

J.L.: Obecnie mamy 18 odebranych jednostek. Ze względu na opóźnienie po stronie producenta musieliśmy zmodyfikować pierwotny plan. Nowy produkt wdrażamy odpowiedzialnie, zachowując bezpieczną rezerwę. Już w kwietniu, czyli przy najbliższej korekcie rozkładu jazdy zarządzonej przez PKP PLK, planujemy wprowadzenie na tory kolejnego składu. Potem będziemy dokładać pociągi jeszcze w czerwcu i kolejnych miesiącach. 

PAP: Kiedy pojawi się nowy system informatyczny do sprzedaży biletów? 

J.L.: Pracujemy nad tym cały czas. Należy zdać sobie sprawę z tego, że wdrożenie systemu o tak skomplikowanej architekturze wraz z potrzebnymi testami zajmuje ok. trzech lat, przynajmniej tyle zajęło to w kolejach austriackich, szwajcarskich czy niemieckich. W tej chwili włączamy kolejne moduły systemu, które nie zawsze widzi pasażer, ale które pomagają nam zarządzać dostępnością miejsc w pociągach. System, nad którym pracujemy, ma nam umożliwić optymalizację przychodów. Algorytm w takim systemie musi, opierając się na danych historycznych, uczyć się, co najmniej przez rok, żeby mógł dostarczać precyzyjne i wiarygodne rekomendacje. Wyciągnęliśmy naukę z tego, co stało się w listopadzie 2014 r. Nie pozwolę na to, żeby spółka robiła coś pod presją czasu, bez gwarancji powodzenia (w listopadzie 2014 r. nastąpiła awaria internetowego systemu sprzedaży biletów PKP Intercity - PAP). 

PAP: Jaka jest liczba pasażerów w Pendolino? 

J.L: Nie podajemy dokładnych danych o frekwencji. Niemieckie koleje mają średnią frekwencję na poziomie 50 proc. i to jest oczywiście jakiś punkt odniesienia dla nas. Aczkolwiek mamy takie połączenia, które mają dużo wyższe obłożenie. 

PAP: Pojawiły się zarzuty, że wprowadzenie Pendolino spowodowało likwidację tańszych, tzw. ekonomicznych połączeń. Czy to prawda? 

J.L.: To zupełnie naturalne, że pociągi ekspresowe jeżdżą w lepszych godzinach i osiągają lepsze czasy. Nie oznacza to jednak, że będziemy rezygnować z rozwoju segmentu ekonomicznego. Wręcz przeciwnie, jeszcze przed wakacjami poprawimy ofertę TLK dostosowując ceny do realiów rynkowych. Chcemy przecież przyciągnąć pasażerów. Pracujemy już także nad rozkładem jazdy 2015/2016, który będzie dużo bardziej zrozumiały dla naszych klientów, a dzięki temu bardziej atrakcyjny. Chodzi m.in. o to, że pociągi będą odjeżdżać i dojeżdżać do konkretnych stacji w powtarzalnych przedziałach czasowych. 

Rozmawiał Krzysztof Markowski, PAP


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Pendolino
PKP Intercity
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...