Zabytkowy dworzec PKP w Skawinie po remoncie dostępny dla podróżnych
Pasażerowie mogą odwtorku korzystać z wyremontowanego zabytkowego dworca PKP w podkrakowskiejSkawinie. Oprócz funkcji kolejowej, budynek zyskał też funkcję kulturalną -zlokalizowano w nim nową siedzibę Miejskiej Biblioteki Publicznej.
Zabytkowy budynek dworcowy został gruntownie odnowiony zarównona zewnątrz, jak i w środku.
Jak podkreślił burmistrz Norbert Rzepisko, budynek jeszczekilka lat temu był ruiną, z której nikt nie korzystał. Teraz stał się nowąsiedzibą Miejskiej Biblioteki Publicznej, a w przyszłości będzie centrumkomunikacyjnym gminy z parkingiem, wiatami rowerowymi oraz przystankiemautobusowym.
„Łączymy tradycję z nowoczesnością. Miejska BibliotekaPubliczna znajduje się +po drodze+ na pociąg lub do największego miejskiegoparkingu w gminie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wstąpić po książkę i umilićsobie podróż dobrą literaturą” – wskazał burmistrz.
Na trzech piętrach mieszkańcy znajdą tysiące książek,czytelnię oraz salę komputerową. Nowa siedziba biblioteki jest w pełnidostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych – znajdują się tam podjazdy,winda, wrzutnia biblioteczna oraz inne usprawnienia.
Obok dworca powstało Skawińskie Centrum Komunikacyjne, gdzieznajduje się pętla autobusowa, wiata dla 60 rowerów oraz parking park&ridedla 500 pojazdów.
Wciąż trwają pozostałe inwestycje infrastrukturalne,przygotowujące Skawinę do uruchomienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w kierunkuKrakowa.
„Po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej pociąg staniesię dla mieszkańców Skawiny szybkim +tramwajem+ do i z Krakowa” – oceniłburmistrz i przypomniał, że kolej omija korki oraz jest wygodną alternatywą dlasamochodów. W godzinach szczytu podróż ze Skawiny do Krakowa zajmuje ponadgodzinę. Pociąg tę odległość pokona w 20 minut.
W ramach tych inwestycji w bliskim otoczeniu dworca powstajądwa przejścia podziemne, które są tworzone we współpracy z PKP Polskimi LiniamiKolejowymi. Oba tunele połączą ten główny punkt przesiadkowy z okolicznymidużymi zakładami pracy oraz często uczęszczanymi przez mieszkańców drogami.Przejścia podziemne powstaną jeszcze w tym roku.
Oba tunele zostaną połączone z 7-kilometrową siecią ciągówpieszo-rowerowych, które umożliwią przemieszczanie ekologicznymi środkamitransportu. Budowa ścieżek w mieście Skawina dobiega już końca, w Radziszowiezakończy się jeszcze w tym roku.
Nad torami kolejowymi powstanie kładka łącząca os. Rzepnik zul. Jagielnia. Będzie ona wyposażona w windę dla osób niepełnosprawnych.
Powstają także nowe stacje kolejowe, a te już istniejące sąprzebudowywane. Są to Skawina Jagielnia, Skawina Zachodnia, Podbory Skawińskiei Radziszów Centrum. Na mocy porozumienia gminy Skawina z PKP PLK powstanątakże stacje: Rzozów Centrum oraz Wola Radziszowska Lipki, w ich okolicypojawią się też nowe parkingi oraz drogi dojazdowe. Nowe inwestycje zostanądostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze