TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jesteś tutaj: Inforail / Producenci / Zaelfieni 
Zaelfieni
Ryszard Piech - Opublikowano: 02.02.2010 18:48:15 27 komentarzy
Zaelfieni

Plany z rzeczywistością bardzo często się rozmijają, czasami na gorsze, czasami na lepsze. Ocena tych zjawisk może być różna, jednak zapewne wszyscy przyznają, iż czynią one szarą rzeczywistość bardziej ciekawą. Bowiem kto by się spodziewał, że w krótkim okresie czasu Pesa otrzyma kilka zamówień na EZT nowej generacji EZT określane nazwą handlową „Elf”.

Elf –modułowy EZT

 

O pojazdach Elf pisaliśmy już szerzej na łamach InfoRail, dlatego w niniejszym skupimy się na nowościach jakie zaszły od tamtego momentu. W stosunku do poprzedniego artykułu możemy odnotować, iż podpisano umowę na dostawę 20 czterowagonowych składów dla Kolei Mazowieckich oraz ośmiu dla Województwa Śląskiego. W kolejnym przetargu Kolei Mazowieckich, tym razem na 16 składów, walka była bardziej zacięta i po podsumowaniu punktów oferta Stadlera została oceniona na 98,8727 punktów, natomiast Pesy zyskała 97,9437. Niestety obaj oferenci zaproponowali ceny powyżej zakładanych, więc przewoźnik anulował postępowanie, które zostanie w najbliższym czasie powtórzone. Patrząc na inny przetarg wszystko wskazuje, że składy Elf trafią także do SKM w Warszawie. W efekcie postępowania na 13 składów z przedziałem pasażerskim o długości 80-85 metrów jako najkorzystniejszą ofertę wybrano tą złożoną przez Pesę. Jak udało się dowiedzieć firma zaoferowała sześciowagonowy zespół typu Elf. Oznacza to, że Pesa ma już zamówienie na 28 składów Elf, a liczba ta może wzrosnąć o kolejne 13. W efekcie tego zespoły tego typu mają szansę stać się najliczniejszymi EZT nowej generacji w Polsce. Obecnie na to miano zasługuje 14 pojazdów ED 74 na równi z 14 składami Flirt. Oczywiście jest to prognoza na dzień dzisiejszy, ponieważ pozycję lidera w tym zakresie rozstrzygnie najprawdopodobniej przetarg na 70 EZT, jakie mają ogłosić Przewozy Regionalne, które mają zarezerwowane środku w ramach POIiŚ.

Elf to skrót od słów Electric Low Floor (Elektryczny Niska Podłoga), a użycie skrótu od słów angielskich nie jest przypadkowe, bowiem nowe składy są budowane zgodnie z normami EN i PN, jak również według przepisów o interoperacyjności dla kolei konwencjonalnych (TSI CR). Normy TSI w zakresie hałasu obowiązują od 2006 roku, normy w zakresie rozwiązań dla osób niepełnosprawnych (TSI PRM) obowiązują od 2008 roku, podobnie jak normy w zakresie długich tuneli (TSI SRM). Skład spełnia również wymagania tworzonej obecnie normy dotyczącej pojazdów trakcyjnych i wagonów pasażerskich, dzięki czemu w najbliższej przyszłości nie będzie konieczności dokonywania zmian konstrukcyjnych. Składy Elf spełniają również normę PN EN 15227 dotyczącą wytrzymałości zderzeniowej. Norma ta przewiduje cztery scenariusze zderzeń wyszczególnione na schemacie. Oczywiście z racji kosztów nowych pojazdów zderzenia te są wykonywane w postaci symulacji komputerowych. W efekcie tych prac Pesa opracowała i opatentowała specjalnej konstrukcji absorbery energii zderzeniowej z systemem anty wspinającym, które zostaną zabudowane przed kabiną maszynisty na wysokości zderzaków. Absorbery te są konieczne do spełnienia scenariusza 1 i 2. Sama kabina została wykonana w formie klatki przestrzennej zwiększającej bezpieczeństwo w trakcie zderzenia. Dodatkowo przed klatką kabiny zostanie zastosowany element odkształcalny określany często (z racji swojego kształtu) „plastrem miodu”. Jest to element zaprojektowany i wykonany specjalnie w celu absorpcji energii podczas zderzenia. To powoduje dosyć duże odsunięcie kabiny od czoła składu, jednak dzięki temu pojazd gwarantuje najwyższe możliwe standardy bezpieczeństwa dla maszynisty oraz pasażerów. Konstrukcja nośna pudeł wagonów ma być wykonana ze stali S355J2+N, 650MC, natomiast poszycie ścian bocznych z aluminium lub stali nierdzewnej.

