Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Za kilka lat z Bielska-Białej do Krakowa koleją w mniej niż 2 godz.

inforail
02.07.2020 10:45
0 Komentarzy

Za kilka latpociągiem z Krakowa do Bielska-Białej pojedziemy w czasie krótszym niż 2 godz.Obecnie to ponad 3 godz. – podał prezes PKP Ireneusz Merchel podczasinauguracji pierwszego etapu modernizacji tego szlaku. Obejmuje on odcinek zKalwarii Zebrzydowskiej do Andrychowa.

Ireneusz Merchel powiedział w czwartek, że terminzakończenia prac zaplanowano na połowę 2021 r. Wykonawca – firma Skanska –zapowiada, że ruch na linii przywrócony może zostać jeszcze przed końcem br.

Prezes dodał, że w dalszej perspektywie spółka zamierza zmodernizowaćkolejny odcinek: z Andrychowa do Bielska-Białej. „Chcemy, aby już za kilka latmożna było przejechać pociągiem z Krakowa do Bielska-Białej w czasie poniżej 2godz.” – powiedział.

Merchel w rozmowie z PAP doprecyzował, że obecnie kończy siębieżąca perspektywa finansowa UE. „Trwają intensywne prace nad nowąperspektywą. Zakładamy, że na początku 2021 r. będziemy wiedzieli, jakimikwotami dysponujemy. Prowadzimy też rozmowy z marszałkami województw śląskiegoi małopolskiego. Są zainteresowani, by ten projekt kontynuować. Nowaperspektywa zaczyna się za rok. Jeśli zatem będą decyzje finansowe, to realnymjest wejście na plac budowy za dwa, trzy lata, i kontynuacja prac przez kolejnedwa, trzy lata. Realnie cały projekt może się zakończyć w roku 2024-2025” –powiedział.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczyłw czwartkowej inauguracji prac, podkreślił, że w Polsce są przebudowywane nietylko główne szlaki kolejowe, jak Kraków – Katowice czy Warszawa – Poznań, aletakże linie ważne dla mieszkańców regionów.

„Każdy Polak ma prawo korzystać z dobrze urządzonegotransportu kolejowego. (…) Mam nadzieję, że przewoźnicy, że Koleje Małopolskiei Koleje Śląskie, będą wykorzystywały szlak z Kalwarii Zebrzydowskiej doAndrychowa. Zapewni on dostęp do pracy, szkół, uczelni tysiącom mieszkańców.Skorzystają z niego także turyści. (…) To jest zrównoważony rozwój kraju. Tojest polityka otwarcia transportowego. O tym mówi prezydent Andrzej Duda:+Polacy zasługują na dostęp do ekologicznego, sprawnego transportu+” –powiedział Adamczyk.

Minister zaznaczył, że nie jest to jedyna inwestycjarealizowana w Wadowicach. W najbliższych dniach podpisana ma zostać umowa nawykonanie dokumentacji południowej obwodnicy Wadowic. Budowa, finansowana zKrajowego Funduszu Drogowego, ma ruszyć w 2024 r. Dwa lata później droga ma byćgotowa.

W ramach projektu modernizacji szlaku kolejowego z KalwariiZebrzydowskiej do Andrychowa wymienionych zostanie 11 km torów i sieć trakcyjnaod Wadowic do Andrychowa. Na trasie pojawi się drugi przystanek w Wadowicach.Będzie zlokalizowany w rejonie budowanego osiedla. „W 20-tys. Wadowicachpowstaje osiedle dla 10 tys. osób” – powiedział burmistrz miasta BartoszKaliński.

Modernizacja obejmie stację Andrychów i przystanki w Choczni,Choczni Górnej oraz w Inwałdzie. Odnowione perony ułatwią tam pasażerom dostępdo pociągów. Będą nowe wiaty, ławki, oznakowanie i tablice informacyjne.Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym poprawi modernizacja 40 przejazdów.

Istotną częścią projekty jest budowa mijanki w BarwałdzieŚrednim. Będą przebiegały tam dwa tory i zostanie zlokalizowany peron.

„To wszystko pozwoli przede wszystkim kursować znaczniewiększej ilości pociągów. Pozwoli też zwiększyć ich prędkość. Jak na linięregionalną, podgórską, nie będzie ona mała. Obecnie jeździmy tu 40-50 km nagodz. Pojedziemy do 80 km na godz.” – powiedział Merchel.

Projekt modernizacji trasy jest współfinansowanie przez UE zpieniędzy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Koszt pierwszego etapu to 129mln zł. (PAP)

Komentarze