TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

ZNTK Mińsk Mazowiecki na Trako
R. Piech - Opublikowano: 29.10.2007 14:59:24
ZNTK Mińsk Mazowiecki na Trako

Kontynuując przegląd nowości zaprezentowanych na Trako przechodzimy do prezentacji ZNTK Mińsk Mazowiecki. Dla wielu miłośników kolei zakład ten nieodzownie kojarzy się z remontami elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 i pochodnych. Po zmianie systemowej zakład ten stracił monopol na wykonywanie tych napraw, mimo tego dzięki solidnej pracy utrzymał się w tym segmencie.

Obecnie oprócz remontów bieżących i kapitalnych zespołów trakcyjnych zakład oferuje również ich kompleksowe modernizacje. To w tym miejscu powstała modernizacja zespołu trakcyjnego EN57-1400, który tak naprawdę zapoczątkował falę modernizacji. Po tym zespole następowały kolejne modernizacje w różnym zakresie wykonywanych zmian. Już mogło się wydawać, że zwieńczeniem tych działań była wspólna z Pesą i Newag seria EN57-20xx. Jednak realia okazały się inne. Ostatnie dokonania zakładu to zmodernizowanie dwóch sztuk EW60, oraz kompleksowe modernizacje zespołów EN57 dla Kolei Mazowieckich oraz SKM z Trójmiasta, które to zostały zaprezentowane na targach Trako.

  

EN57KM-1486

Ogólnie oczekiwano, że Koleje Mazowieckie zaprezentują zmodernizowany zespół EW60, jednak w rzeczywistości zaskoczono innym przykładem modernizacji wykonanej przez ZNTK Mińsk Mazowiecki. Tym razem wybór padł na EZT EN57-1486, które po naprawie otrzymało dodatkowy przedrostek KM, umieszczony za numerem serii. Jednak ta zmiana jest symboliczną w porównaniu z ogółem zmian jakie zaszły w EN57. Pierwsze, co rzuca się w oczy to zamontowany nowy przód, zastępujący archaiczne już czoło wywodzące się projektowo z lat 1950-tyvh. Czoło to jest zbliżone do EW60. Drugą zmianą widoczną na pierwszy rzut oka są nowe okna posiadające jedynie małą partię uchylną. Ich pojawienie się jest efektem montażu klimatyzacji w zespole. Zresztą klimatyzacja ta jest trzecią zmianą na którą zwróci pasażer. Urządzenia klimatyzacyjne zdominowały całą strefę dachową. Dzieje się tak za sprawą jej gabarytów, którą potęguje dodatkowo brak jakichkolwiek osłon. Na widok pasażera wystawiono świecącą blaszaną obudowę, która sprawia wrażenie skomplikowanej instalacji przemysłowej. Zważywszy na gabaryty tego urządzenia można mieć nadzieję, że jej wydajność w sezonie letnim będzie wystarczająca. Bardzo interesującym może być fakt wybrania właśnie tej konstrukcji, podczas gdy pozostali konkurenci oferują znacznie mniejsze zabudowy urządzeń klimatyzacyjnych. Jednak trzeba wspomnieć, że wydajność klimatyzacji jest stałym problemem w obecnym taborze. Cierpią na to między innymi zespoły ICE3, a rozwiązania problemu nie widać. Tak więc pozostaje mieć nadzieję, że instalacja zamontowana przez ZNTK Mińsk Mazowiecki będzie wystarczająco wydajna. Jednak to nie koniec zmian w zmodernizowanym EZT. Niewiele osób zauważy nowe drzwi wejściowe, które nawiązują do starych, jednak w przeciwieństwie do nich oferują one większą szczelność, co pozwoliło na rezygnację z drzwi do przedziałów.

Dzięki usunięciu drzwi oraz wstawieniu szyb w ścianki działowe uzyskano znacznie większą przejrzystość wnętrza, znacznie poprawiającą bezpieczeństwo podróży. Bezpieczeństwo to zwiększają dodatkowo zamontowane kamery monitoringu. Zmiany we wnętrzu zostały posunięte dalej, ponieważ wymianie uległy również wszystkie siedzenia. Zamontowano również nowy system informacji pasażerskiej oparty o tablice w technologii LED pozwalające na wyświetlanie informacji w trzech kolorach. Zmianie uległa również aranżacja wnętrza. Niepotrzebne już przedziały służbowe zostały wyposażone w siedzenia. Pociąg został również przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z przystosowaniem WC dla potrzeb tej grupy podróżnych. Zamontowano również stojaki na rowery. Przestarzałe obicia ścian z laminatu skręcanego za pomocą aluminiowych listew zastąpiono estetycznymi plastikowymi formami, ułatwiającymi czyszczenie.

