Od soboty zmieni się organizacja ruchu na linii kolejowej Poznań - Piła. Pociągi powrócą na remontowany od marca odcinek Wargowo - Oborniki Wlkp., natomiast wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Oborniki Wlkp. – Piła Główna.
W 2019 roku podróż z Poznania do Piły ma skrócić się o ok. 40 minut i potrwać ok. 80 minut. Linia Poznań - Piła na długości 59 km jest linią jednotorową; wymiana toru na tym odcinku ma potrwać do września.
Jak poinformował PAP w imieniu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Wolny, od soboty 5 maja pociągi powrócą na remontowaną od marca trasę Wargowo - Oborniki Wielkopolskie. W związku jednak z rozpoczęciem kolejnego etapu prac, utrudnienia będę występowały na odcinku Oborniki Wlkp. – Piła. W tym czasie podróż na trasie Poznań - Piła, również z wykorzystaniem komunikacji zastępczej, może potrwać nawet ok. godziny dłużej.
"Od 5 maja do 1 września 2018 r. w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu inwestycji, wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Oborniki Wlkp. – Piła Główna. Wykonawca będzie prowadził wymianę torów i sieci trakcyjnej. Przebudowane będą przejazdy kolejowo-drogowe i zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pasażerowie składów dalekobieżnych nadal pojadą przez Krzyż lub Stargard" – tłumaczył Wolny.
Współfinansowana ze środków unijnych modernizacja linii Poznań - Piła o długości 94 kilometrów kosztować będzie 500 mln zł. Inwestycja skróci obecny, ok. dwugodzinny czas przejazdu między Poznaniem a Piłą o ok. 40 minut. Poprawi się też przepustowość linii. Zmodernizowanych zostanie blisko 130 km torów. Na 63 przejazdach zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa. Na 44 z nich będą także zamontowane nowe systemy zabezpieczeń - sygnalizacja świetlna lub rogatki. Inwestycja przewiduje także przebudowę czterech mostów i ośmiu wiaduktów.
Obecnie, w zależności od danego odcinka, prędkość pociągów wynosi od 50 do 100 km/h, a w niektórych miejscach zaledwie 30 km/h. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km na godzinę.
W ramach inwestycji powstaną cztery nowe przystanki kolejowe: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz kilkanaście przystanków.
Zbigniew Wolny z PKP PLK podkreślił, że mimo prowadzonej modernizacji nie zmieni się częściowo jednotorowy układ trasy. "Rozważaliśmy budowę drugiego toru tam, gdzie obecnie linia jest jednotorowa, ale studium wykonalności wykazało, że na razie nie ma takiej konieczności. Przy tych ilościach przewozów pasażerskich wystarczający jest jeden tor" - powiedział.
Zbigniew Wolny zapewnił, że modernizacja linii kolejowej nr 354 z Poznania do Piły przebiega terminowo; od września do grudnia 2017 r. między Poznaniem a Obornikami Most zmodernizowano 25 km jednego toru wraz z rozjazdami, siecią trakcyjną i peronami. Według PKP PLK, budowa lub przebudowa 34 peronów oraz modernizacja układów torowych stacji znacząco podniosą komfort podróży pasażerów.
85 proc. środków na przebudowę linii pochodzi z dofinansowania ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Panu Wolnemu lekko się wypowiada w sprawie remontu, do którego PKP PLK ręki nie przyłożyły, a brak drugiego toru nie wynika ze studium, lecz z braku środków w budżecie województwa wielkopolskiego, które finansuje ten remont. Właściwie to województwo powinno przejąć ten odcinek (Poznań-Piła) i kosić za udostępnienie od Przewozów Regionalnych i PKP, zwłaszcza gdy docelowo mają na ten odcinek zostać wprowadzone Koleje Wielkopolskie.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.