TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Jesteś tutaj: Inforail / Przewoźnicy / Ziemia niczyja 
Ziemia niczyja
Karol Trammer, Z Biegiem Szyn, nr 2(40)/2009 - Opublikowano: 31.03.2009 16:05:47 2 komentarze
Ziemia niczyja

Podlaski zakład spółki PKP Przewozy Regionalne wraz z samorządem województwa podlaskiego podjęły decyzję o skróceniu relacji wszystkich pociągów osobowych łączących Białystok z Małkinią. Od lutego 2009 r. kursują one na tylko trasie Białystok –Szepietowo. W efekcie bez pociągów osobowych został stykowy między Mazowszem i Podlasiem 40-kilometrowy odcinek z Małkini do Szpietowa. Odcięte zostały trzy stacje w województwie mazowieckim (Zaręby Kościelne, Kietlanka oraz Szulborze Koty) oraz trzy stacje na terenie województwa podlaskiego (Czyżew, Kity i Dąbrowa Łazy). O ile jednak do obsługi podlaskich stacji skierowano autobusy zastępcze, to pasażerowie z położonych już w granicach województwa mazowieckiego Zarąb, Kietlanki i Szulborza z dnia na dzień zostali bez jakiejkolwiek komunikacji.

Ludzie na torze

Tuż po likwidacji pociągów kursujących na styku Mazowsza i Podlasia, zarząd województwa mazowieckiego wydał jedynie lakoniczne oświadczenie, w którym informuje, że „podjął decyzję o nieangażowaniu środków publicznych w uruchomienie połączeń kolejowych na odcinku Małkinia –Szepietowo”. Obserwując całkowitą pasywność władz swojego województwa, mieszkańcy gminy Zaręby Kościelne postanowili przypomnieć o sobie. O świcie 16 lutego wyszli na tory –wskutek czego na kilka godzin został zablokowany ruch przejeżdżających tranzytem pociągów dalekobieżnych łączących Warszawę z Białymstokiem. Protest przeciwko likwidacji pociągów regionalnych został jednak całkowicie zignorowany. Najbardziej aktywni uczestnicy protestu otrzymali wezwania na miejscowy posterunek policji, jednak problemem pasażerów z gmin Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie nie zainteresowali się ani urzędnicy samorządu województwa mazowieckiego, który jest organizatorem kolejowych przewozów regionalnych, ani przedstawiciele Kolei Mazowieckich. Jedynym oficjelem, który przyjechał do protestujących, był Andrzej Kmiecik, dyrektor siedleckiego zakładu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka ta nie decyduje jednak o ofercie przewozowej, lecz zajmuje się zarządzaniem infrastrukturą kolejową, w związku z czym Kmiecik nie miał zbyt wiele do powiedzenia protestującym: –Sytuacja mieszkańców jest nieciekawa. Największy problem to brak porozumienia między marszałkami województwa podlaskiego i mazowieckiego.

Do Warszawy bez przesiadki?

Połączenie kolejowe w gminach Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie w każdej chwili może zostać przywrócone. Wystarczy, że Koleje Mazowieckie, które obecnie z Warszawy dojeżdżają do Małkini, wydłużą relację części swoich pociągów do Czyżewa (stacji położonej na granicy województw). Dzięki temu mieszkańcy dwóch mazowieckich gmin odzyskaliby dostęp do transportu kolejowego. Samorząd województwa mazowieckiego uparcie jednak twierdzi, że stacje Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Koty nie są w stanie wygenerować dużej frekwencji. Problem w tym, że samorząd powołuje się na dane z listopada 2008 r., kiedy ruch na odcinku Małkinia –Czyżew był obsługiwany przez podlaski zakład spółki PKP Przewozy Regionalne. Siłą rzeczy rozkład dopasowany był wówczas do potrzeb pasażerów dojeżdżających w kierunku Białegostoku, a co więcej, przy podróżach z terenu gmin Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie do Warszawy za każdym razem konieczna była przesiadka w Małkini. Przejęcie obsługi odcinka Małkinia –Czyżew przez Koleje Mazowieckie, umożliwiłoby uruchomienie bezpośrednich pociągów relacji Czyżew –Warszawa Wileńska. W efekcie mieszkańcy gmin Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie wreszcie uzyskaliby bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą swojego województwa. Podróż bez konieczności przesiadki byłaby nie tylko wygodniejsza, ale także krótsza –trwałaby od 1 godz. 40 min. do 1 godz. 50 min. Już nie raz samorząd województwa mazowieckiego wraz z Kolejami Mazowieckimi –zamiast tworzyć atrakcyjne połączenia w nowych relacjach i tym sposobem przyciągać nowych pasażerów –wolały tylko biadolić o spodziewanej małej frekwencji. I w rzeczywistości nic nie robić. Czy tak skończy się również i tym razem.

Dwa Mazowsza

Jak odcina się ścianę wschodnią województwa mazowieckiego

 

Jedna piąta polskiego produktu krajowego brutto wytwarzana jest województwie mazowieckim. Mazowsze może poszczycić się również wysokimi wskaźnikami przedsiębiorczości, atrakcyjności inwestycyjnej oraz innowacyjności. De facto jednak pozytywne trendy odnoszą się tylko do Warszawy i jej najbliższych okolic.

Gdy optymistyczne dane dla całego województwa mazowieckiego rozpatruje się w rozbiciu na mniejsze obszary regionu, od razu wychodzi na jaw ogromne zróżnicowanie w poziomie rozwoju regionalnego. Dla przykładu produkt krajowy brutto na jednego mieszkańca w Warszawie wynosi 60 tys. zł, podczas gdy w podregionie ostrołęcko-siedleckim (na terenie którego leżą pozbawione ostatnio pociągów gminy Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie) wskaźnik ten jest ponad czterokrotnie niższy.

Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego o oddalonych od Warszawy częściach województwa mówi: „Obszary te należą do najmniej atrakcyjnych w kraju dla inwestorów, co wynika zwłaszcza z niskiej dostępności komunikacyjnej, brakach w infrastrukturze”.

Przeprowadzona w lutym 2009 r. likwidacja pociągów między Małkinią i Szepietowem to już kolejny cios w mazowiecką ścianę wschodnią. W latach 90. przestały kursować pociągi na linii Siedlce –Sokołów Podlaski –Małkinia –Ostrów Mazowiecka –Ostrołęka. Z powodu złego stanu mostu kolejowo-drogowego na Bugu przerwana została droga wojewódzka 627, łącząca Ostrołękę, Ostrów Mazowiecką i Sokołów Podlaski. Mostem tym nie tylko nie mogą poruszać się pociągi i samochody, ale wprowadzono nawet zakaz ruchu pieszego. W efekcie mieszkańcy kilku wsi w gminie Małkinia Górna zostali odcięci od własnego urzędu gminnego.

 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
mazowieckie
KM
podlaskie
PKP PR
  • aron – 01.04.2009

    no faktycznie tragedia. W Polsce sa tysiace wsi bez komunikacji kolejowej, pociagow pasazerskich nie ma tez Lomza, a tu sie rozczulaja nad jakas Kietlanka. To moze ja zazadam pociagow do Komarowki i Wisznic? Litosci

  • Algernon – 27.07.2009

    Hej! A może WŁOSZCZOWA wygeneruje większy ruch?? To już chyba jest 5.RP! ://

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....