 

Znaczną poprawę uzyskano również na stanowisku maszynisty, gdzie kabina została wydłużona, oraz wyposażona w wygodny fotel. Stanowisko maszynisty zostało przeniesione na środek, co znacznie poprawiło widoczność szlaku. Jednak największą zmianą jest zastąpienie rozruchu oporowego nowoczesnym rozruchem impulsowym produkcji Medcom. Dzięki temu udało się osiągnąć poprawę własności trakcyjnych bez wymiany silników. Rozruch impulsowy pozwala również na ograniczenie zużycia energii elektrycznej o około 20% w stosunku do tradycyjnego EN57. Dalsze oszczędności są możliwe dzięki hamowaniu odzyskowemu, które jednak może być stosowane wyłącznie w momencie obecności na odcinku innego pojazdu trakcyjnego, ponieważ sieć PKP PLK nie jest przystosowana do rekuperacji. Całości dzieła dopełnia montaż przetwornicy statycznej. W efekcie powstał na wskroś nowoczesny pojazd trakcyjny, którego parametry znacznie przewyższają pierwowzór. Usunięto bariery, które dręczyły pasażerów i pozostaje mieć nadzieję, że eksploatacja będzie bezawaryjna.

 

EN57-1094

ZNTK Mińsk Mazowiecki wykonało więcej modernizacji w tym roku. Kolejnym jej przykładem jest EN57-1094, która należy do partii czterech zespołów skierowanych do modernizacji przez SKM z Trójmiasta. Spółka ta wchodząca w skład grupy PKP odziedziczyła schedę po pierwszym systemie (i jak dotąd jedynym w pełni tego słowa znaczenia) szybkiej kolei miejskiej w Polsce. Po poprzednikach odziedziczyła ona sporą liczbę zespołów trakcyjnych EN57, oraz dogorywające już EW58. Posiadała również dwie sztuki EW60, które jednak po latach postoju na torze bocznym sprzedano do Kolei Mazowieckich. Również EW58 są na skraju swojej egzystencji, z racji wieku i wyeksploatowania. Tak więc jedyna przyszłość SKM z powodu braków funduszy na zakup nowego taboru jest wiązana z zespołami EN57. Aby zachować tabor w eksploatacji potrzebne są więc modernizacje. SKM zleciło więc wykonanie modernizacji czterech zespołów trakcyjnych, z których na targi zawitał EN57-1094. Jednostka ta wyróżnia się zastosowaniem nowego schematu malowania, zbliżonego do stosowanego przez PKP PR, jednak z zastosowaniem innych kolorów. Kolor czerwony zastąpiono żółtym, natomiast czarny –niebieskim. Również i w tym przypadku modernizacja oznaczała zamontowanie nowej ściany czołowej, zbliżonej do jednostki KM, jednak z dwoma wycieraczkami szyby przedniej. Na zewnątrz zwraca również uwagę zastosowanie oprócz lusterek wstecznych również kamer.

  

Wewnątrz zaszły wręcz rewolucyjne zmiany. Już na wstępie widać, że zespół został przystosowany do przewozów miejskich. Odznacza się to zastosowaniem symetrycznego rozwiązania przestrzeni w obu członach skrajnych. Standardowo już zrezygnowano z przedziału służbowego na rzecz poszerzenia przestrzeni pasażerskiej. Jednak w wersji SKM przestrzeń ta pozostaje dla potrzeb przewozu większego bagażu i posiada jedynie rozkładane siedzenia. Dodatkowo do sufitu przymocowano poręcz pozwalającą na przychwycenie się podczas jazdy pociągu. niestety jej wysokość i brak „rzemyków”umożliwia taką jazdę jedynie osobom wysokim. Na wysokości drzwi zamontowano rozkładane pochylnie umożliwiające wprowadzenie osób na wózkach inwalidzkich. W tych modernizacjach zrezygnowano całkowicie ze ścianki działowej do dawnego przedziału służbowego. Pozostałe ścianki działowe zostały zastąpione rozwiązaniami zbliżonymi do modernizacji na potrzeby Kolei Mazowieckich. Czyli zrezygnowano z drzwi i w części zamontowano szyby, poprawiając przejrzystość wnętrza i bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo dodatkowo podnoszą kamery wewnętrznego monitoringu. W członach skrajnych między drzwiami znajduje się mały przedział, który również pozbawiono stałych siedzeń. Jest on przeznaczony do przewozu osób poruszających się na wózku inwalidzkim. W przedziale tym zamontowano również przedział WC przystosowany dla tych osób. Jak już wspomniano człony skrajne są symetryczne, co oznacza, że EZT ma oba WC przystosowane dla inwalidów. Wynika to z charakteru przewozów SKM, które wymagają szybkiej wymiany pasażerów. Dzięki temu osoba na wózku nie będzie musiała szukać drzwi i przedziału przystosowanego do niej. Pozostała część pomiędzy drzwiami 2, a 5 posiada tradycyjnie rozwiązane wnętrze, gdzie zastosowano nowe fotele, zamiast starych ławek. Całości dopełnia system informacji pasażerskiej tak zewnętrznej jak i wewnętrznej.