Warto również nadmienić, że składy Elf w wersji czterowagonowej będą oznaczone typem 22WE. Zostaną zastosowane wózki napędne typu 26 MN oraz toczne 40 AN, natomiast układ hamulcowy będzie oparty na komponentach Knorr Bremse. Składy dla KM oraz Województwa Śląskiego będą miały układ napędowy produkcji Ingeteam, tożsamy z zespołami 16WEk, czyli składami ED 74 Bydgostia. Układ napędowy w tej formie może być zastosowany w składach od trzech do pięciu wagonów. Oczywiście w przypadku dłuższych zespołów ilość osi napędnych byłaby niewystarczająca, dlatego dostępne będą również inne warianty w których zostaną zastosowane osie napędne także w wybranych wózkach środkowych. Pesa przewiduje dwie oferty w tym zakresie, gdzie pierwszą stanowią zespoły z wózkami wspólnymi, natomiast drugą grupę stanowią bardziej tradycyjne pojazdy mające po dwa wózki na wagon. W pierwszym rozwiązaniu ilość wózków napędnych rośnie wraz z ilością wagonów, natomiast w drugim mamy do czynienia ze skrajnymi wagonami silnikowymi oraz środkowymi doczepnymi. W tym układzie można zbudować składy od trzech do sześciu wagonów, jednak dalsze wydłużanie składu wymaga zastosowania osi napędnych również w wagonach środkowych. Jak widać daje to bardzo dużą dowolność w tworzeniu produktu docelowego na bazie jednej platformy pojazdów Elf. Składy aglomeracyjne mają być dostępne w długościach 3-6 wagonów i prędkości maksymalnej do 130 km/h (do takiej prędkości pociąg może prowadzić jeden maszynista). Pojazdy w wersji regionalnej mają być dostępne w długościach od 3 do 6 wagonów i prędkości maksymalnej 120-160 km/h. Zbliżone, choć z zupełnie innym wyposażeniem będą składy międzyregionalne o długości od 4 do 6 wagonów, gdzie wyposażenie wnętrza może obejmować przestrzeń z automatami do sprzedaży napojów i przekąsek, jak również specjalną przestrzeń dla kierownika pociągu. Składy w tym wariancie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, natomiast topowa wersja przewidziana teoretycznie dla pociągów kwalifikowanych będzie miała długość do 10 wagonów i prędkość maksymalną do 190 km/h.

Acatus 2 –ciemna strona Elf-a

Niedawno miało miejsce podpisanie kontraktu między Województwem Małopolskim a Pesą, którego przedmiotem jest dostawa pięciu nowych EZT obecnie określanych jako Acatus 2. Pojazdy te pomijając stylistykę ściany czołowej z pierwowzorem mają tyle wspólnego, co opisywane wyżej składy Elf. Pierwotnie krążyły pogłoski, że będzie to budżetowa wersja Elf-a, jednak później je zdementowano i twierdzono, iż pojazd dla małopolski będzie najzwyczajniej składem Acatus z obniżoną podłogą. Jednak jak można zauważyć po wizualizacjach i porównaniu wymiarów Acatus 2 powstał na bazie składów Elf, jako jego budżetowa wersja. Takie zamieszanie powstało tylko i wyłącznie dzięki makabrycznie niskiemu poziomowi polskiego dziennikarstwa, które można podzielić na dwie grupy –dziennikarzy salonowych i śledczych. Ci pierwsi przesiadują w kuluarach i prześcigają się w częstowaniu czytelników kolejnymi mniej lub bardziej sensownymi wypowiedziami polityków, natomiast ci drudzy szukają (w głównej mierze na siłę) afery. Niestety dziennikarzy zainteresowanych rzetelną pracą, czyli przekazywaniem informacji, jest w Polsce mniejszość. Właśnie efektem takiego błędnie pojętego „dziennikarstwa śledczego”zrodziło się zamieszanie wokół pojazdów dla Małopolski, które są tańsze od składów dla KM i Śląskiego. Niestety w efekcie tej nagonki informacje o nowym składzie dla Małopolski były niejasne, dlatego należą się słowa sprostowania w stosunku do wcześniejszych artykułów.

