TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Zielone światło dla zagranicznych przewoźników
PAP - Opublikowano: 13.07.2016 09:11:30 5 komentarzy
Zielone światło dla zagranicznych przewoźników

Komisja transportu Parlamentu Europejskiego zatwierdziła we wtorek porozumienie w sprawie tzw. czwartego pakietu kolejowego, który zakłada otwarcie od 2020 r. rynku krajowych przewozów pasażerskich na konkurencję ze strony przewoźników z innych krajów UE.

Wcześniej trójstronne porozumienie w tym zakresie wypracowane zostało pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą UE, gdzie zasiadają przedstawiciele rządów państw członkowskich.

Pakiet zakłada otwarcie od 2020 r. rynku krajowych przewozów pasażerskich na firmy z zewnątrz. Oznacza to, że firmy unijne działające w sektorze kolei będą miały dostęp do sieci kolejowej we wszystkich krajach członkowskich i na równi z krajowymi przewoźnikami. Będą one mogły oferować zarówno własne usługi (np. nowe przewozy na danej trasie), jak i starać się o kontrakty publiczne.

?Jednocześnie nowe przepisy ograniczają dostęp do unijnych sieci przewoźnikom krajów trzecich, używających torów o innym rozstawie niż główna sieć na terenie UE, czyli np. Rosji? ? powiedział PAP europoseł Tomasz Poręba (PiS), członek komisji transportu PE.

Zgodnie z postulatami Polski rozstrzygnięty został rozdział funkcji zarządcy torów i przewoźnika, które zakłada pakiet. Ostatecznie zadecydowano, że z przepisów wyłączone zostaną dwie polskie linie: Linia Hutnicza Szerokotorowa na południu Polski oraz Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. LHS, zwana także linią kolejową nr 65, to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce, obejmuje 394 km. Jej głównym zadaniem jest transport towarów i surowców między Polską a Ukrainą. Od 15 lat linią zarządza spółka PKP-LHS, podlegająca bezpośrednio Zarządowi PKP. Jest ona jedynym zarządcą i operatorem linii. Podobnie jest w przypadku trójmiejskiej SKM, którą zarządza spółka PKP SKM.

"Oznacza to, że obie spółki zachowają obecną strukturę organizacyjną. To korzystne rozwiązanie, bo według nowych regulacji takie łączenie dwóch funkcji nie byłoby możliwe i konieczne byłoby kosztowne i ryzykowne podzielenie spółki" ? powiedział Poręba.

Polska postulowała 5-letni okres przejściowy, zanim przepisy wejdą w życie, ostatecznie jednak wyniesie on 3 lata.

?Co istotne dla Polski, udało się wynegocjować zachowanie silnej pozycji krajowego organu bezpieczeństwa (NSA) np. w przypadku wydawania zezwoleń na wprowadzanie nowych pojazdów do obrotu czy w zakresie nadzoru sieci. Pierwotnie Parlament postulował, aby ERA miała wyłączność na wydawanie certyfikatów bezpieczeństwa, ale ostatecznie wprowadzono model hybrydowy. Oznacza to, że przewoźnik wykonujący przewozy na terenie jednego państwa członkowskiego będzie miał możliwość wyboru, czy chce zwrócić się o certyfikat do Europejskiej Agencji Kolejowej, czy do NSA? ? dodał europoseł.

Założeniem przedstawionego w 2013 r. przez Komisję Europejską projektu była poprawa konkurencyjności i innowacyjności sektora kolejowego, polepszenie połączeń kolejowych pomiędzy krajami UE, a w ostateczności usunięcie barier stojących na drodze do stworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Single European Railway Area). Na pakiet składa się sześć propozycji legislacyjnych (trzy tzw. techniczne i trzy polityczne: otwarcie krajowych rynków kolejowych na operatorów z zagranicy, zarządzanie sieciami kolejowymi oraz normalizowanie rachunkowości przedsiębiorstw kolejowych. Część techniczna pakietu została przyjęta w grudniu 2015 r.

"Nowe przepisy to dobra informacja dla podróżnych, bo oznaczają lepszą jakość podróży, niższe ceny biletów i szerszą ofertę. To też szansa dla polskich kolei, które mają możliwość wejść silnie na rynek UE i przy dobrym zarządzaniu stać się liderem na rynku europejskim? ? powiedziała Elżbieta Łukacijewska (PO) z komisji transportu PE.

Pakiet trafi teraz pod głosowanie plenarne Parlamentu Europejskiego.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Unia Europejska
konkurencja
  • Martinus – 13.07.2016

    Ostatnie zdanie Pani z PO, to jakieś życzenie chyba. Dziś boimy się konkurencji na torach, przeszkadzamy jak możemy. A do 2020 wszystko się zmieni. Niepoważne.

  • kolejorz – 13.07.2016

    oczekujesz powagi od przedstawicieli ww. partii? spoważniej :)

  • allensteiner – 13.07.2016

    Deutsche Bahn na trasie Berlin-Schneidemuehl-Bromberg-Thorn-Deutsch Eylau-Allenstein ... nareszcie !

  • Leoekspresem – 13.07.2016

    Bye bye pkp. Jeszcze 3.5 roku i po was. Skonczy sie kupowanie złomu z Pesy i opóźnienia i doplacanie do nie efektywności ekonomicznej

  • kolejFAN – 14.07.2016

    Szczególnie to zielone światło widać przy uwaleniu próby wjazdu LEO EXPRESSu do Polski..

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....