  

Również w przypadku modernizacji dla SKM kabina maszynisty została powiększona, oraz wyposażona w wygodny fotel umieszczony na środku. Dodatkowy fotel znajduje się obok. W tym roku rynek obfitował w modernizacje układu elektrycznego polegające na zastąpieniu urządzeń rozruchu oporowego na impulsowy. Jednak w tym przypadku zastosowano aparaturę Instytut Elektrotechniki z Warszawy. Aparatura została wykonana w technologii IGBT i umożliwia ona współpracę z niezmodernizowanymi EN57. Przez lata próbowano skonstruować nowoczesne urządzenia do impulsowego rozruchu dla EN57 i nawet SKM posiadało dwie prototypowe jednostki. Jednak ta innowacyjność zawsze kończyła się na fazie prototypu i była tłumaczona na wiele sposobów. Obecnie mamy wielki powrót do technologii rozruchu impulsowego. Czas pokaże na ile nowe rozwiązania techniczne sprawdzą się w ruchu i zdołają przezwyciężyć przyzwyczajenia obsługi technicznej.

 

Projekt nowego EZT.

Jednak nie ma co ukrywać, że modernizacje EZT nie da się wykonywać bez końca. Ich żywotność jest ograniczona i widać to coraz mocniej. Dlatego aby utrzymać się na rynku konieczne stało się opracowanie nowego produktu mogącego zastąpić obecnie eksploatowane zespoły EN57 i EN71. Z myślą o tym przyszłościowym segmencie ZNTK Mińsk Mazowiecki opracowało koncepcję nowego EZT, które wychodzi naprzeciw ostatnim przetargom.

  

Nowy Zespół trakcyjny ma się składać z czterech wagonów i posiadać długość około 78-79 metrów. Co ciekawe przy tak krótkich wagonach postanowiono zastosować wózki w tradycyjnym układzie (jeden wagon, dwa wózki dwuosiowe) podczas gdy konkurencja stosuje wózki systemu Jacobsa (dwa wagony podparte na jednym wózku). Mimo tego wózki mają być nowej konstrukcji z usprężynowaniem pneumatycznym. Prędkość maksymalna zespołu została określona na 160km/h, natomiast napięcie zasilania będzie zależne od zamówienia (w polskim przypadku jest to 3kV=), przy czym w każdym przypadku będzie chodziło o nowoczesny impulsowy układ rozruchu. Wysokość podłogi wstępnie określono na 1000mm nad główką szyny, lecz ostateczny jej wymiar będzie zależny od zamawiającego. Podobnie wygląda sprawa z obsługą niskich peronów. Patrząc na wizualizacje przewiduje się raczej zabudowanie klasycznych schodów, zamiast wysuwanych. Również długość zespołu będzie zależna od zamawiającego. Nie pozostaje nic innego jak czekać na zamówienia.

Podstawowe dane techniczne:

Ilość wagonów

4

Prędkość maksymalna

160km/h

Układ osi

Bo’2’+2’2’+Bo’2’+2’Bo’

Szerokość

2850mm

Długość

78,74m

Ilość miejsc siedzących

205

   

ZNTK Mińsk Mazowiecki jest zakładem o bardzo dużych tradycjach w naprawach EZT, oraz prekursorem ich modernizacji. Obecnie ma on aspiracje do stania się również producentem nowych zespołów trakcyjnych i czas pokaże na ile uda się zrealizować te plany. Natomiast na chwilę obecną pozostaje nam cieszenie się modernizacjami poczciwych zespołów EN57. Dodajmy, że modernizacjami na wysokim poziomie. Oby w przyszłych latach pojawiło się równie dużo kompleksowych przebudów co w tym roku. 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Trako
ZNTK Mińsk Mazowiecki
EN57
KM
Koleje Mazowieckie
PKP SKM
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....