Wbrew zapowiedziom jakoby Acatus 2 miał być rozwojową wersją prototypowego składu Acatus okazuje się, że druga generacja stanowi faktycznie budżetową wersję Elfa. Bowiem podstawowy Acatus ma trzy wagony, które po obniżeniu podłogi pozwalałyby spełnić wymagania przetargu. Jednak Acatus 2 ma cztery człony, które mają dokładnie te same wymiary co Elf. W zasadzie z zewnątrz można wymienić jedynie dwie różnice. Pierwszą jest zastosowanie jedynie po jednej parze drzwi w członach skrajnych, a ponieważ każda para drzwi kosztuje, więc można to uznać za oszczędności. Druga różnica to zastosowanie czoła o wyglądzie zbliżonym do prototypowego składu Acatus. Pierwotnie mówiono, że składy Acatus 2 będą miały znacznie mniejszą wytrzymałość konstrukcji oraz wytrzymałość zderzeniową, jednak według tabeli przedstawionej podczas prezentacji skład spełnia te same normy co Elf. Oczywiście to nie wyklucza faktu, że składy Elf mogą mieć te wartości znacznie lepsze, niż będzie miał Acatus 2. Można się spodziewać, że w celu obniżenia kosztów szkielety składów Acatus 2 zostaną pokryte blachami stalowymi, które pokryte lakierem są odporne na korozję. Dzięki temu pudła będą tańsze, choć będą wymagały większych kosztów napraw w późniejszym okresie. Pod względem konstrukcyjnym możemy się spodziewać, że zamiast ramp nad wózkami znajdziemy znacznie tańsze w wykonaniu stopnie. Oczywiście obniżenie ceny będzie osiągnięte również poprzez zastosowanie tańszych komponentów, które mają krótszy okres żywotności, lub też cechują się niższą jakością wykonania. Z kolei po stronie napędu będą zastosowane znane komponenty z pojazdów ED59 lub ED74. Ciekawostką może być fakt, że Elf-y mają przewidziane jedynie klasę 2 oraz jeden przedział WC podczas gdy Acatus 2 ma mieć (według schematu) dwa przedziały WC oraz mały przedział klasy pierwszej.

Elf kontra Acatus 2

Pojazd

Elf 4 wag.

Elf 6 wag.

Acatus 2

Typ

22WE

b/d

32WE

Długość

75,25 m

107,25 m

75,25 m

Szerokość

2,88 m

2,88 m

2,88 m

Wysokość

4,28 m

4,28 m

4,28 m

Wysokość podłogi w strefie niskiej

760 mm

760 mm

760 mm

Łączna ilość miejsc

450 (4 os. na m2)

b/d

350 (3 os. na m2)

Ilość miejsc siedzących

175 + 41 (rozkładane)

b/d

180 + 15 (rozkładane)

Układ osi

Bo’(2’)(2’)(2’)Bo’

Bo’(Bo’)(2’)(2’)(2’)(Bo’)Bo’

Bo’(2’)(2’)(2’)Bo’

Moc

2 MW

3-4 MW

2MW

Prędkość maksymalna

160 km/h

130 km/h

160 km/h

Cena jednostkowa

KM 5,063 mln €

Śląskie 23,416 mln zł

SKM Warszawa 28 mln zł

Małopolskie 18,239 mln zł

 

Dane do tabeli zostały zaczerpnięte z oficjalnych folderów, za wyjątkiem ilości miejsc siedzących, która została obliczona na podstawie schematów wnętrz, natomiast dane pojazdów dla SKM w Warszawie zostały obliczone na podstawie wymiarów zawartych w folderze i przybliżonych danych z prezentacji. Porównując dane dotyczące składów Elf i Acatus 2 widać bardzo wyraźnie powiązanie tych konstrukcji, choć z racji różnic w wykonaniu może faktycznie dobrym rozwiązaniem było zastosowanie dla budżetowej wersji odmiennej nazwy i typu. Choć szkoda, iż wzorem wcześniejszych przykładów Acatus (Łódź), czy Bydgostia nie nazwano pojazdów dla Małoposlki przykładowo Cracovia. Modułowe pojazdy z rodziny Elf można bez wątpienia nazwać przełomowymi tak dla producenta, jak i dla kolei w Polsce. Spełnienie wszystkich obecnych i przyszłych norm pozwala na stwierdzenie, iż składy Elf będą oferowane przez kilka kolejnych lat i mają szansę stać się najpopularniejszą serią EZT w Polsce.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Pesa
Elf
EZT
Acatus
Acatus 2
ED74
KM
SKM w Warszawie
małopolskie
śląskie
  • Endrju – 02.02.2010

    Newag do boju!!!

  • JP – 03.02.2010

    "Składy dla KM oraz Województwa Śląskiego będą miały układ napędowy produkcji Ingteam," - a nie Ingeteam? http://www.ingeteam.com/

  • R. Piech – 03.02.2010

    @JP - jest tak jak piszesz. Ta literówka wdarła się w prezentację na podstawie której opracowany został artykuł. Dziękuję za zwrócenie uwagi.

  • Miko – 03.02.2010

    ELF nie istnieje nawet w formie szczątkowej. Pudło pokazane na rysunkach to pudło stalowe EZT zbudowane przez ZNTK Mińsk Mazowieckie jeszcze przed mariażem z PES-ą. plotka głosi że Stadler ma przygotowany pozew przeciwko PESIE za łamanie praw patentowych i nielegalne kopiowanie rozwiązań technicznych i czeka z utęsknieniem na pojawienie się pierwszego ELF-a aby mieć tzw'twarde' dowody.

  • Darek – 03.02.2010

    Szkoda, że nie ma informacji od samej Pesy, które rozwiałyby wszystkie wątpliwości.

  • Maciek – 03.02.2010

    @Miko, a wiadomo jakie konkretnie rozwiązania miały zostać skopiowane?

  • Łukasz – 03.02.2010

    Koncepcja pojazdów rodziny EFL jak najbardziej trafna !!! Już nie moge sie doczekać pierwszych pojazdów na torach, zapowiada sie ciekawie !!!!

  • R. Piech – 03.02.2010

    @Miko, mogę zagwarantować, że ELF jest projektem zupełnie niezależnym od tego realizowanego przez ZNTK MM przed przejęciem. Po pierwsze pojazd ZNTK MM miał mieć dwa niezależne wózki na każdy wagon, natomiast Elf ma wspólne wózki. Już chociażby z tego powodu NIE może to być to samo pudło... . No a zarzut o łamanie praw patentowych to już w ogóle z palca jest wyssany. Wskaż choćby jeden element, który uważasz za skopiowany?

  • R. Piech – 03.02.2010

    @Grey's Anatomy, to jest świetne pytanie mogące również tłumaczyć różnicę w cenie, ale odpowiedź poznamy zapewne dopiero po wyprodukowaniu składów.

  • Miko – 03.02.2010

    Panie Piech projekt ZNTK miał mieć wózki wspólne nie tak jak Pan podaje. Różnica polega na tym że pudło ELF-a będzie spawane z aluminium w Szwajcarii w tej samej firmie która spawa pudła dla firmy Stadler. Oglądał Pan to pudło w Mińsku? Bo ja mam zdjęcia, sam je robiłem. Wrzucę je w przyszłym tygodniu do sieci. Widać na jednym z nich przy końcu sekcji z kabiną charakterystyczne podcięcie pudła z miejscem na wózek Jacobsa. Takie samo jest podcięcie na sekcji środkowej. Co do zarzutów Stadlera to trzeba było widzieć zabawną sytuację na TRAKO 2009 jak przedstawiciele PESY wręcz wczołgiwali się pod pudło FLIRT-a z aparatami czy żądali od maszynisty KM Pana S.Majewskiego aby umożliwił zrobienie zdjęć szaf WN tego pojazdu. Reszty jak Pan słusznie zauważył dowiemy się po wyprodukowaniu pojazdu.

  • Adam Z – 03.02.2010

    Powiedzcei po jaką cholerę, dwa regiony, które wcześniej zakupiły Flirty wchodzą w nowy typ taboru, który być może nie będzie współpracować z istniejącym i do tego podrasża koszty utrzymania i serwisowania różnych składów. Czy kupno składów nie powinno determinować do trzymania się i preferowania wybranego wczesniej producenta? Szkoda, że Acatusy 1 nie zostały wyprodukowane w liczbie 30 sztuk dla Łódzkiego, Flirty w 50 dla KM i Śląskiego a przygodę z Elfami nie rozpoczęła Wielkopolska czy Pomorze, a z Acatusami 2 Małopolska czy Lubelszczyzna. Była by jakaś różnorodność, ale i kompatybilność w regioach. Znowu te krótkie rwane serie.

  • Łukasz – 03.02.2010

    @ Miko a skąd masz wiedze ze pudło ELFa bedzie spawane w Szwajcarskiej firmie - głupota totalna. Byłem na targach w berlinie i widzialem przedstawicieli roznych firmy czlogajacych sie pod pojazdami konkurencji - czyli kolejne chybione stwierdzenie.

  • R. Piech – 03.02.2010

    @Miko, według folderów ZNTK MM pojazd miał mieć wózki niezależne, choć patrząc na późniejsze wizualizacje faktycznie można odnieść wrażenie, iż jest tam wózek wspólny. Jednak niezależnie od tego wiem, że prace nad ELFem trwały dużo przed przejęciem ZNTK MM, tylko wówczas o tym nie mogłem mówić. Nie mam aktualnie zdjęć tamtego pudła ale wydaje mi się, że pudło dla ZNTK było dłuższe niż dla ELFa. Co do "zabawnych sytuacji na Trako" to chyba trochę za mało na targach bywasz. Takie zachowanie to normalka, każdy podgląda co robi konkurencja nawet Boeing lustruje Airbusa i odwrotnie... . Ja przykładowo obserwowałem jak dwóch podejrzanych panów (obcokrajowców) profesjonalną kamerą (wyglądała na HD) filmowało cały ED74 włącznie z detalami i wnętrzem wszystkiego do czego dało się dojść... . Standardem jest, że konkurencja patrzy na siebie, co jednak nie oznacza, że łamie się prawa patentowe. Paradoksalnie bowiem rozwiązania opatentowane są do dowolnego wglądu w urzędzie patentowym, jedynie na ich użycie trzeba zgody. No ale jak malujesz taką aferę, to pewnie mnie też trzeba by posądzić o łamanie jakichś patentów, bo podczas targów nagminnie robię zdjęcia różnych interesujących mnie detali ... - weź na wstrzymanie z tą spiskową teorią dziejów.

  • R. Piech – 03.02.2010

    @Adam Z, Na śląskie Stadler się "wypiął" i nie złożył oferty, więc tutaj masz odpowiedź dlaczego nowa seria. Odnośnie KM kwestia liczenia punktacji - ELF wypadł lepiej, taka sprawa przetargów. W drugim lepiej oceniono Stadlera, choć zbyt wysoka cena doprowadziła do unieważnienia przetargu. Mnie odnośnie KM rozwala tylko jedno. Po kiego czorta spółka mająca długofalowe plany bawi się w małe przetargi. Przecież już pół roku temu było wiadomo, że KM planuje zakup EZT w ilościach 20+16+8(wszystkie czterowagonowe) oraz 12 (dwuwagonowe) i 3 jednowagonowe. W sumie 59 jednostek - nie dało się tego ogłosić jako jeden przetarg i mieć jednorodną flotę pojazdów platformowych?

  • – 03.02.2010

    @Miko, kolego poczekaj tych kilka miesiecy na pojawienie się Elf'a na testach a potem ogladnij go na targach INNOtrans Berlin 2010. Zobaczysz wszystkie różnice. Z patentami to chyba zwarcie na łączach ten nowy pojazd to 100% nowej myśli krajowej i sprawdzonych poddostawców europejskich. Przechyłka

  • Warszawiak – 03.02.2010

    A czy Acatus 2 będzie miał proste (nie pochyłe) ściany, skoro jego konstrukcja jest w takim stopniu wspólna z Elfem? Nie widzę wizualizacji przodu. I czemu w ogóle ma to pochylenie służyć, skoro w ED59/ED74 je zastosowano, a Elf ma posiadać już bardziej tradycyjne pudło. Myślałem tu o lepszym wykorzystaniu skrajni (jak ma to miejsce np. na kolejach skandynawskich) ale widzę, że pudło tamtych jednostek jest nawet węższe u podstawy - 2,87 m. Dostosowanie do mijania z pociągami przechylnymi (jak zrobiono na kolejach brytyjskich) tym bardziej nie wchodzi w grę...

  • Polak – 04.02.2010

    Gratulacje za porządny artykuł i wysoki poziom dyskusji aż chce się czytać. Pozdrowienia dla redakcji InfoRail

  • R. Piech – 04.02.2010

    @Warszawiak, pochyłe ściany w ED59 i ED74 to niespełnione przymiarki do systemu wychyłu pudła.

  • p – 04.02.2010

    Miko troszkę Cię poniosło z tym szpiegostwem hehe. Nadwozie ELFa nie będzie spawane tylko już jest spawane hehe. I nie w Szwajcarii tylko w Bydgoszczy a to drobna różnica hehehe. I nie może być skopiowane ze stadlera bo flirt ma konstrukcje aluminiową a ELF stalową co jest opisane w tym artykule.

  • Warszawiak – 04.02.2010

    Ale czy te przymiarki obejmują także Acatusa 2? I czy ten układ siedzeńw nim jest wersją ostateczną? Jeśli tak, to czym klasa 1 ma się różnić od 2? Nie widzę nawet większych odstępów między fotelami, nie mówiąc już o 2+1. Moim zdaniem 1 klasa będzie mieć sens, jeśli będzie różnić się komfortem podróży, a nie tylko wystrojem. Poza tym co do Elfa 6 wag dla SKM - czy faktycznie Pesa zamierza zastosować tu wózki jacobsa napędowe? Tak wynika z układu osi Bo’(Bo’)(2’)... To rozwiązanie dość nietypowe i trudne, o które pokusił się ostatnio producent AGV... Dość trudno zabudować tam silniki i kanały wentylacyjne.

  • Warszawiak – 04.02.2010

    @P A Flirt posiada aluminiowy szkielet pudła? Nie byłem pewien, czy całe pudło, czy tylko poszycie. Elf dla KM miał mieć aluminiowe poszycie, z tego co pamiętam.

  • R. Piech – 04.02.2010

    @Warszawiak, Acatus 2 ma mieć proste ściany. Brak różnicy pomiędzy klasami, za wyjątkiem wystroju, to już norma w taborze dla pociągów regionalnych. Popatrz przykładowo na klasę 1 w wagonach piętrowych KM. Odnośnie silników w wózkach wspólnych, to nic nadzwyczajnego, przykłady to Talent 2 czy ET 422 lub 423 należące do DB.

  • Warszawiak – 05.02.2010

    W wagonach KM nie ma klasy pierwszej. Owszem, przedział w sterowniczych został przystosowany do jej wprowadzenia, bo jest wydzielony i są odpowiednie oznaczenia. Ale obowiązują bilety klasy 2. Mam nadzieję, że jeśli w ogóle KM zdecyduje się wprowadzić jedynki w przyspieszonych, to zamontuje takie fotele: http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/double_deck/DABpbzfa767%2BDBpza780/DSC_1286.jpg Inaczej ja nie widzę powodu, aby dopłacać za 1 klasę. Chyba, że chodzi o uniknięcie tłoku, ale w pociągach regionalnych raczej nie jest on problemem. Co do wspólnych wózków trakcyjnych - faktycznie parę konstrukcji regionalnych jest (dziękuję za przykłady), ale w Polsce będzie to pierwsze takie rozwiązanie tego typu.

  • mef – 05.02.2010

    @p - w Bydgoszczy spawają pudła? Myślałem, że robi to dla nich autosan?

  • p – 06.02.2010

    Warszawiak -tak, całkowicie alu Mef -tu się zapędziłem, info o Bydgoszczy jest chyba nieprawdziwe.

  • sphinx – 06.02.2010

    Możliwe, że pierwsze pudło - prototypu zespawają ręcznie sami, a seryjną produkcją zajmie się Autosan.

  • Łukasz – 08.02.2010

    haha ale macie siweze informacje !!! Kiedys jakieś prototypy spawali w Autosanie !! ale teraz wszystkie konstrukcję robią sami w Bydgoszczy... Nie wypisywać bzdur jak sie nie wie !!!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....